سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 4:40 قبل از ظهر

صحن علنی!گزارشی از عملکرد نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی|پرونده اول: فرونشست

نمایندگان مجلس ابزارهای مختلفی برای بیان دیدگاه، نظر و آرای خود دارند که بخشی از مهم‌ترین این دیدگاه‌ها در قالب نطق در صحن مجلس، تذکرات شفاهی، مکاتبات رسمی و کنشگری در فضای مجازی منتشر می‌شود. میزان اهمیت‌دادن به یک مسئله بر شیوه پرداختن به آن موضوع اثرگذار است. ازاین‌رو نمایندگان بر اساس خط‌مشی کاری و مسئولیتی که پذیرفته‌اند علاوه بر حضور در کمیسیون‌های تخصصی و جلسات تصمیم‌سازی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند تا صدای ملت باشند و خواسته‌های افکار عمومی را بیان نمایند و به دنبال راهکارهای قانونی برای حل این چالش‌ها باشند.

با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات، موکلان از نمایندگان خود به‌عنوان وکلای آن‌ها در نهاد قانون‌گذار مجلس شورای اسلامی می‌پرسند که در دوره گذشته، نسبت به کدام یک از مطالبات افکار عمومی تلاش کرده‌اند و ماحصل این تلاش چه بوده است.

نوید صنعت نیوز، در یک پرونده ویژه به شیوه گزارش تحقیقی، مروری داشته است بر نطق‌های، تذکرات، یادداشت‌ها و کنشگری هر یک از نمایندگان شهر اصفهان از سال ۱۳۹۹ تا کنون در حوزه‌هایی مختلف. این موضوعات برآمده از دیدگاه‌های افکار عمومی و انتظارات متقابل از نمایندگان مجلس استخراج شده است.

مردم اصفهان در این دوره مطالبات محیط زیستی پر رنگی داشته‌اند که انتظارت می‌رفت نه به‌عنوان مطالبه‌ای استانی، بلکه حل یک بحران ملی در منطقه مرکزی ایران از سوی نمایندگان مجلس به آن پرداخته شود. از جمله این مسائل بحران آب، خشکی زاینده‌رود، فرونشست و آلودگی هوا است.

در پرونده اول به سراغ مسئله مهم فرونشست در استان اصفهان رفتیم. داده‌های ما از وبگاه خبرگزاری خانه ملت و بر اساس جستجو کلیدواژه فرونشست از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ و محتوای مرتبط با نمایندگان شهر اصفهان استخراج شده است.یافته‌های ما نشان می‌دهد این موضوع از سال ۱۴۰۰ به شکل جدی در بیانات نمایندگان آمده است.. لازم به ذکر است انتخاب وبگاه خانه ملت، تنها به دلیل تمرکز داده‌های مرتبط با مجلس شورای اسلامی دررابطه‌با کنشگری نمایندگان است و پر واضح است که این نطق‌ها یا پیام‌ها در رسانه‌های دیگر نیز بازتاب داشته است. همچنین انتشار این داده‌ها صرفاً مروری بر دیدگاه‌های نمایندگان است و سنجش دررابطه‌با اثرگذاری این پیام‌ها از حوزه عملکرد این پژوهش خارج است.

 مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و ورزنه در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان. در ۵ عنوان خبری به مسئله فرونشست پرداخته است.

 طغیانی در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۰، در نطق میان دستور بیان داشت: دولت و مجلس انقلابی فکری به حال زاینده‌رود کند/وضعیت فرونشست زمین در اصفهان نگران‌کننده است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده‌رود چند سالی است که تنها به جاده خاکی تبدیل شده و بیش از ۱۰ روز آب به خود ندیده؛ لذا باتوجه‌به شرایط بحرانی این رودخانه دولت و مجلس انقلابی فکری به حال زاینده‌رود کند.

 ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، طغیانی در صحن علنی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای مطرح کرد: خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است، گفت: نتیجه این موضوع در دشت اصفهان و برخوار فرونشست ۱۵ سانتیمتری است.

 ۹ ماه بعدازاین تاریخ در ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱، طغیانی مجدداً در تذکری در صحن علنی مجلس بیان داشت: فرونشست زمین منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند

 نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: باتوجه‌به زحمات کشیده شده دستاوردی در خصوص مدیریت آب زاینده‌رود حاصل نشده و فرونشست زمین منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند.

 ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ اظهارنظر دیگری از طغیانی در خانه ملت می‌خوانیم: نگین درخشان ایران‌زمین قربانی بی‌عدالتی مسئولان ناکارآمد شد

 طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نگین درخشان ایران‌زمین، امروزه درگیر مسائلی چون آب، آلودگی، مهاجرت حاشیه‌نشینی، فرونشست شدید زمین در این شهر و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

 ۷ شهریورماه ۱۴۰۲، طغیانی در گفت‌وگو با سرویس استانی خانه ملت گفت: سایه فرونشست زمین بر «نصف جهان» /۲۵ هزار چاه غیرمجاز در حریم زاینده‌رود قرار دارد/ آثار فرونشست بر مسجد سید نمایان شده

 اصفهان، شهری که یک‌تنه جور زیبایی نصف جهان را بر دوش می‌کشید، این روزها با خطر فرونشست زمین مواجه است که از آثار تاریخی تا خانه‌های مردم را تهدید می‌کند.

 عباس مقتدایی دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی است. وی نایب‌رئیس اول گروه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل است.

 وی در ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: ” انتقال آب به زاینده‌رود، فوری‌ترین اقدام برای کاهش آثار زیان‌بار ناشی از فرونشست/ فرونشست‌های عظیم اصفهان را تهدید می‌کند

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه باید در سریع‌ترین زمان ممکن انتقال آب به زاینده‌رود اتفاق افتد تا بتوان آثار زیان‌بار ناشی از فرونشست را تا حدی جبران کرد، گفت: فرونشستی که اکنون شروع شده در سال‌های بعد کامل می‌شود و بیش از ۱۰ سانت که برخی آن را حدود ۴۰ سال سانت هم اعلام می‌کنند ممکن است فرونشست زمین رخ دهد.

 ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ مقتدایی در نامه‌ای خطاب به ۷ وزیر و ۲ رئیس سازمان مسئله فرونشست و ابعاد و گسترش آن را توضیح داد و نوشت: بی‌توجهی به موضوع فرونشست زمین در اصفهان عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد

 نماینده مردم اصفهان در مجلس طی نامه‌ای مشترک به وزرای کشور، میراث، نیرو، ارتباطات، دفاع، راه، جهاد و رؤسای سازمان‌های محیط‌زیست و برنامه‌وبودجه، ابعاد خطرناک و جدی فرونشست زمین اصفهان و راهکارهای آن را تشریح کرد.

 مقتدایی در این نامه نوشت: این پدیده در حال پیشرفت در اصفهان، در مسیر خود مراکز و اماکن مهمی را دارد. همچنین بالاترین میزان فرونشست در شرق اصفهان و محدوده فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی بوده است. موضوع فرونشست زمین در اصفهان به مسئله جدی و بحران‌ساز مبدل شده و عواقب جبران‌ناپذیر آن در مواقعی همچون زلزله و یا سایر حوادث خود را نمایان خواهد ساخت. استان اصفهان بیش از دو دهه است که دچار بحران خشکسالی شده و ضمن درگیرشدن در بحران‌های اجتماعی و امنیتی، افزایش تقاضا به دلیل افزایش مهاجرت به این استان، استقرار صنایع و… و با عنایت به مشکلات ناشی از عدم مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود و برداشت‌های بی‌رویه در مناطق بالادست، احتمال تسری این نزاع به حوزه مشترک و فرااستانی نیز متصور خواهد بود که این وجه تمایز فرونشست اصفهان با مناطق و دشت‌هایی است که صرفاً جوانب کشاورزی در آن حائز اهمیت است.

 دوم فروردین ۱۴۰۱ مقتدایی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار سفر وی به اصفهان شد و در بخشی از نامه خودنوشت: با توجه اینکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) شعار سال جاری را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» تعیین فرمودند و استان اصفهان نقش مهمی در تحقق این شعار دارد و همچنین با عنایت به مشکلات گسترده استان اصفهان در بخش‌های مختلف همچون فرونشست زمین، عدم دائمی بودن جریان آب در رودخانه زاینده‌رود، آلودگی هوا و…، اینجانب دعوت خود را به نمایندگی از مردم شریف و عزیز اصفهان، تجدید می‌نمایم و امید است دستور فرمایید که دراسرع‌وقت برنامه‌ریزی سفر جنابعالی به این استان مهم و حماسه‌ساز صورت گیرد.

 مقتدایی پیش‌ازاین در ۲۹ آبان ۱۴۰۰ نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت. نماینده مردم اصفهان در مجلس در این نامه، مشکلات کشاورزان اصفهانی ناشی از خشکی زاینده‌رود را برشمرد و در این زمینه هشدار داد. وی در بند ۱۴ این مشکلات، مسئله فرونشست را یادآور شد.

۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، مقتدایی در اولین نطق خود در صحن علنی مجلس گفت: دخالت‌های انسانی و مدیریتی زاینده‌رود را تا مرز نابودی پیش برده است/فرونشست زمین اصفهان را به خطر انداخته است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه دخالت‌های انسانی و مدیریتی زاینده‌رود را تا مرز نابودی پیش برده است، گفت: اکنون فرونشست زمین، اصفهان را به خطر انداخته است؛ فرونشست سالانه حدود ۱۶ سانتی‌متر، ابنیه تاریخی این دیار را نابود می‌کند و این موضوع غیرقابل‌برگشت است.

 ۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، در آخرین گفتگوی خانه ملت با مقتدایی به مسئله فرونشست پرداخته است. عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان حوزه میراث‌فرهنگی به وضعیت مسجد سید اصفهان، گفت: مسجد سید اصفهان به‌عنوان یک بنای تاریخی شناخته شده و ثبت شده آن‌قدر مورد بی‌توجهی قرار گرفته است که اگر این روند بی‌توجهی و ناهماهنگی میان دستگاه‌ها تداوم یابد دیر نیست زمانی که بخشی از این مسجد در نتیجه فرونشست، عدم تعمیر و عدم رسیدگی‌های ضروری تخریب شود.

 حسین میرزایی عضو کمیسیون‌های فرهنگی و اصل ۹۰ نماینده مردم اصفهان در مجلس، نیز اظهاراتی پیرامون مسئله فرونشست در صحن علنی مجلس داشته است.

 ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از بی‌آبی اصفهان در مورد فرونشست زمین گفت: در زمان حاضر دشت‌های مختلفی مانند مهیار، بُرخوار، اصفهان، کاشان و گلپایگان تحت‌تأثیر بی‌آبی به پدیده فرونشست زمین گرفتار شده‌اند، دشت چادگان یکی از مناطق توریستی اصفهان و دشت اردستان با فرونشست ۷ الی ۲۰ سانتی‌متری مواجه شده‌اند.

 ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۰ خبرگزاری خانه ملت نوشت: به دنبال پیگیری‌های نماینده اصفهان دستور دفتر رئیس‌جمهور برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود صادر شده است. در پی نامه حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان به رئیس‌جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به وزیر نیرو در مورد تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود دستور بررسی و اقدام داد. در متن نامه میرزایی آمده: باتوجه‌به وضعیت بحرانی آب در اصفهان و همچنین فرونشست عظیم زمین که اصفهان و ابنیه تاریخی آن را در معرض نابودی قرار داده است، مستدعی است دستور فرمایید با قید فوریت ستاد احیای رودخانه زاینده‌رود تشکیل شود؛ اهمیت این رودخانه حیاتی از دریاچه ارومیه کمتر نیست./

 زهرا شیخی مبارکه، پزشک لنفولوژیست و متخصص طب ایرانی فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی دیگر نماینده اصفهانی است. وی نیز کنشگری‌هایی در حوزه آب و محیط‌زیست داشته است که باتوجه‌به پرونده‌های موردنظر منعکس می‌شود؛ اما کلیدواژه فرونشست در محتوای جستجو شده از این نماینده یافت نشد.

امیرحسین بانکی پور فرد، نماینده حوزه انتخابی اصفهان، رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. وی بیشتر هم به دلیل فعالیت در حوزه جوانان و ازدواج شناخته شده است. از بانکی پور در خصوص بحران‌های محیط زیستی از جمله فرونشست در مجلس شورای اسلامی اظهارنظر در پایگاه خبری خانه ملت و صحن علنی مجلس شورای اسلامی یافت نشد. بااین‌حال وی گفتگوهایی با رسانه‌هایی دیگر دراین‌خصوص انجام داده است.

 به طور کی از جمع ۵ نماینده شهر اصفهان، ۳ نماینده در صحن علنی مجلس، گفت‌وگو و مکاتبه رسمی در راستای مطالبه فرونشست فعالیت مستمر داشته‌اند. از این میان طغیانی در ۵ عنوان، مقتدایی در ۴ عنوان و میرزایی ۲ عنوان در بازه زمانی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، محتوای مرتبط با کلیدواژه فرونشست بیان داشته‌اند. کلمه فرونشست در مجموع این اخبار ۳۹ بار تکرار شده است. کلیدواژه جانبی پرتکرار دیگر در متن این خبرها “زاینده‌رود” است که در تیتر و لید ۱۳ بار به‌کاررفته است.

 از میان این واکنش‌ها ۳ نماینده در نطق علنی خود به مسئله فرونشست اشاره داشته‌اند (طغیانی، مقتدایی و میرزایی) و ۴ نامه به رئیس‌جمهور و مقامات نوشته شده است (نامه از سوی مقتدایی و ۱ نامه از سوی میرزایی). /

 پایان پرونده اول

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *