پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 0:56 قبل از ظهر

افزایش ظرفیت صادراتی ایران به بازار جهانی گیاهان دارویی و طب سنتی به هزار میلیارد دلار

در سومین جلسه شورای ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور اعلام کرد که با اعطا برند «حکمت بنیان» و بهره‌گیری از شیوه‌های تشویقی، می‌خواهند اقبال به گیاهان دارویی را افزایش دهند و ظرفیت ایران را در بازار پنج هزار میلیارد دلاری گیاهان دارویی به 20 درصد برسانند.

به گزارش نوید صنعت نیوز، در سومین جلسه شورای ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی، معاون علمی رئیس جمهور اعلام کرد که استراتژی جدیدی برای کسب هزار میلیارد دلار از بازار جهانی گیاهان دارویی و طب سنتی مورد تصویب قرار گرفته است. در این راستا، اعطا برند «حکمت بنیان» به برخی از عطاری‌ها اعلام شد که به شیوه‌های تشویقی صورت خواهد گرفت. این برند منوط به کسب استانداردهای خاص و البته اختیاری است که امکان جهت‌دهی اقبال به گیاهان دارویی را فراهم می‌کند.

در این جلسه که با حضور جمعی از اعضای شورا در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی بیان کرد: “بازار جهانی گیاهان دارویی پنج هزار میلیارد دلاری است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت قابل توجهی در کشت و تولید گیاهان دارویی در ایران، می‌توانیم سهم 20 درصدی را در این بازار داشته باشیم.”

مهدی سیف سهندی، دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، در گزارشی از عملکرد شورای ستاد خبر داد و برنامه‌های کلان شورا را در زمینه‌های “صنعت”، “کشاورزی” و “سلامت” (طب سنتی) معرفی کرد. او همچنین به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و استفاده از هوش مصنوعی در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد.

در این جلسه، نکاتی مانند پوشش بیمه ای خدمات حوزه طب سنتی، ادغام طب ایرانی در نظام سلامت، و ضرورت تقویت کار بین بخشی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. اعضای شورا همچنین به ضرورت حضور فعال وزرا در جلسات شورا تأکید کردند. در پایان جلسه، دهقانی تاکید کرد که طب سنتی، علیرغم تاکیدات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری، همچنان مظلوم و مهجور است و نیاز به اهتمام جدی تری در این حوزه داریم. او به ساماندهی عطاری‌ها و اعطاء برند حکمت بنیان به عنوان یک راه برای جلب توجه به گیاهان دارویی پرداخت و اهمیت حضور همه اعضا در جلسات شورا را برجسته کرد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *