چهارشنبه , 28 شهریور 1403 - 1:03 بعد از ظهر

سر برآوردن «ویروس زامبی» از دل یخچالهای طبیعی با گرمایش زمین

به گزارش نویدصنعت نیوز، در سال‌های اخیر گرم شدن زمین در قطب شمال باعث آب شدن لایه‌ای از «خاک همیشه یخ‌زده» در این ناحیه شده و ویروس‌های خفته که برای ده‌ها هزار سال غیرفعال بودند، اکنون به تهدید بالقوه‌ای برای سلامت جانوران و انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

در سال‌های اخیر گرم شدن زمین در قطب شمال باعث آب شدن لایه‌ای از «خاک همیشه یخ‌زده» در این ناحیه شده و ویروس‌های خفته که برای ده‌ها هزار سال غیرفعال بودند، اکنون به تهدید بالقوه‌ای برای سلامت جانوران و انسان‌ها تبدیل شده‌اند.

در همین ارتباط، مصطفی نوری‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار نوید صنعت نیوز با اشاره به ویروس‌های زامبی، اظهار کرد: منظور از ویروس‌های زامبی، میکروارگانیسم‌هایی در اعماق یخچال‌های طبیعی وجود دارند و حتی از یخچال‌ها جداسازی شدند که این ویروس‌ها به‌خاطر اینکه دمای یخچال‌ها بسیار پایین است غیرفعال هستند و تکثیر نمی‌شوند.

وی افزود: در حالت کلی ویروس‌ها برای تکثیر به سلول زنده نیاز دارند و نگران این هستیم که با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و آب‌شدن یخچال‌های طبیعی ویروس‌هایی که در ساله‌ای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۵ نوع از این ویروس‌ها جداسازی و شناسایی شدند وارد دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، شوند و حتی اگر این ویروس‌ها بتوانند موجب آلوده‌کردن سلول‌های سایر جانداران شوند با تغییر در روند تکاملشان به بدن ما حمله کنند و این انتقال موجب شیوع عفونتی در سطح جامعه شود.

عضو هیئت‌علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران گفت: موارد مطرح شده در سطح احتمال است و به علت اینکه تا کنون این ویروس‌ها غیرفعال بودند نام زامبی برای آنها اطلاق شده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *