چهارشنبه , 28 شهریور 1403 - 10:59 قبل از ظهر
پروفسور MIT، مکس تگمارک، نامه‌ای تاریخی را برای توقف توسعه هوش مصنوعی منتشر کرد و از دولت‌ها خواست که از خطرات آن برای انسانیت جلوگیری کنند.

هوش مصنوعی: از رقابت تا سقوط!

مکس تگمارک، استاد دانشگاه MIT،نویسنده نامه‌ای تاریخی برای توقف توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی قدرتمند، گفت که شرکت‌های فناوری در رقابتی بی‌رویه و خطرناک گرفتار شده‌اند.

نوید صنعت نیوز به نقل از گاردین: این فیزیکدان آمریکایی می‌گوید رقابت برای مدیران فناوری بسیار شدیدتر از آن است که بتوانندتوسعه را متوقف کنند و خطرات هوش مصنوعی را در نظر بگیرند.
تگمارک، که بیش از 30000 امضاکننده، از جمله ایلان ماسک، استیو وزنیاک مالک اپل، را برای حمایت از نامه‌اش در مارس 2023، بدست آورد، می‌گوید که این نامه باعث شده است که نگرانی‌های در مورد هوش مصنوعی از یک تابو به یک موضوع عمومی تبدیل شوند.
تگمارک شش ماه بعد در گفت و گو با گاردین گفته که انتظار نداشته این نامه مانع از کار شرکت های فناوری بر روی مدل های هوش مصنوعی چون GPT4 شود چرا که این رقابت بسیار شدید شده است.
این نامه نسبت به “مسابقه خارج از کنترل” برای پرورش ذهن هایی که هیچ کس نمی تواند “درک، پیش بینی یا کنترل قابل اعتماد” را انجام دهد، هشدار می دهد و از دولت ها می خواهد که نسبت به توقف توسعه سیستم های قدرتمندتر از GPT-4، مداخله کنند. در رابطه با این نامه میان شرکت های پیشرو هوش مصنوعی مانند گوگل، مالک ChatGPT OpenAI و مایکروسافت توافق شده است.
وی در این نامه این سوال اساسی درباره هوش مصنوعی را بیان می کند که «آیا باید ذهن‌های غیرانسانی را پرورش دهیم که ممکن است در نهایت از تعداد، پیشی گرفته، منسوخ و جایگزین ما شوند؟ آیا باید خطر از دست دادن کنترل تمدن خود را داشته باشیم؟»
تگمارک، استاد فیزیک در مؤسسه فناوری ماساچوست، نتایج این نامه را موفقیت آمیز می داند و می گوید بیداری سیاسی که لازم بوده است با انتشار این نامه اتفاق افتاده است.
تگمارک امیدوار است که این نامه بتواند یک گفتگوی جهانی را در مورد آینده هوش مصنوعی و نقش آن در جامعه ایجاد کند و از توسعه هوش مصنوعی بدون اخلاق و مسئولیت جلوگیری کند.
گفتنی است بیشترین نگرانی ها در مورد توسعه هوش مصنوعی از توانایی تولید ویدیوهای جعلی عمیق و تولید انبوه اطلاعات نادرست،شروع می شود و تا خطر شکل گیری هوش مصنوعی هوشمندی که از کنترل آن از دست انسان خارج شود گسترده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *