چهارشنبه , 26 دی 1403 - 3:33 بعد از ظهر

گزارش دیجیتال خبری 2023: چگونه الگوریتم‌ها بر خبر تاثیر می‌گذارند؟

گزارش دیجیتال خبری 2023 که توسط مؤسسه رویترز منتشر شده است، به بررسی نگرش‌های مخاطبان نسبت به الگوریتم‌هایی که بر تولید و توزیع خبر اثر می‌گذارند می‌پردازد. این گزارش بر اساس نظرسنجی از بیش از ۹۲ هزار نفر در ۴۶ کشور جهان تهیه شده است و نشان می‌دهد که مخاطبان در کشورهای مختلف به میزان متفاوتی از الگوریتم‌های خبری اطمینان دارند و ترجیح می‌دهند که خودشان انتخاب کنند که چه خبرهایی را ببینند یا بشنوند.

به گزارش نوید صنعت نیوز براساس نتایج گزارش منتشر شده از موسسه رویترز، اکثریت قریب به اتفاق افراد زیر 35 سال در این مطالعه، در حال حاضر می گویند که استفاده از رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو یا جمع آوری اخبار راه اصلی آنها برای دریافت اخبار آنلاین است.
اگرچه استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان منبع اخبار در سال‌های اخیر رشد کمی داشته است، تمرکز رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، جمع‌آوری‌کننده‌های اخبار و دیگر پلتفرم‌هایی که از الگوریتم‌هایی برای انتخاب اخبار استفاده می‌کنند، همچنان به عنوان دسترسی مستقیم به وب‌سایت‌های خبری رشد می‌کنند و برنامه ها به طور فزاینده ای به مصرف کنندگان مسن تر و علاقه مندتر محدود می شوند.

این گزارش نشان می‌دهد که در کشورهایی مانند برزیل، ترکیه و آفریقای جنوبی، بیش از ۶۰ درصد مخاطبان اعتقاد دارند که الگوریتم‌های خبری به آن‌ها خبرهایی را نشان می‌دهند که برای آن‌ها مهم است، در حالی که در کشورهایی مانند آلمان، فنلاند و ژاپن، این میزان کمتر از ۳۰ درصد است. همچنین در کشورهایی مانند هند، کنیا و نیجریه، بیش از ۷۰ درصد مخاطبان می‌گویند که الگوریتم‌های خبری به آن‌ها خبرهایی را نشان می‌دهند که با نظرات آن‌ها مطابقت دارد، در حالی که در کشورهایی مانند سوئد، نروژ و دانمارک، این میزان کمتر از ۳۰ درصد است.

گزارش همچنین به مسائلی مانند اخلاق الگوریتم‌ها، شفافیت آن‌ها و تنوع منابع خبری مورد استفاده آن‌ها می‌پردازد. برخی از مخاطبان نگران هستند که الگوریتم‌های خبری ممکن است به طور ناعادلانه برخی از افراد، گروه‌ها یا دیدگاه‌ها را تبعیض یا تحریک کنند. برخی از مخاطبان هم می‌خواهند که الگوریتم‌های خبری به آن‌ها بگویند که چرا خبرهایی را که به آن‌ها نشان می‌دهند انتخاب کرده‌اند و از کدام منابع خبری استفاده کرده‌اند. برخی از مخاطبان نیز می‌گویند که الگوریتم‌های خبری باید از منابع خبری متنوع و معتبر استفاده کنند و به آن‌ها امکان دهند که خودشان منابع خبری مورد علاقه‌شان را انتخاب کنند.
براساس این گزارش یونانی ها تنها 19 درصد به اکثر اخبار کشور اعتماد دارند و این کمترین رقم در نمونه گیری این پژوهش است. در مکزیک شاهد کاهش مداوم اعتماد به اخبار از 50 درصد در سال 2019 به 36 درصد در زمان حاضر هستیم و کشور آفریقای جنوبی 50٪ از نمونه این تحقیق از TikTok برای هر هدفی و 22٪ از آن برای اخبار استفاده می کنند. در اسپانیایی ها نیز علاقه به اخبار از سال 2015، 34 امتیاز کاهش یافته است که یکی از بزرگترین کاهش ها در این نظرسنجی است.
موسسه آکسفورد در این گزارش بیان میکند که نگرش مردم نسبت به انتخاب اخبار – چه توسط الگوریتم ها و چه توسط سردبیران و روزنامه نگاران – را می توان با «شک گرایی عمومی» مشخص کرد. مردم به وضوح در مورد اینکه آیا انتخاب خودکار اخبار بر اساس رفتار گذشته یا مصرف دوستان راه خوبی برای دریافت اخبار است یا خیر، تردید دارند و نگران از دست دادن اخبار به دلیل شخصی سازی بیش از حد هستند – اما به همان اندازه مراقب نحوه انتخاب اخبار توسط سردبیران و روزنامه نگاران هستند.

علاوه بر این، دیدگاه‌های مردم در مورد انتخاب الگوریتمی و ویرایشی اغلب نزدیک به هم هستند. اگر نسبت به یکی بدبین باشند (و اغلب هم هستند)، احتمالاً نسبت به دیگری نیز شک دارند. به عنوان مثال، افراد کمی نسبت به انتخاب سرمقاله نظر مثبت دارند در حالی که دیدگاهی منفی نسبت به انتخاب الگوریتمی بر اساس رفتار گذشته دارند.

گفتنی است گزارش دیجیتال خبری 2023 یکی از منابع معتبر و جامع برای درک رفتارها و انتظارات مخاطبان خبری در دنیای دیجیتال است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

شش بانوی پژوهشگر دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع پراستنادترین پژوهشگران کشور

براساس آخرین گزارش مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، ۶۶۵ بانوی پژوهشگر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *