دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 3:32 بعد از ظهر

یافته‌های محققان ایرانی در راستای تقویت سازوکار‌های تحمل گندم

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با مطالعه و بررسی ویژگی‌های کیفی گروهی از ترکیبات گیاهی مملو از پلی ساکارید ریشه گندم در حضور قارچ هم‌زیست، اثر آن را بر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خاک بررسی کردند.

به گزارش نوید صنعت نیوز ،موقعیت جغرافیایی کشور ایران و میزان و توزیع بارندگی در آن به‌گونه‌ای است که ایران را در زمره کشور‌های خشک طبقه‌بندی کرده است. از سوی دیگر، افزایش غلظت گاز‌های گلخانه‌ای در اثر تشدید فعالیت‌های انسانی و صنعتی و وقوع پدیده تغییر اقلیم ، سبب افزایش شدت و مدت خشکسالی‌ها شده است؛ بنابراین، کاهش رطوبت و افزایش مقاومت مکانیکی خاک ناشی از آن می‌تواند یکی از محدودکننده‌ترین عوامل رشد گیاه و تولید محصول در کشور باشد.
«بررسی ویژگی‌های کیفی موسیلاژ‌های (گروهی از ترکیبات گیاهی مملو از پلی ساکارید ) ریشه گندم در حضور قارچ هم‌زیست Piriformospora indica و اثر آن بر ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خاک» در قالب طرحی است که خانم حسینی با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام داده است .
حسینی گفت : شرایط محیط خاک به طور پیوسته با آزادشدن ترکیبات آلی از ریشه گیاهان در حال دگرگونی و تغییر است. و ریزوسفر که  ناحیه‌ای از خاک که در مجاورت ریشه گیاهان قرار گرفته و مستقیماً تحت‌تأثیر این ترشحات است ، ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک متفاوتی با خاک توده دارد  .
وی افزود : از طرفی افزایش رطوبت خاک موجب افزایش هدایت هیدرولیکی خاک و تغییر پتانسیل آب در مرز ریشه – خاک می‌شود و در نهایت به افزایش جذب آب در منطقه توسعه ریشه کمک می‌کند.
حسینی گفت : هم‌زیستی بین گیاهان و قارچ‌هایی که در سیستم ریشه‌ای گیاه مستقر شده‌اند، یکی از شناخته‌شده‌ترین و در عین‌حال گسترده‌ترین روابط هم‌زیستی موجود در کره زمین است که نتیجه حاصل از این هم‌زیستی، فعالیت قارچ برای جذب و انتقال عناصر غذایی به گیاه میزبان است.
این پژوهشگر افزود : وجود موسیلاژ‌ها در ریشه نقش مهمی در جذب آب توسط گیاه و نگهداشت آب ،خاک، توان فروروی ریشه در خاک، تشکیل خاکدانه، پویایی فعالیت‌های میکروبی، ذخیره کربن و نیتروژن و تغییر فراهمی عناصر غذایی دارد.
وی تأکید کرد: نتایج پژوهش‌هایی نظیر این پژوهش، می‌تواند برای محققان به‌نژادی از گیاهان که به دنبال راهکار‌هایی برای تقویت سازوکار‌های افزایش تحمل گیاه در برابر تنش‌های محیطی و یا شناخت محصولات مقاوم هستند، مفید بوده و مورد استفاده قرار گیرد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *