سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 7:08 قبل از ظهر

میزبانی پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان| رقابتی علمی در کنار رفاقتی فرهنگی

پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک که روز دوشنبه 1 مرداد ماه با حضور ۱۹۸ دانش‌آموز نخبه از ۴۶ کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده بود با معرفی برگزیدگان در تاریخ 7 مردادماه به کار خود پایان داد .

تیم چین با کسب پنج نشان طلا بر سکوی نخست المپیاد جهانی فیزیک در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت و پس از آن روسیه با چهار نشان طلا و یک نقره، رومانی با سه نشان طلا و دو نقره و ایران با یک نشان طلا و چهار نشان نقره از نظر امتیاز فردی و گروهی در رتبه‌های نخست تا چهارم قرار گرفتند.

راجیپ راوات ،دبیرکل پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک با ابراز رضایت از برگزاری این رویداد در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برگزاری المپیاد جهانی فیزیک بستری برای رقابت دانش‌آموزان جوان فراهم و به تعمیق روابط علمی بین کشورهای جهان کمک می کند.

شرکت‌کنندگان در پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از سراسر دنیا، از مکزیک و کلمبیا از قاره آمریکا تا اندونزی و مالزی در شرق آسیا، از کشورهای حاشیه خلیج فارس تا رومانی و کرواسی از اروپا، کشورهای شمال ایران تا هند و نپال در جنوب آسیا و حضور این ملیت‌ها در کنار یکدیگر در چنین رویدادی، جلوه‌ای از تاثیر دیپلماسی علمی در برقراری صلح و تعامل بین ملت‌های مختلف ورای مواضع سیاسی دولت‌های آنهاست.

برگزاري پنجاه و چهارمين المپياد جهاني فيزيك به ميزباني دانشگاه صنعتي اصفهان يك رويداد علمي و فرهنگي بزرگ در اصفهان بود كه با دستاوردهاي ويژه اي براي كشورمان همراه بود. از جمله ارتقا 17 پله جايگاه ايران در المپياد جهاني فيزيك و كسب و رتبه چهارم با يك طلا و 4 نقره . بازتاب برخي از اين دستاوردها در رسانه هاي مختلف گوياي اهميت مسئله است. از جمله برگزاري دو آزمون تئوري و تجربي با بهترين كيفيت و دقت و سلامت در طراحي سوالات و ساخت دستگاه آزمايشگاهي توسط يك شركت دانش بنيان كه مورد تشويق اساتيد برجسته فيزيك شركت كننده در اين رقابت قرار گرفت.
دانشگاه صنعتي اصفهان به عنوان مجري و ميزبان برگزاري اين رويداد با همكاري دانشگاه شهيد رجايي، تلاش كرد در فاصله برگزاري دو رويداد علمي و مدت اقامت 8 روزه در اصفهان، فرصتي براي آشنايي شركت كنندگان از 46 كشور دنيا با جنبه هاي مختلفي از فرهنگ، تاريخ و آداب و رسوم كشورمان فراهم كند. بدين منظور برنامه هاي متنوعي طراحي و به اجرا گذاشته شد.
برگزاري نمايشگاه صنايع دستي در قالب كارگاه آشنايي با صنايع دستي اصفهان كه اوقات فراغت شركت كنندگان را غنا بخشيد و اثري ملموس ميان شركت كنندگان خارجي به جا گذاشت؛ همچنين بازديد از ابنيه تاريخي و بازار نقش جهان از فعاليت‌هاي شاخص در تبادل فرهنگي و معرفي تاريخ و تمدن ايراني بود.
شب نشيني‌هاي فرهنگي با برنامه‌هاي پخت نان و آش محلي، سياه چادر، نقالي و مسابقه هاي ورزشي يكي ديگر از بخش هاي فوق برنامه در اين رويداد بود. همچنين نمايشگاه موزه علم براي آشنايي با مفاخر بزرگ ايران با رويكرد اختراعات دانشمندان برجسته ايران در فيزيك و اختر فيزيك با همكاري موزه ملي علوم و فناوري ايران، بازديد از فولاد مباركه اصفهان و اقامت نيم روزه در مزرعه گردشگري كاريز لنجان از ديگر برنامه هاي مهم علمي جانبي بود كه به طور ويژه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت و رسانه ملي و خبرگزاري هاي مختلف، گزارش هاي متنوعي از اين برنامه ها توليد و به اطلاع عموم رساندند.
در آیین افتتاحيه المپياد جهاني قرائت قرآن همراه با ترجمه و نمايش تصاويري مرتبط با آيات، مورد تحسين شركت كنندگان خارجي قرار گرفت.
اجرای آيتم ورزش باستاني به عنوان يكي از ميراث هاي ماندگار فرهنگي كشور توسط گروه پهلوانك‌هاي ايران زمين انتخاب شده بود تا از نظر جذابيت نمايشي و ايجاد نشاط در بين شركت كنندگان از كيفيت لازم برخوردار باشد. بايد اين نكته را ياداوري كنيم، كه شركت كنندگان در اين رويداد، دانش آموزان نوجوان و جوان تا 18 سال بودند و اجراي اين نمايش توسط كودكان ايراني، بارها مورد تشويق دانش آموزان و حضار شركت كننده در رويداد قرار گرفت.
پخش كليپ ۶ دقيقه اي پيرامون كشور ايران و مفاخر علمي از جمله زكرياي رازي، ابن سينا،شيخ بهايي،ابوريحان بيروني،ابونصر فارابي،جابر بن حيان،عمر خيام، محمد خوارزمي،محمود حسابي و نوابغ هنر ايران زمين، را كه مورد توجه شركت كنندگان قرار گرفت.
اجراي پويا، بي نقص و مسلط به زبان انگليسي مجري برنامه از ديگر ويژگي هاي شاخص رويداد افتتاحيه و اختتاميه المپياد جهاني فيزيك بود.

شرکت کنندگان در پایان رویداد، بیان می کردند که در مدت اقامت خود در اصفهان، بسیار به تاریخ و فرهنگ این شهر که در قلب ایران قرار دارد علاقمند شدند، بازدید از شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت بزرگ از ایران برای آنها جالب توجه بوده و سوغاتی های مختلفی از شهر اصفهان برای خانواده خود به یادگار می برند.

جایزه نفرات برتر کشور چین نیز تخته فرش نفیس دستباف کاشان بود که مورد پسند و ذوق برندگان قرار گرفت.

گزارش ویدیویی

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *