پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:43 بعد از ظهر

 صحن علنی!| گزارشی از عملکرد نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی| پرونده دوم:زاینده‌رود

 نمایندگان مجلس ابزارهای مختلفی برای بیان دیدگاه، نظر و آرای خود دارند که بخشی از مهم‌ترین این دیدگاه‌ها در قالب نطق در صحن مجلس، تذکرات شفاهی، مکاتبات رسمی و کنشگری در فضای مجازی منتشر می‌شود. میزان اهمیت‌دادن به یک مسئله بر شیوه پرداختن به آن موضوع اثرگذار است. ازاین‌رو نمایندگان بر اساس خط‌مشی کاری و مسئولیتی که پذیرفته‌اند علاوه بر حضور در کمیسیون‌های تخصصی و جلسات تصمیم‌سازی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند تا صدای ملت باشند و خواسته‌های افکار عمومی را بیان نمایند و به دنبال راهکارهای قانونی برای حل این چالش‌ها باشند.

 با نزدیک‌شدن به زمان انتخابات، موکلان از نمایندگان خود به‌عنوان وکلای آن‌ها در نهاد قانون‌گذار مجلس شورای اسلامی می‌پرسند که در دوره گذشته، نسبت به کدام یک از مطالبات افکار عمومی تلاش کرده‌اند و ماحصل این تلاش چه بوده است.

 نوید صنعت نیوز، در یک پرونده ویژه به شیوه گزارش تحقیقی، مروری داشته است بر نطق‌ها، تذکرات، یادداشت‌ها و کنشگری هر یک از نمایندگان شهر اصفهان از سال ۱۴۰۰ تا کنون در حوزه‌های مختلف. این موضوعات برآمده از دیدگاه‌های افکار عمومی و انتظارات متقابل از نمایندگان مجلس استخراج شده است.

 مردم اصفهان در این دوره مطالبات محیط زیستی پر رنگی داشته‌اند که انتظارت می‌رفت نه به‌عنوان مطالبه‌ای استانی، بلکه حل یک بحران ملی در منطقه مرکزی ایران از سوی نمایندگان مجلس به آن پرداخته شود. از جمله این مسائل بحران آب، خشکی زاینده‌رود، فرونشست و آلودگی هوا است.

 در پرونده اول به مسئله مهم فرونشست در استان اصفهان پرداختیم که از اینجا می‌توانید بخوانید. در پرونده دوم نیز به سراغ جستجوی کلیدواژه‌های زاینده‌رود، آب، خشکسالی، گاوخونی و انتقال آب در میان گزارش‌ها مرتبط با نمایندگان شهر اصفهان در پایگاه خانه ملت رفتیم. گزارش‌ها ما بر اساس اطلاعات منتشر شده از ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ تا ۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ و محتوای مرتبط با نمایندگان شهر اصفهان استخراج شده است. لازم به ذکر است انتخاب وبگاه خانه ملت، تنها به دلیل تمرکز داده‌های مرتبط با مجلس شورای اسلامی دررابطه‌با کنشگری نمایندگان است و پر واضح است که این نطق‌ها یا پیام‌ها در رسانه‌های دیگر نیز بازتاب داشته است.

 همچنین انتشار این داده‌ها صرفاً مروری بر دیدگاه‌های نمایندگان است و سنجش دررابطه‌با اثرگذاری این پیام‌ها از حوزه عملکرد این پژوهش خارج است. بااین‌وجود اهمیت و ضرورت این گزارش ازاین‌حیث که جهت‌گیری و رویکرد نمایندگان در خصوص مسائل مهم کلان‌شهر اصفهان را نشان می‌دهد برای مخاطبان می‌تواند دارای اهمیت باشد.

 نوید صنعت نیوز، آماده است تا با نمایندگان محترم پیرامون این گزارش‌ها گفتگوی اختصاصی داشته باشد.

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان و از کنشگران حوزه زاینده‌رود .

 ۱. ۹ خردادماه ۱۳۹۹، سرویس استان‌های مجلس از قول طغیانی نوشت: مشکل آب در اصفهان یک مسئله کلیدی خرداد است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: در مدت سرکشی به حوزه انتخابیه جلسات مبسوطی با مدیران استان‌ها پیرو آشناشدن با مسائل و مشکلات استان برگزار شده است.

 ۱. ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ سرویس استان‌های خانه ملت با انتشار گزارشی درباره تالاب گاوخونی با عنوان ” رگ‌های خشک گاوخونی؛ زندگی دوباره در گرو احیای زاینده‌رود” گفت‌وگویی با طغیانی ترتیب داد. در این گفت‌وگو آمده است:

 خشک‌شدن تالاب گاوخونی و گسترش ریزگردها تنها مشکل استان اصفهان نبوده بلکه کل کشور را درگیر پیامدهای این خشکی می‌کند.

 پیش‌بینی خشک‌شدن تالاب گاوخونی از ۵۰۰ سال قبل

 مهدی طغیانی عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در خصوص خشک‌شدن تالاب گاوخونی به خانه ملت می‌گوید: احیای زاینده‌رود به احیای تالاب گاوخونی ختم می‌شود مشکل خشکی تالاب گاوخونی از زاینده‌رود نشات گرفته است؛ نکته قابل توجه اینجاست که در دوره شیخ بهایی زمانی که حقابه را مشخص کردند حقابه صنعت، کشاورزی و محیط‌زیست هم تعیین شد از این حقابه سهمی برای زنده نگه‌داشتن زاینده‌رود و قسمتی به تالاب گاوخونی اختصاص داده شد. (طومار شیخ بهایی که حدود ۵۰۰ سال پیش نوشته شد تا آب رودخانه زاینده‌رود به عدالت میان مردم و کشاورزانی که در مسیر رودخانه قرار داشتند تقسیم شود.)

 ۲. ۵ مردادماه ۱۴۰۰ طغیانی در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس، برای نخستین‌بار مسئله آب را به حکمرانی آب نسبت داد و این کلیدواژه “حکمرانی آب” به‌مراتب در گزارش‌ها بعدی از قول طغیانی دیده می‌شود. تیتر این خبر: حکمرانی آب مهم‌ترین چالش دولت آینده است.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: حکمرانی آب مهم‌ترین مسئله پیشروی دولت جدید است که امیدواریم با شجاعت در اقدام و برنامه‌ریزی این موضوع را تعیین تکلیف کنند.

 ۳. ۲۷ تیر ۱۴۰۰ طغیانی در تذکر شفای دیگر، به مسئله قطعی آب شهری در اصفهان اشاره دارد و باز هم خطاب به عملکرد وزارت نیرو در مدیریت بحران آب اشاره می‌کند. قطعی ۱۷ ساعته آب در مرکز استان اصفهان

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در مسئله مدیریت بحران آب در کشور عنوان کرد: در برخی از مناطق قطعی ۱۷ ساعته آب در مرکز استان را شاهد هستیم و حتی طی یک هفته، ۲۲۷ تانکر به مناطق مختلف استان آبرسانی کرده‌اند، این مطالب را باید به چه شکل و به چه کسی گفت.

 ۴. ۲۰ مهر ۱۴۰۰ طغیانی در نطق میان دستور از دولت و مجلس انقلابی می‌خواهد که فکری به حال زاینده‌رود کنند/وضعیت فرونشست زمین در اصفهان نگران‌کننده است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: زاینده‌رود چند سالی است که تنها به جاده خاکی تبدیل شده و بیش از ۱۰ روز آب به خود ندیده؛ لذا باتوجه‌به شرایط بحرانی این رودخانه دولت و مجلس انقلابی فکری به حال زاینده‌رود کند.

 ۵. طغیانی در ۳۰ آبان ۱۴۰۰ نیز مجدداً تأکیدکردن: جایگزین آبی که از زاینده‌رود خارج می‌شود باید وارد شود

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به‌ازای انتقال آب از حوضه زاینده‌رود باید آب جایگزین جبران شود.

 ۶. ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ نماینده اصفهان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، احیای زاینده‌رود را نیازمند اختصاص ردیف ملی در بودجه ۱۴۰۱ دانست.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه برای احیای زاینده‌رود باید یک ردیف ملی در بودجه در نظر گرفته شود، گفت: دولت ۲۲ هزار میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفت.

 در ابتدای سال ۱۴۰۱، طغیانی در فضای مجازی خودنوشت: اراده ملی در مسیر احیای گام‌به‌گام جریان دایمی زاینده‌رود شکل بگیرد

 مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به خشکی ۹۸ درصدی تالاب گاوخونی در بهار ۱۴۰۱ اشاره کرد.

 ۷. ۲۷ فروردین‌ماه، طغیانی مجدد با نگاه منتقدانه بر حکمرانی آبی و با اشاره به اینکه در بحث خشک‌شدن زاینده‌رود تعریفی از اقدامات سازنده نیست؛ گفت: نسخه بی شفای دریاچه ارومیه را برای زاینده‌رود نپیچید

 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه‌دار بودن سیاست‌های نادرست انتقال آب به دریاچه ارومیه بی شک پاسخگوی رفع تشنگی مداوم زاینده‌رود و گاوخونی نخواهد بود.

 ۸. طغیانی در تذکر شفاهی در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱؛با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود نتیجه حکمرانی غلط سال‌های قبل است/ ضرورت اقدام عملی در مورد مدیریت و حکمرانی آب در فلات مرکزی را یادآور شد.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود نتیجه حکمرانی غلط سال‌های قبل است، بر ضرورت اقدام عملی در مورد مدیریت و حکمرانی آب در فلات مرکزی تأکید کرد.

 ۹. ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، نماینده اصفهان با ابراز ناراحتی از وضعیت حکمرانی زاینده‌رود گفت: اراضی به تضییع حق مردم اصفهان نشویم

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به معضل خشکی زاینده‌رود گفت: مردم اصفهان حتی یک قطره فراتر از حق قانونی خود نمی‌خواهند و نباید به ضایع شدن حق مردم اصفهان راضی شویم.

 ۱۰. ۲۵ خردادماه نیز تذکری آئین‌نامه‌ای مطرح کرد: خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه، زاینده‌رود و تالاب گاوخونی نتیجه مدیریت غلطی است که بر منابع آبی کشور حاکم است، گفت: نتیجه این موضوع در دشت اصفهان و برخوار فرونشست ۱۵ سانتیمتری است.

 ۱۱. ۲ مرداد ۱۴۰۱ طغیان بار دیگر تذکر داد. وزارت نیرو برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت آب اصفهان ارائه نداده است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس از عدم وجود برنامه برای اصلاح وضعیت آب اصفهان انتقاد کرد.

 ۱۲. طغیانی در ۹ آبان ۱۴۰۱، تنش آبی را معضل شهرهای بزرگ کشور دانست.

 بسیاری از شهرهای بزرگ در معرض تنش شدید آبی در زمستان قرار دارند/وزارت نیرو به داد زاینده‌رود رسید

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی بسیاری از شهرهای بزرگ در معرض تنش شدید آبی در زمستان قرار دارند، اقدامات وزارت نیرو در جهت افزایش میزان ذخیره آبی در سد زاینده‌رود را تشریح کرد.

 ۱۳. ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۱، نماینده اصفهان از عدم اختصاص حقابه کشاورزان اصفهان انتقاد کرد و گفت: وزارت نیرو چطور طومار شیخ بهایی را به هم پیچید؟

 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با اشاره خشکی زاینده‌رود در فصل زمستان؛ گفت: وزارت نیرو باتوجه‌به جدول تعیین شده برای پرداخت حقابه و با نگاه ویژه به طومار شیخ بهایی حقابه مربوط به کشاورزان را در فصل تعیین شده پرداخت کند.

 ۱۴. طغیانی در نطق میان دستور در سال ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ بار دیگر خطاب به مسئولان کشور گفت: مهار تورم بدون درمان ریشه‌ها ممکن نیست / نگین درخشان ایران‌زمین قربانی بی‌عدالتی مسئولان ناکارآمد شد

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نگین درخشان ایران‌زمین، امروزه درگیر مسائلی چون آب، آلودگی، مهاجرت حاشیه‌نشینی، فرونشست شدید زمین در این شهر و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

 ۱۵. ۴ شهریورماه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از دلایل کاهش ورود گردشگر به اصفهان را تغییرات اقلیمی در کنار کاهش قدرت مالی مردم بیان کرد.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه تعطیلی منظم می‌تواند نقش پررنگی در رونق گردشگری داشته باشد، گفت: امروز نیاز نیست دولت برای مسافرت مردم وام پرداخت کند؛ بلکه باید مشکلات حمل‌ونقل و ایمنی سفر آنها را حل کند.

 مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درمورد تأثیرات شرایط اقلیمی در میزان گردشگری اصفهان، گفت: بی‌تردید جاذبه‌های اصفهان تحت‌تأثیر شرایط اقلیمی قرار گرفته و در میزان گردشگری این استان تأثیر گذاشته است، زیبایی زاینده‌رود در کنار آب جاری خلاصه شده و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند، پل‌های تاریخی همچون سی و سه پل، خواجو، مارنون و…. از جمله بناهای تاریخی اصفهان هستند که گردشگران به‌واسطه جذابیت جاری بودن آب در آنها به اصفهان سفر می‌کنند.

 ۱۶. ۲۸ شهریور ۱۴۰۲، طغیانی باز از تریبون استفاده کرد تا در تذکر شفاهی و اعلام کند وضعیت موجود در زاینده‌رود ناپایدار است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: از ریاست مجلس خواهش می‌کنم به این مسئله به‌سرعت ورود کرده و مشکلات زیست‌محیطی زاینده‌رود و دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهد.

 ۱۷. ۵ آبان ۱۴۰۲، مطالبه مردم اصفهان از صحن علنی مجلس و بحث انتقال آب بیان شد: احیای دائمی زاینده‌رود مطالبه مردم اصفهان است

 طغیانی به‌عنوان نماینده منتقد انتقال آب از دریای عمان گفت: آب گران صنعت را نمی‌توان در کف زاینده‌رود جاری کرد/ احیای دائمی زاینده‌رود مطالبه مردم اصفهان است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بار تحمیلی به رودخانه زاینده‌رود بسیار زیاد است، گفت: انتقال آب دریای عمان با هزینه هر مترمکعب به میزان ۳ یورو یعنی حدود ۱۵۰ هزار تومان است، نمی‌توان این آب گران را در کف رودخانه رها کنیم و یا برای گسترش کشاورزی هزینه‌کرد.

 ۱۸. ۳۰ مهرماه درحالی‌که طغیانی در کلامش احساس ناامیدی دیده می‌شود گفت: اراده‌ای برای شفاف‌سازی مؤثر مصارف آب زاینده‌رود وجود ندارد

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: درحالی‌که بر این باوریم شفافیت میزان برداشت‌ها از زاینده‌رود از نان شب واجب‌تر است حکمرانی آب هنوز نمی‌داند کسری رودخانه به مصرف کدام منبع می‌رسد و اقدامات انجام شده در این زمینه نیز تاکنون کارساز نبوده است و آب همچنان در رودخانه ناپدید می‌شود.

 ۱۹. ۱۹ دی‌ماه ۱۴۰۲، طغیانی مجدداً در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: آلودگی هوا قاتل جدید مردم اصفهان شده است/ رسیدگی به مشکل زاینده‌رود مسئله مرگ و زندگی است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس در تذکری خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط‌زیست در پی آلودگی مکرر هوای اصفهان گفت: آلودگی هوای اصفهان چند سالی است که تبدیل به قاتل جدید مردم شده است و سالیانه چندین هزار قربانی می‌گیرد.

در نتیجه مهدی طغیانی نماینده اصفهان در ۲۰ عنوان خبری در پایگاه خبری خانه ملت به مسئله آب، زاینده‌رود و حکمرانی آب اشاره داشته است که از این میان ۵ عنوان تذکر شفاهی خطاب به مسئولین و مقامات کشوری بوده است. درون‌مایه غالب بر تیترهای خبری مسئله انتقاد به حکمرانی آب، وزارت نیرو، سیاست‌گذاری کلان در حوزه زاینده‌رود و دریاچه ارومیه و مسائل اقتصادی ناشی از حکمرانی آب در کشور از جمله بودجه موردنیاز دولت برای برنامه‌های احیای رودخانه زاینده‌رود و گردشگری بود.

 مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم و استاد دانشگاه در عرصه سیاست بین‌المللی واکنش‌های مختلفی در حوزه زاینده‌رود داشته است که در ادامه می‌خوانید:

 ۱. ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، عباس مقتدایی خبر داد: دستور رئیس‌جمهور به سازمان محیط‌زیست برای احیا زاینده‌رود

 نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: رئیس‌جمهور در پی مکاتبات شخصیت‌های کشوری در خصوص زاینده و مباحث پیرامونی آن دستوری را به سازمان محیط‌زیست و زیر مجموعه‌های دولت از جمله وزارت نیرو صادر کرد.

 ۲. ۱۳ اسفندماه ۱۳۹۹، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر لزوم رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تأکید کرد.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس بر ضرورت رسیدگی همه‌جانبه به زاینده‌رود و تالاب گاوخونی تأکید کرد.

 ۳. یک هفته بعد در تاریخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹، مقتدایی، در صحن علنی، به رئیس‌جمهور، درباره وعده جریان دائمی آب در زاینده‌رود تذکر داد و گفت: رئیس‌جمهور به وعده خود درباره دائمی شدن جریان آب در زاینده‌رود عمل نکرد

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از اینکه رئیس‌جمهور به وعده خود در قبال جریان دائمی آب در زاینده‌رود عمل نکرد، گفت: فقط ۱۰۰ روز از عمر دولت باقی‌مانده چطور می‌خواهید وعده خود را عملی کنید.

 ۴. در همین راستا، خانه ملت گزارشی منتشر کرد و به مسئله احیای زاینده‌رود پرداخت. خانه ملت تیتر زد: رگ‌های خشک گاوخونی؛ زندگی دوباره در گرو احیای زاینده‌رود

 خشک‌شدن تالاب گاوخونی و گسترش ریزگردها تنها مشکل استان اصفهان نبوده؛ بلکه کل کشور را درگیر پیامدهای این خشکی می‌کند.

 در این گزارش که نمایندگان مختلف اظهارنظر داشتند، عباس مقتدایی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس یازدهم از دستور رئیس‌جمهور درباره احیای تالاب گاوخونی به‌عنوان منطقه حفاظت شده و رسیدگی همه‌جانبه به زاینده‌رود و این تالاب خبر داد و گفت: مدتی قبل طی نامه‌ای خواستار توجه ویژه رئیس‌جمهور و هیات دولت برای احیای دوباره گاوخونی شده بودیم که امیدوارم اقدامات حیاتی برای زنده شدن تالاب گاوخونی صورت پذیرد.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: احیای زاینده‌رود از تمام ابعاد مورد اهمیت است از جنبه اقتصادی گرفته تا فرهنگی و گردشگری و حتی کشاورزی بر همین اساس باید احیای دوباره زاینده‌رود که موجب زنده شدن تالاب گاوخونی می‌شود باید موردتوجه قرار دهیم.

 ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۰، دوباره دست‌به‌قلم شد و نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: مردم اصفهان بی‌صبرانه منتظر اقدامی برای احیای رودخانه زاینده‌رود هستند

 نماینده مردم اصفهان در مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد که مردم اصفهان که سال‌هاست در نتیجه کم‌کاری‌های دولت قبلی و سوءمدیریت و بی‌درایتی و عدم آینده‌نگری با خشکی زاینده‌رود و آثار زیان‌بار آن مواجه شده‌اند، بی‌صبرانه منتظرند تا برای احیای رودخانه زاینده‌رود جلساتی اقداماتی صورت گیرد.

 ۱. و بالاخره رئیس‌جمهور پاسخ داد. ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۰، پاسخ ریاست‌جمهوری به نامه نماینده اصفهان درباره دعوت به اصفهان و رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود منتشر شد.

 رئیس‌جمهور نامه نماینده اصفهان درباره دعوت به اصفهان و رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود را پاسخ داد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در پاسخ به نامه عباس مقتدایی در خصوص دعوت به اصفهان و رسیدگی به وضعیت زاینده‌رود، به معاون اجرایی خود دستور داد که برنامه‌ریزی نمایید و مقتضی است در فرصت مناسب اقدام شود.

 ۲. ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰، مقتدایی خواستار انتقال آب به زاینده‌رود، به‌عنوان فوری‌ترین اقدام برای کاهش آثار زیان‌بار ناشی از فرونشست شد و نوشت فرونشست‌های عظیم اصفهان را تهدید می‌کند

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه باید در سریع‌ترین زمان ممکن انتقال آب به زاینده‌رود اتفاق افتد تا بتوان آثار زیان‌بار ناشی از فرونشست را تا حدی جبران کرد، گفت: فرونشستی که اکنون شروع شده در سال‌های بعد کامل می‌شود و بیش از ۱۰ سانت که برخی آن را حدود ۴۰ سال سانت هم اعلام می‌کنند ممکن است فرونشست زمین رخ دهد.

 ۳. در ۲۰ آبان ۱۴۰۰، نماینده مردم اصفهان بر احیای زاینده‌رود به‌عنوان خواسته مردم این شهر تأکید کرد.

 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: خواسته و مطالبه اصلی مردم اصفهان احیای دوباره زاینده‌رود و توقف بارگذاری‌های بی‌رویه بر این رود است.

 ۴. مقتدایی که به نظر می‌رسد سیاست درخواست‌های مکتوب را در پیش گرفته است در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر مشکلات کشاورزان تأکید می‌کند.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مشکلات کشاورزان اصفهانی ناشی از خشکی زاینده‌رود را برشمرد و در این زمینه هشدار داد.

 مقتدایی بار دیگر در نامه‌ای به تاریخ ۱۰ آذرماه ۱۴۰۰، خطاب به قوای سه‌گانه اهتمام بر مسئله حفاظت از محیط‌زیست را یادآور شد.

 ۵. نماینده مردم اصفهان در مجلس در نامه‌ای به سران قوا با انتقاد از تخریب محیط‌زیست باتوجه‌به وضعیت فعلی جامعه و روند نامناسبی که در برخی از بخش‌ها، تخریب محیط‌زیست و یا خطرات ناشی از بی‌توجهی به این امر در آینده را، ملموس‌تر ساخته به هر نحوی که صلاح می‌دانید تدبیر کنید تا دستگاه‌های مربوطه با حساسیتی بیشتر و حجم فعالیت افزون‌تر در تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی اقدام نمایند و چنانچه لازم دانستید، کمیته‌ای را برای تحقق این اصل قانون اساسی تشکیل دهید.

 بخشی از متن این نامه را در ادامه می‌خوانید:

 “شایان توجه است که سدهایی که در اطراف مرزهای ایران ساخته شد و یا در حال احداث است و یا توقف جریان رودخانه‌های مهمی در فلات مرکزی (از جمله زاینده‌رود) و سایر بخش‌های کشور و یا استفاده‌های بی‌رویه و ناموزون از معادن و تخریب‌های مرتبط با آن، این‌ها مواردی است که هرگونه کوتاهی و یا غفلت از چاره‌اندیشی به هنگام، بحران‌هایی را پدید می‌آورد که منافی با اصل پنجاهم قانون اساسی است و اهتمام ویژه جنابعالی به‌طورقطع در حافظه تاریخی نسل‌های آینده نیز ماندگار خواهد بود و شایان تقدیر است.”

 ۶. ۲۶ آذرماه ۱۴۰۰، مقتدایی در گفتگو با سرویس فرهنگی، گفت: گردشگری برای نمایندگان مجلس یک موضوع ملی است

 رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان تقریباً در تمام ظرفیت‌های آثار باستانی و گردشگری درآمدهایی برای کشور دارد این صرفاً به این معنا نیست که تنها اصفهان باید موردتوجه قرار بگیرد؛ بلکه سایر شهرهای کشور هم از جنبه گردشگری و فعالیت‌های صنایع‌دستی و یا ابنیه تاریخی مدنظر قرار بگیرند؛ در مورد رونق گردشگری نمایندگان نگاه ملی به این قضیه دارند.

 وی در ادامه گفت بی‌آبی به آثار باستانی آسیب می‌زند و دست‌درازی‌های متعدد منجر به خشک‌شدن زاینده‌رود شد

 ۷. ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ در صحن علنی مقتدایی در تذکر شفاهی گفت: وزارت نیرو نسبت به تأمین حقابه کشاورزان اصفهانی اقدام کند/ کم‌تحرکی استاندار پذیرفته نیست

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به وعده وزیر نیرو برای تأمین حقابه کشاورزان اصفهانی، از وی خواست تا نسبت به بازگشایی زاینده‌رود و تأمین حقابه کشاورزان اصفهان اقدامات لازم را انجام دهد.

 ۸. ۲۲ فروردین ۱۴۰۲، هم در تذکر شفاهی گفت: مردم اصفهان از دائمی شدن آب زاینده‌رود کوتاه نمی‌آیند

 نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: ما از پیوستگی و دائمی شدن آب زاینده‌رود کوتاه نمی‌آییم، این حق مردم اصفهان است و مصر هستیم و تدبیر همه‌جانبه شما را مطالبه می‌کنیم.

 ۹. و ۲۲ مرداد ۱۴۰۲، مقتدایی در تذکر شفاهی حالا که از نامه‌نگاری و تذکر به دولت مأیوس شده است می‌نویسد: دولت اقدام شایسته‌ای در مورد زاینده‌رود انجام نداده است

 نماینده مردم اصفهان با انتقاد از اینکه دولت اقدام شایسته‌ای در مورد زاینده‌رود انجام نداده است، بر ضرورت توجه جدی رئیس‌جمهور به این موضوع تأکید کرد.

 بنابراین گزارش، ۱۴ عنوان خبری در پایگاه خبری خانه ملت بر اساس جستجو کلیدواژه‌های زاینده‌رود و آب، نسبت به اظهارات عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان به دست آمد که از این میان مقتدایی، ۵ نامه مکتوب به رئیس‌جمهور، رؤسای قوا، و مقامات کشوری در خصوص وضعیت زاینده‌رود نوشته است. یکی از این نامه‌ها از سوی رئیس‌جمهور دستور مکتوب رسیدگی دریافت کرده است.

  حسین میرزایی، نماینده‌ای با تحصیلات عالی در رشته مهندسی عمران و البته تحصیلات حوزوی است. وی که عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز هست، نگاهی از جنس فرهنگ و مردم به مسائل محیط‌زیست از جمله زاینده‌رود دارد که در ادامه می‌خوانید:

 ۱. ۱۴ آذرماه ۱۳۹۹؛ خانه ملت گزارش داد نفس‌های به شمارش افتاده

 زیبنده شهری مانند اصفهان نیست که با معضلات از قبیل بی‌آبی، کارتن خوابی و… مواجه باشد؛ وقتی شهرت ملی و جهانی به همراه این شهر است باید عاری از هرگونه حاشیه باشد.

 حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در گفتگو با خانه ملت به مشکلات شهر اصفهان پرداخت و به خبرنگار خانه ملت گفت: یک کسری از مشکلات مردم اصفهان عمومی است مشکلاتی از قبیل بیکاری نیروی تحصیل‌کرده، گستردگی کرونا، کاهش ارزش پول ملی و تورم، اوضاع نابسامان اقتصادی و مشکلات معیشتی که در سطح ملی هر از چند گاهی با اعداد و ارقام کلی رسانه‌ای می‌شوند.

 وی در ادامه می‌افزاید: شاید امروزه بگوییم «واعطشا» مردم اصفهان بلند شده است در باورها جمع نشود، متأسفانه شهر اصفهان با مسئله آب آشامیدنی روبرو است دو هفته گذشته هم با مجمع مدیران این استان جلساتی در جهت رفع مشکلات این شهر داشتیم. امیدوارم خروجی مثبتی در آینده نه‌چندان دور داشته باشد.

 ۲. ۱۲ مردادماه ۱۳۹۹، میرزایی بر لزوم پایبندی وزیر نیرو برای رفع بحران آب در اصفهان تأکید کرد.

 نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو پایبند به تعهداتش برای تأمین منابع آبی استان اصفهان باشد، گفت: تمام نمایندگان اصفهان دغدغه رفع معضل بحران آب را دارند؛ زیرا نباید انتقال آب از اصفهان موجبات کم‌آبی در این حوزه انتخابیه را فراهم کند.

۳. ۱۲ آبان ۱۳۹۹ میرزایی تأکیدکردن: وضعیت زاینده‌رود مناسب نیست / عدم اجرایی مصوبات قانونی دولت در حوزه آب

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه متأسفانه دولت مصوبات قانونی را در زمینه انتقال آب به اصفهان اجرایی نکرده است، گفت: وضعیت زاینده‌رود به‌هیچ‌وجه مناسب نیست.

 ۴. فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در اولین یادداشت در خانه ملت گفت میرزایی به بحران فرونشست زمین در سایه بی‌آبی اصفهان اشاره دارد.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: عمق خشکی زاینده‌رود به جایی رسیده که اگر اقیانوس هند را در آن جاری کنیم بدون شک جبران‌کننده تشنگی این رودخانه نخواهد بود.

 ۵. ۵ تیرماه ۱۴۰۰، میرزایی از سامانه آب و فاضلاب استان اصفهان بازدید کرد

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از سامانه‌های آب و فاضلاب استان اصفهان باهدف بررسی مشکلات موجود این حوزه بازدید کرد.

 ۶. ۱۹ خردادماه ۱۴۰۰، در شبکه اجتماعی خودنوشت: آقای جهانگیری! بازهم برای آب مردم استان‌های مجاور جهت صنعت کرمان نقشه کشیده‌اید؟

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی به موضوع انتقال آب زاینده‌رود به استان کرمان و ظلم به مردم استان‌های اصفهان و چهارمحال و خوزستان اشاره کرد.

 ۱. میرزایی در ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: اصلی‌ترین معضل اصفهان مسئله آب است

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه اصلی‌ترین معضل اصفهان مسئله آب است، گفت: وضعیت طرح‌های مختلف انتقال آب به اصفهان در حال بررسی است.

 ۲. ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ در توئیت شبکه اجتماعی خودنوشت: آقای رئیس‌جمهور! دستور تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود را صادر کنید

 نماینده مردم اصفهان در مجلس در توئیتی تأکید کرد که فرونشست عظیم بر اثر بی‌آبی، اصفهان و ابنیه تاریخی آن را تهدید می‌کند.

 ۳. ۶ آبان‌ماه خانه ملت نوشت: به دنبال پیگیری‌های نماینده اصفهان صورت گرفت: دستور دفتر رئیس‌جمهور برای تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود (البته به نظر می‌رسد نامه مقتدایی و میرزایی همگرایی یافته و منجر به دستور و پاسخ رئیس‌جمهور شده است)

 در پی نامه حسین میرزایی، نماینده مردم اصفهان به رئیس‌جمهور، غلامحسین اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به وزیر نیرو در مورد تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود دستور بررسی و اقدام داد.

 ۴. ۴ شهریورماه ۱۴۰۱؛ میرزایی با اشاره به اینکه خشکسالی گردشگری اصفهان را معکوس کرده است، با رویکردی انسانی و مدیریتی به مسئله زاینده‌رود می‌پردازد: حیات زاینده‌رود فقط به اراده وزیر نیرو بستگی دارد

 عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد، ساکنان اصفهان ناچار به مهاجرت هستند، خشکی این رود در میزان ورود گردشگر به این استان تأثیر گذاشته تا جایی که در طی سال‌های اخیر شاهد گردشگری معکوس به این شهر توریستی بودیم.

 در نتیجه میرزایی، نماینده اصفهان ۴ عنوان خبری با کلیدواژه‌های زاینده‌رود و آب یافت شد که رویکردی انسان‌محور و فرهنگ محور داشته و البته یادداشت‌های توئیتی در شبکه‌های اجتماعی وی در خانه ملت بازنشر شده است.

 امیرحسین بانکی پور، نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، پیرامون مسئله آب و زاینده‌رود در چند عنوان خبری در خانه ملت اظهارنظر داشته است که باتوجه‌به عضویت وی در کمیسیون فرهنگی مجلس این مطالب رویکردی فرهنگی و انسان‌محور دارد.

 ۲۹ تیرماه ۱۳۹۹، بانکی پور به خانه ملت گفت: تأمین منابع آبی زاینده‌رود یک مسئله ملی است/ توسعه گردشگری اصفهان مساوی با رشد بودجه کلان کشوری

 نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه توسعه گردشگری اصفهان وابسته به پرآب بودن زاینده‌رود است، گفت: تأثیر منفی بر عملکرد گردشگری اصفهان، یک موضوع منطقه‌ای یا استانی نیست؛ بلکه مسئله ملی است.

 در همین تاریخ یک عنوان خبر دیگر از بانکی پور منتشر شده است که به مسئله کشاورزان شرق اصفهان اشاره دارد.

 تأمین منابع آبی زاینده‌رود یک مسئله ملی است/ توسعه گردشگری اصفهان مساوی با رشد بودجه کلان کشوری

 امیرحسین بانکی پور گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت کشاورزان در استان اصفهان، گفت: بحران آب شرایط بد معیشتی برای کشاورزان ایجاد کرده است و این در حالی است که کشاورزان شرق اصفهان به‌نوعی وارد فقر اقتصادی شده‌اند که این امر به‌هیچ‌وجه ممکن سزاوار حال کشاورزان نیست.

 بعدازاین تاریخ‌گزارشی مبنی بر اظهارات بانکی پور با این کلیدواژه‌ها در خانه ملت یافت نشد. باتوجه‌به تمرکز و توجه نماینده مردم به مسئله قانون جوانی جمعیت عمده محتوای منتشر شده از وی دراین‌خصوص است که در پرونده مقتضی به آن پرداخته می‌شود.

 زهرا شیخی مبارکه، نماینده اصفهان، رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی است.

 زهرا شیخی نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور در آغاز دولت سیزدهم و در تاریخ ۱ مرداد ۱۴۰۰ نوشت و اظهار داشت: بحران کم‌آبی باید با نگاه ستادی و غیرسیاسی پیگیری شود

 نماینده مردم اصفهان در مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور منتخب با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود قریب به دو دهه است علاوه بر محیط‌زیست، آب موردنیاز کشاورزان و شرب مردم را به بحران کشانده تأکیدکردن که مسئله آب باید با نگاه ستادی و غیرسیاسی پیگیری شود.

 وی در یکی از بندهای این نامه پیشنهاد می‌کند که مسئله آب کشور، باید بانگاه ملی و فراملی تصمیم‌سازی شود، نه بانگاه بخشی و استانی. این کار هم معضل آب را به‌صورت ریشه‌ای و بنیانی مرتفع می‌کندهم مانع اختلافات و نزاع‌های قومیتی و شهری و استانی و تبعات ناگوار سیاسی و امنیتی می‌شود.

 ۲ مرداد ۱۴۰۱، شیخی در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: خشکیدن زاینده‌رود یعنی نابودی استان تاریخی اصفهان

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه زاینده‌رود نماد سرزندگی اصفهان است، گفت: خشکیدن زاینده‌رود یعنی نابودی استان تاریخی اصفهان و نابودی آن که باعث اضمحلال بخش مهمی از هویت تاریخی ایران می‌شود.

 نماینده مردم اصفهان در این نظر گفت: در استان من دست‌های پنهان اقلیت، زاینده‌رود را سلاخی کرده است و هویت آن را به حراج گذاشته‌اند. خشکیدن زاینده‌رود نابودی استان تاریخی اصفهان و هویت تاریخی ایران است.

بنابراین گزارش، 5 نماینده شهر اصفهان، پیرامون مسئله زاینده رود و آب اصفهان نطق میان دستور، تذکر شفاهی، نامه مکتوب به مقامات کشور و گفت وگو با رسانه خانه ملت داشته اند. نمایندگان شهر اصفهان با حضور در کمیسیون های تخصصی و همگرایی در مسئله زاینده رود توانستند ستاد ملی احیای زاینده رود را به دستور رئیس جمهور تشکیل دهند. با این حال این کنشگری ها با فراز و فرود و امیدهایی بسیاری همراه بوده است که در این گزارش روند تاریخی آن را می خوانید. به نظر می رسد مهتمرین مسئله در پیشبرد مسایل کلان استان، اتفاق نظر نمایندگان مجلس است که منجر به هم افزایی بیشتر می شود.

 پایان پرونده دوم/

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *