nsnews-logo
  • کلیه اخبار

    دسته بندی ها

    .

    آب

    .

    آلودگی هوای کلان‌شهرها

    .

    استارتاپ

    .

    اقتصاد

    .

    انرژی

    .

    اینفوگرافی

    .

    بازاریابی

    .

    بازی دیجیتال

    .

    برندسازی

    .

    پزشک و سلامتی

    .

    پژوهش

    .

    جامعه

    .

    چندرسانه‌ای

    .

    دانش بنیان

    .

    صنعت

    .

    علم و فناوری

    داغ ترین ها

    نسل Z و شبکه‌های اجتماعی: والدین چگونه می‌توانند همراه دیجیتال فرزندان باشند؟
    نسل Z و شبکه‌های اجتماعی: والدین چگونه می‌توانند همراه دیجیتال فرزندان باشند؟

    531

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳

    صنعتگران ایران با عشق به وطن، ستون اقتصاد و توسعه کشور هستند
    صنعتگران ایران با عشق به وطن، ستون اقتصاد و توسعه کشور هستند

    34

    ۱۲ آبان ۱۴۰۴

    اصفهان همچنان خط‌شکن اقتصاد کشور / تجلیل از نقش صادرکنندگان در عبور از شرایط سخت اقتصادی
    اصفهان همچنان خط‌شکن اقتصاد کشور / تجلیل از نقش صادرکنندگان در عبور از شرایط سخت اقتصادی

    24

    ۱۱ آبان ۱۴۰۴

    سند راهبرد ملی صنعتی، فرصتی دوباره برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به صادرات خام
    سند راهبرد ملی صنعتی، فرصتی دوباره برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به صادرات خام

    44

    ۱۰ آبان ۱۴۰۴

    صادرات، نفس اقتصاد است
    صادرات، نفس اقتصاد است

    41

    ۲۹ مهر ۱۴۰۴

    ایران به «قبرستان ماشین‌آلات دست‌دوم» تبدیل شده است
    ایران به «قبرستان ماشین‌آلات دست‌دوم» تبدیل شده است

    31

    ۲۹ مهر ۱۴۰۴

    فناوری ایرانی برای بازیافت لاستیک‌های معدنی فوق‌سنگین به ثمر نشست
    فناوری ایرانی برای بازیافت لاستیک‌های معدنی فوق‌سنگین به ثمر نشست

    69

    ۲۳ مهر ۱۴۰۴

    نشست انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی
    نشست انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی

    40

    ۲۳ مهر ۱۴۰۴

    فولاد مبارکه پیشتاز تولید برق خورشیدی در کشور شد
    فولاد مبارکه پیشتاز تولید برق خورشیدی در کشور شد

    39

    ۲۲ مهر ۱۴۰۴

    آغاز مجموعه‌نشست‌های «صنعت امیدآفرین» در گروه فولاد مبارکه
    آغاز مجموعه‌نشست‌های «صنعت امیدآفرین» در گروه فولاد مبارکه

    47

    ۲۲ مهر ۱۴۰۴

    فولاد مبارکه در مسیر تولید پایدار و تأمین انرژی
    فولاد مبارکه در مسیر تولید پایدار و تأمین انرژی

    55

    ۲۲ مهر ۱۴۰۴

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

ورود | ثبت نام

خانه > دستورالعمل رسانه‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شد

  

دستورالعمل رسانه‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شد

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

0

63بازدید

دستورالعمل رسانه‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شد
دستورالعمل رسانه‌ای درباره انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شد

توسط

مدیر سایت

0 دیدگاه

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

هیات نظارت بر مطبوعات، در آستانه برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دستورالعمل رسانه‌ای را مصوب و به مدیران و فعالان رسانه‌ای ابلاغ کرد.

به گزارش نویدصنعت نیوز و به نقل از دبیرخانه هیأت نظارت بر مطبوعات، متن کامل دستورالعمل رسانه‌ای هیأت نظارت بر مطبوعات در باره انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

انتخابات به عنوان یکی از جلوه‌های افتخارآمیز و مهم تبلور مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی ایران و تعیین کننده سرنوشت آحاد ملت است. بی‌گمان صیانت از این حق، ضروری و تداوم آن از اصول خدشه‌ناپذیر و غیر قابل تغییر در این نظام مقدس است. لذا مقتضی است مدیران و فعالان محترم رسانه‌ها در جهت تحقق رسالت قانونی و حرفه‌ای خویش در آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی و تشویق آحاد مردم به این حضور آگاهانه و مشارکت حداکثری، اهتمام ویژه و نسبت به رعایت رویه‌های قانونی و اخلاقی، عدم طرح افترا و اتهام و اجتناب از تخریب اشخاص و نهادهای برگزارکننده و نامزدهای محترم حاضر در صحنه انتخابات، ملاحظات لازم را مد نظر داشته باشند.

لازم به ذکر است در مفاد قوانین مرتبط با موضوع انتخابات نیز، به رعایت حرمت و شأن افراد تأکید و تصریح شده و رسانه‌ها از طرح مباحث و انتشار محتوای مغایر با اخلاق و حقوق قانونی اشخاص و نامزدها برحذر داشته شده اند.

همچنین با توجه به توسعه و پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و استفاده گسترده از فضای مجازی و ظرفیت‌های رسانه‌ای آن، توجه به الزامات و ملاحظات این فضای ارتباطی ضروری ست و انتظار می‌رود رویه‌های قانونی و اخلاق حرفه‌ای در بهره‌مندی و استفاده شایسته از این فضا در تبلیغ و تشریح برنامه‌های نامزدها و افزایش زمینه مشارکت هر چه بیشتر آحاد مردم، مورد توجه جدی قرار گیرد.

در ادامه، توجه مدیران مسئول و فعالان رسانه‌ای را به برخی ملاحظات و مفاد قانونی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری در «قانون مطبوعات»، «قانون انتخابات ریاست جمهوری» و «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه»، به شرح زیر جلب می‌نماید:

لازم است مدیران محترم رسانه‌ها به رسالت و وظایف برشمرده شده در فصل دوم و حدود مقرر در فصل چهارم و همچنین مفاد ماده ۲۳ قانون مطبوعات، توجه ویژه داشته و در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری تولیدات محتوای رسانه خود در ایام برگزاری انتخابات، عمل به آن را سرلوحه کار قرار دهند.

ماده ۲۳- هرگاه در مطبوعات مطالبی مشتمل بر توهین یا افترا، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود، ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای‏ همان نشریه بفرستد. و نشریه مزبور موظف است اینگونه توضیحات و پاسخ‌ها را در یکی از دو شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند، به شرط آنکه جواب از دو برابر اصل تجاوز نکند و متضمن توهین و افترا به کسی نباشد.

تبصره ۱- اگر نشریه علاوه بر پاسخ مذکور مطالب یا توضیحات مجددی چاپ کند، حق پاسخگویی مجدد برای‏ معترض باقی است. درج قسمتی از پاسخ به صورتی که آنرا ناقص یا نامفهوم سازد و همچنین افزودن مطالبی به آن در حکم عدم درج است و متن پاسخ باید در یک شماره درج شود.

تبصره ۲- پاسخ نامزدهای انتخاباتی در جریان انتخابات باید در اولین شماره نشریه درج گردد. به شرط آنکه حداقل شش ساعت پیش از زیر چاپ رفتن نشریه پاسخ به دفتر نشریه تسلیم و رسید دریافت شده باشد.

تبصره ۳ (اصلاحی ۳۰/۱/۱۳۷۹) – در صورتی که نشریه از درج پاسخ امتناع وزد یا پاسخ را منتشر نسازد، شاکی می‌تواند به دادگستری شکایت کند و رئیس دادگستری در صورت احراز صحت شکایت جهت نشر پاسخ به نشریه اخطار می‌کند و هرگاه این اخطار مؤثر واقع نشود، پرونده را پس از دستور توقیف موقت نشریه که مدت آن حداکثر از ده روز تجاوز نخواهد کرد به دادگاه ارسال می‌کند.

تبصره ۴ (الحاقی ۳۰/۱/۱۳۷۹) – اقدامات موضوع این ماده و تبصره‌های آن نافی اختیارات شاکی در جهت شکایت به مراجع قضائی نمی‌باشد.

علاوه بر موادی از قانون مطبوعات که ذکر آن رفت، توجه به مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری که در آن به وظایف رسانه‌ها در انتخابات ریاست جمهوری تصریح شده، مورد تاکید است:

ماده ۷۴ (اصلاحی ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۹۱) – کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به‌وسیله وزارت‌کشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است. درصورتی‌که رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع‌رسانی نکند یا منتشر نشود، مدیرمسئول آن باید با هزینه خود، پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله هم‌طرازی که قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ می‌شود، ارسال نماید و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.

ماده ۹۱ (اصلاحی ۲۶/ ۱۰/ ۱۳۹۱) – مجازات تخلف از ماده (۷۴)، تعطیل نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی از یک تا سه ماه است و مدیر نشریه یا سایت خبری یا مرکز ارسال پیامک و شبکه‌های مجازی به شلاق تا هفتادوچهار ضربه محکوم می‌گردد. در صورت مشخص‌بودن نویسنده مقاله، این مجازات شامل نویسنده نیز می‌شود.

مضافاً در بند (ط) فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، عناوین جرایم در دو بخش مطرح شده است.

بخش اوّل شامل فهرست مصادیقی از محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات است که جنبه عمومی دارد و پالایش و مسدودسازی آن در صلاحیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مدّعی‌العموم است:

۱. انتشار هرگونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمّع اعتراض‌آمیز بدون مجوّز، اعتصاب، تحصّن، ادّعای غیر واقع مبنی بر توقّف انتخابات و یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری گردد. (بند ۷ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و بند ۵ ماده ۶ و ماده ۲۵ قانون مطبوعات)

۲. تشویش اذهان عمومی، سیاه نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، ایجاد اختلافات مابین اقشار جامعه بویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی، انتشار هرگونه نتایج نظر سازی و نظرسنجی کاذب در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری. (بند ۷ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری، مواد ۵۰۰ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، بند ۴ ماده ۶ قانون مطبوعات- مصوّبه شورای عالی امنیت ملّی)

۳. انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات. (ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی)

۴. انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات. (ماده ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی)

۵. انتشار هرگونه مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی و یا انتشار مطالبی خلاف واقع دال بر انصراف نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۷۴ و ۹۱ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی)

۶. استفاده غیر مجاز از سایت‌ها و وبلاگ‌های متعلّق به دستگاه‌های دولتی و مؤسّسات و نهادهایی که تمام یا بخشی از دارایی و بودجه آن‌ها از اموال عمومی است، به منظور تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۶۲، ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۷. انتشار محتوای تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در فضای مجازی خارج از مدّت زمان مقرّر برای فعّالیت انتخاباتی. (مواد ۶۶ و ۶۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۸. انتشار هرگونه محتوا در جهت تحریک، ترغیب، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آرا، رأی‌دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری، جعل اوراق تعرفه، رأی‌دادن بیش از یک بار، تقلّب در رأی‌گیری و شمارش آرا. (ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی)

۹. انتشار هرگونه محتوا به منظور ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان یا اعضا شعب. (بند ۱۶ ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری و آئین‌نامه اجرایی آن)

۱۰. استفاده ابزاری از تصاویر اشخاص برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری. (بند ۱۰ ماده ۶ قانون مطبوعات)

۱۱. انتشار هرگونه محتوا مشتمل بر توهین، افترا و نشر اکاذیب علیه نظام، قوای سه‌گانه، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات ریاست جمهوری. (مواد ۵۰۰، ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات و ماده ۷۴۶ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم رایانه‌ای‌)

۱۲. انتشار هرگونه محتوای دارای طبقه‌بندی (محرمانه و سّری) مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری. (تبصره ۴ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری، ماده ۳ قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سّری دولتی و ماده ۷۳۱ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم رایانه‌ای و بند ۶ ماده ۶ قانون مطبوعات)

۱۳. انتشار محتوای خلاف واقع در ارتباط با نتایج بررسی صلاحیت‌ها، شمارش آرا، نتایج انتخابات. (مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی و بند ۷ ماده ۳۳ و مواد ۸۰ و ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۱۴. انتشار محتوا با هدف دخالت در امر انتخابات با سمت یا سند مجعول یا به هر نحو غیر قانونی در فضای مجازی. (بندهای ۱۵ و ۱۷ ماده ۳۳ و ماده ۸۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۱۵. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی کارکنان ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌های دولتی و نهادها با ذکر سمت خود، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی. (مواد ۶۸ و ۸۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۱۶. انتشار و توزیع هرگونه محتوای تبلیغاتی از سوی مقامات اجرایی و نظارتی انتخابات، له یا علیه هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی. (ماده ۷۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

بخش دوّم: فهرست مصادیق محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات که رسیدگی به آن نیازمند شکایت شاکی خصوصی و صرفاً در صلاحیت مراجع قضائی است:

۱. انتشار ادّعاهای کذب و غیر واقعی توسّط نامزدهای انتخابات در خصوص دارا بودن سابقه مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی و مدرک تحصیلی. (ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی)

۲. انتشار هرگونه محتوا در جهت هتک حرمت و حیثیت و نشر اکاذیب علیه نامزدهای انتخابات. (مواد ۷۱ و ۹۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری و مواد ۶۹۸ و ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۰ قانون مطبوعات)

۳. انتشار هرگونه محتوای تبلیغاتی علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسّط کلّیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی. (ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری)

۴. انتشار صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی و یا اسرار شخصی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بدون رضایت آن‌ها به نحوی که موجب ضرر یا هتک حیثیت آنان گردد. (ماده ۷۴۵ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی فصل جرایم رایانه‌ای و ماده ۳۱ قانون مطبوعات)

در خاتمه امید دارد با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور ناشی از فقدان و شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان و ضرورت برگزاری انتخابات زود هنگام، مدیران مسئول و فعالان عرصه رسانه با پایبندی و تعهد بیش از پیش به اصول حرفه‌ای و چارچوب‌های قانونی، زمینه برگزاری هر چه باشکوه‌تر این انتخابات را که تجلی اراده جمعی مردم در تعیین سرنوشت کشور است، فراهم سازند

دسته بندی:

تمام اخبار, جامعه

برچسب ها:

انتخابات، قانون مطبوعات

اشتراک گذاری:

   دیدگاه مشتریان

دیدگاهشما لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

   منتخب سردبیر

جدید ترین مطالب
ویدئو
پادکست
برندسازی
هوش تجاری
نسل Z و شبکه‌های اجتماعی: والدین چگونه می‌توانند همراه دیجیتال فرزندان باشند؟
بازی دیجتال, تمام اخبار, جامعه, فناوری, هوش مصنوعی
نسل Z و شبکه‌های اجتماعی: والدین چگونه می‌توانند همراه دیجیتال فرزندان باشند؟

نسل Z در جهانی پیچیده و دیجیتالیزه شده بزرگ میشود. والدین با ترکیب همدلی،…

مدیر سایت

زمان مطالعه 3 دقیقه

صنعتگران ایران با عشق به وطن، ستون اقتصاد و توسعه کشور هستند
اقتصاد, تمام اخبار, جامعه, صنعت, معدن
صنعتگران ایران با عشق به وطن، ستون اقتصاد و توسعه کشور هستند

رئیس خانه صنعت و معدن ایران در همایش ملی معدن و صنعت در استان…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

اصفهان همچنان خط‌شکن اقتصاد کشور / تجلیل از نقش صادرکنندگان در عبور از شرایط سخت اقتصادی
اقتصاد, تمام اخبار, صنعت
اصفهان همچنان خط‌شکن اقتصاد کشور / تجلیل از نقش صادرکنندگان در عبور از شرایط سخت اقتصادی

در آیین گرامیداشت روز صادرکنندگان شایسته تقدیر استان اصفهان، صادق کرمی مدیرکل صنعت، معدن…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

سند راهبرد ملی صنعتی، فرصتی دوباره برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به صادرات خام
اقتصاد, انرژی, صنعت, معدن
سند راهبرد ملی صنعتی، فرصتی دوباره برای توسعه پایدار و کاهش وابستگی به صادرات خام

ابوالفضل روغنی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد به…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

صادرات، نفس اقتصاد است
اقتصاد, صنعت, معدن
صادرات، نفس اقتصاد است

به نقل از ایراسین، صادرات غیرنفتی به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی تأمین ارز و…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

ایران به «قبرستان ماشین‌آلات دست‌دوم» تبدیل شده است
مدیریت کسب و کار
ایران به «قبرستان ماشین‌آلات دست‌دوم» تبدیل شده است

به نقل از اتاق ایران آنلاین در بیست‌وهفتمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

فناوری ایرانی برای بازیافت لاستیک‌های معدنی فوق‌سنگین به ثمر نشست
تمام اخبار, صنعت, معدن
فناوری ایرانی برای بازیافت لاستیک‌های معدنی فوق‌سنگین به ثمر نشست

اولین کارخانه بازیافت لاستیک‌های فرسوده فوق سنگین معدنی پژوهشکده معدن‌کاری هوشمند دانشگاه صنعتی اصفهان…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

نشست انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی
مدیریت کسب و کار
نشست انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی

نشست هیات مدیره، دبیر و مدیران انجمن فولاد ایران با استاندار آذربایجان شرقی امروز…

مدیر سایت

زمان مطالعه یک دقیقه

فولاد مبارکه پیشتاز تولید برق خورشیدی در کشور شد
اقتصاد, انرژی, صنعت, محیط زیست
فولاد مبارکه پیشتاز تولید برق خورشیدی در کشور شد

محمدکاظم صباغی هرندی، مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی گروه فولاد مبارکه، در نشست…

مدیر سایت

زمان مطالعه 2 دقیقه

دسته بندی ها

  • صنعت
  • علم و فناوری
  • اقتصاد
  • محیط زیست
  • جامعه
  • معدن

دسترسی سریع

  • سیاست حفظ حریم خصوصی

شبکه های اجتماعی

  • تلگرام
  • اینستاگرام
  • ایتا
  • واتساپ

طراحی وب: دیسا وب | تمام حقوق برای خبرگزاری نوید صنعت محفوظ است