چهارشنبه , 28 شهریور 1403 - 12:53 بعد از ظهر

نیازهای فناورانه آبفا اصفهان/اصفهانی ها کمترین آب بدون درآمد در کشور را دارند

به گزارش نویدصنعت نیوز، صبح امروز، 13 آذرماه، به مناسبت هفته پژوهش میزگرد مدیریت بحران و مدیریت آب در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این نشست حسین اکبریان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، با اشاره به اینکه اصفهان کمترین آب بدون درآمد در کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: استان اصفهان پایین ترین سرانه مصرف آب شرب در کشور دارد که نشان از درونی سازی کردن فرهنگ مصرف بهینه در بین اصفهانی هاست.

وی با اشاره به شناسایی 1000 انشعاب غیرمجاز در قالب نهضت شناسایی انشعابات غیرمجاز با کمک دادگستری، تصریح کرد: آبفای اصفهان رویدادهای کارآفرینی هم نت آب و هم نت فاضلاب در همکاری با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار کرد. در همکاری با شرکتهای دانش بنیان پروژه حذف بوی نامطبوع تصفیه خانه ها و منهول های فاضلاب شهری با تکنولوژی نانوکامپوزیت را اجرا کردیم.

اکبریان با اشاره به اینکه در استان اصفهان 5 تصفیه خانه آب شرب 4 میلیون و 876 هزار اصفهانی معادل 6 درصد جمعیت کشور را تامین می کند، تصریح کرد: تعداد 100 شهر به همراه 963 روستا استان اصفهان با طول 23 هزار و 232کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب صورت می گیرد.

وی با اشاره به 800 ایستگاه تله متری و 500 ایستگاه پایش فشار در شبکه توزیع، گفت: پیمایش و نشت یابی شبکه توزیع و انشعابات سالیانه در شش ماهه گذشته نشان می دهد که نشت یابی حادثه ای به صورت روزانه از طریق تماس با خط نشت، نشت یابی عملیاتی با ابلاغ مناطق هدف مطالعاتی و همچنین عملیات نشت یابی برنامه ای و پیمایش مشترکین در 60 روستا با هدررفت بالای 40 درصد توسط آبفای استان اصفهان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به طول 850 کیلومتری شبکه نشت یابی شده در اصفهان اشاره کرد و توضیح داد: رفع نشت شبکه منجر به صرفه جویی 100 لیتر بر ثانیه آب شده است.

در ادامه اکبریان به معرفی نیازهای فناورانه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پرداخت و توضیح داد: با توجه به ماهیت سیلابی رودخانه زاینده رود در بالادست رودخانه، شناسایی کانونهای افزایش کدورت رودخانه در مواقع بارندگی و سیلاب و ارائه راه حل های علمی و اجرایی با لحاظ الزامات زیست محیطی می تواند به رفع این چالش یاری برساند.

وی با اشاره به پیش بینی و ارائه سناریوهای محتمل برای ورود انواع آلودگی های شیمیایی، سمی و بیولوژيکی به منابع و ارائه راه حل پیشگیری و مقابله و کاهش اثرات به عنوان نیاز دیگر فناورانه آبفا اصفهان، گفت: بررسی و ارائه راه حل به منظور تصفیه و افزایش کیفیت منابع آب زیرزمینی (شور و نیتراته) به صورت محلی جهت استفاده در جوامع کوچک هم از دیگر نیازهای فناورنانه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است.

وی افزود: نیازمند است که طراحی و ساخت و یا ارائه طراحی مفهومی تجهیزات ویژه جهت استفاده در عملیات های لوله گذاری، نصب شیرآلات و تعمیرات خطوط لوله در اقطار مختلف ( به ویژه اقطار بالای 500 میلی متر) بیشتر مد نظر پژوهشگران قرار گیرد.

اکبریان با اشاره به اینکه مخازن شهر اصفهان به ازای هر اشتراک نیازمند یک مترمکعب ذخیره است، توضیح داد: طراحی و ساخت ماشین الات و ربات های شستشو و لایروبی مخازن و مجاری انتقال در حین بهره برداری می توان به افزایش راندمان مخازن منتج شود.

وی در بخش دیگر گزارش خود به نیازهای فناورانه در حوزه فاضلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 31 تصفیه خانه در مدار بهره بردای فاضلاب قرار دارد که در آینده نزدیک تصفیه خانه تیران هم به بهره برداری می رسد که جمعیت بالغ بر 3 میلیون و 285 هزار معادل 9 درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه 11 تصفیه خانه به روش لجن فعال، 13 تصفیه خانه به روش لاگونهای هوادهی و 7 تصفیه خانه به روش برکه تثبیت فعالیت می کند، گفت: تولید برق از بیوگاز لجن تصفیه خانه های فاضلاب، ساخت پلی الکترولیت برای آماده سازی لجن تصفیه خانه های فاضلاب بخشی از نیازهای فناورانه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *