سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 4:19 قبل از ظهر

دگردیسی کلاه ایمنی معادن از اختراع تا کنون/ ارزش صنعت تولید کلاه ایمنی معادن تا سال 2030 به 3.15 میلیارد دلار می رسد

به گزارش نویدصنعت نیوز، گفته می شود فرانتس کافکا، نویسنده و نمایشنامه نویس اهل چک در سال 1912 اولین کلاه ایمنی کارگران معادن را ساخت و پیتر دراکر، استاد مدیریت ساخت اولین کلاه ایمنی غیرنظامی توسط کافکا را تایید کرد. در این گزارش سعی کردیم مروری تاریخی بر روند دگردیسی کلاه ایمنی در معادن داشته باشیم که در ادامه می خوانید:
در سال 2016 چالشی با عنوان کلاه سخت شکل گرفت که در آن کارگران در کارگاه های ساختمانی ضربه ای با بیل به کلاه ایمنی وارد می کردند و فیلم آن را در شبکه های اجتماعی بارگزاری می نمودند تا استحکام کلاه ایمنی را به معرض نمایش عموم قرار دهند.

کلاه ایمنی طی دهه های اخیر به طرز چشمگیری تکامل یافته است و آخرین تکنولوژی را برای ایمنی بیشتر به کار گرفته است. در سال 1919 میلادی ادوارد دیکینسیون بولارد در ایالت کالیفرنیا شرکت تجهیزات معدنی راه اندازی کرد و حق اختراع کلاه ایمنی را به ثبت رساند. بولارد، یک صنعتگر برجسته امریکایی بود که نیروی کار را ملزم به پوشیدن کلاه های چرمی سخت در محیط صنعتی کرد.

پس از جنگ جهانی اول پسر بولارد با کلاه جنگی به کشور بازگشت و ایده کلاه ایمنی پخته شد و با تلفیق از کلاه جنگی به عنوان محافظ استاندارد در صنعت تبدیل گشت. بولارد پس از اجرای این ایده توسط نیروی دریایی ایالات متحده مامور شد تا کارخانه تولید کلاه محافظ در کارخانه کشتی سازی تولید کنند و این سرآغاز استفاده گسترده از کلاه ایمنی در صنعت شد. در یک قرن اخیر طراحی کلاه ایمنی با استفاده از تکنولوژی امن تر شده است. از کلاه های فولادی و آلومینیومی گرفته تا شیشه های فایبر و ترموپلاستیک ها. تنوع در طراحی و رنگ برای بهبود ایمنی و دید در معادن زیرزمینی از تحولات صورت گرفته کلاه ایمنی در صد سال گذشته است. امروز پس از یک قرن از زمان کافکا و بولارد مسیر طولانی برای کلاه های ایمنی طی شده است و تقریبا در هر دهه یک کلاه به عنوان استاندارد مورد توجه قرار می گرفته است. در سال 1938 کلاه های آلومینیومی به جز در صنعت برق مورد تاکید واقع شد و در دهه 1950 کلاه های ایمنی ترموپلاستیک ها مورد توجه قرار گرفت. در سال 197 رگولاتورها تلاش کردند تا اطمینان حاصل کنند که کلاه های ایمنی اجازه تهویه را می دهند و کارگران معدن را در یک محیط خشن زیرزمینی خنک نگه می دارند. مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)، یک نهاد خصوصی متشکل از 270000 شرکت، برای این تغییر اهتمام به خرج داد و توانست تنظیم و اجرای استانداردهای ایمنی محل کار را پیش ببرد.

لحظه مهم تاریخیر در تکامل طراحی کلاه ماینینگ با معرفی طرح “کم نمای” رخ داد. همانطور که Lo-pro نامیده می شد، این کلاه ها دارای شکلی براق و روان بودند که خطر گیر افتادن بر روی اجسام بیرون زده را کاهش می داد و احتمال کشیدگی گردن را به حداقل می رساند.

از سال 2016 به بعد، روند جدیدی در کلاه ایمنی مورد توجه قرار گرفت. شرکت‌هایی مانند بولارد، با نام مالک معدن کالیفرنیایی، کلاه‌هایی با بند چانه عرضه کردند که شبیه کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری بودند. کلاه ایمنی جدید به گونه ای طراحی شده است که محافظت جانبی بیشتری از سر داشته باشد، اما مهمتر از آن در صورت زمین خوردن یا افتادن سر کارگر از بین نمی رود. Clark Construction، یک شرکت مستقر در ایالات متحده، اولین شرکتی بود که کارمندان خود را ملزم به پوشیدن کلاه ایمنی به جای کلاه کرد.

طبق یک مطالعه، ارزش بازار کلاه ایمنی در سال 2022 به 2 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال 2030 به 3.15 میلیارد دلار برسد که با نرخ رشد مرکب سالانه 5.8 درصد بین سال های 2023 و 2030 رشد می کند.
کلاه های معدن مدرن از دستورالعمل های دقیق در مورد مقاومت در برابر ضربه، عایق الکتریکی و مقاومت در برابر شعله پیروی می کنند. این استانداردها نتیجه تحقیقات، آزمایش و همکاری گسترده بین کارشناسان صنعت و سازمان های ایمنی است. کلاه های ماینینگ امروزی طوری طراحی شده اند که نه تنها در برابر سختی های محیط معدن، بلکه در برابر ماهیت غیرقابل پیش بینی شرایط اضطراری مانند آتش سوزی و غارها مقاومت کنند.

در سرتاسر اروپا، تمام تولیدکنندگان کلاه سخت موظفند برای کلاهی که به صراحت در قسمت داخلی کلاه ذکر شده یا در پشت آن نقش بسته است، طول عمر تعیین کنند. در ایالات متحده، ANSI این را اجرا می کند.

بنابراین کلاه سخت برای معادن زیرزمینی باید از مقررات برچسب ANSI Z89.1 نوع I، کلاس G پیروی کند. کلاه های سخت جدید نیز باید در اولین استفاده از اپراتور وارد سرویس شوند و بر این اساس زمانی که پوسته کلاه قدیمی تر از پنج سال است یا آستر آن بیش از شش ماه است از سرویس خارج شوند.

کلاه کلاس G برای تبدیل ضربه 6000 psi به کمتر از 800 psi بر روی گردن، حتی در دماهای شدید ساخته شده است.

افزودن دوربین به کلاه‌های معدن انقلابی در اسناد و ایمنی ایجاد کرد. این دوربین‌های جمع‌وجور فیلم‌هایی را در زمان واقعی از شرایط کاری ضبط می‌کنند که می‌توان آن‌ها را برای ارزیابی‌های ایمنی، آموزش و بررسی‌های حادثه بررسی کرد. توانایی ثبت رویدادها از منظر ماینر، بینش ارزشمندی را در مورد چالش های روزانه ارائه می دهد، اما همچنین نحوه محاسبه منابع زیرزمینی در صنعت معدن را تغییر داد.
در ماه مه 2023، Mining Technology در مورد آخرین نوآوری در ماینینگ پوشیدنی ها گزارش داد. در میان آن ها کلاه های سختی بودند که اکنون مجهز به ابزار ارزیابی قرار گرفتن در معرض گرد و غبار هستند که به طور خاص برای صنعت معدن طراحی شده است.

به اعتبار بولارد، همچنین اقداماتی را برای نجات کارگران از حوادث سندبلاست در همان روز طراحی کرد. بولارد در حین بازدید از محل ساخت و ساز پل گلدن گیت در سال 1933، متوجه شد که فولادی که در ساخت پل استفاده می شد در معرض اکسیداسیون است و برای از بین بردن زنگ زدگی نیاز به سندبلاست دارد.

نوه بولارد، ول بولارد، به مجله اسمیتسونیان گفت که چگونه پدربزرگش این ایده را پیدا کرد که «کت و شلواری با هوای فشرده برای محافظت از کارگران باشد».

حدود 90 سال بعد، کلاه های ماینر اکنون شامل یک مانیتور آئروسل در زمان واقعی است که در کوله پشتی قرار می گیرد. دستگاه قرار گرفتن در معرض گرد و غبار فرد را در فواصل دو ثانیه ثبت می کند. HELMET-Cam که توسط Unimin و موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی طراحی شده است، داده‌های نوردهی را با همگام‌سازی فیلم‌های ویدئویی با داده‌های قرار گرفتن در معرض گرد و غبار ثبت‌شده برای ارزیابی خطرات سیلیکوز فراهم می‌کند و به جلوگیری از بیماری ریوی ناشی از استنشاق گرد و غبار سیلیس کمک می‌کند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *