پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 0:56 قبل از ظهر

حضور دو زن ایرانی در تیم تحقیقاتی آزمایش دارت ناسا|انتشار مقاله علمی در مجله معتبر نیچر

صدیقه سجادیان، عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و الهه خالویی ، دو زن ایرانی عضو گروه بین المللی مایندستپ  با مشارکت در تحقیقات پروژه دارت ناسا،حضور دارند. نتایج مطالعات این گروه از محققان بین المللی به تازگی در نشریه معتبر نیچرNature  به چاپ رسیده است.

به گزارش نوید صنعت نیوز، این مقاله علمی، نتایج آزمایش دارتDART را بررسی می کند. DART یک مأموریت فضایی است که یک سنگ بزرگ را به یک سیارک کوچک برخورد می دهد و مدار آن را تغییر می دهد. این مقاله یک گام مهم در اثبات عملکرد دارت(DART) به عنوان یک راه حل برای جلوگیری از برخورد سیارک ها با زمین است.

این گروه تحقیقاتی با استفاده از داده های تلسکوپی، نشان دادند که آزمایش DART که یک سنگ بزرگ را به یک سیارک کوچک برخورد داد، دوره مداری آن را حدود ۱۰ دقیقه کوتاه تر کرده است. این آزمایش برای بررسی امکان دفاع از زمین در برابر تهدیدات سیارکی انجام شده است.

زدر تاریخ ۲۶ سپتامبر۲۰۲۲  ماهواره  دارت یک ضربه به سیارک دیمورفوس زده است. این سیارک نیز حول یک سیارک بزرگتر به نام دیموس می‌چرخد. نتایج نشان داد که دوره مداری دیمورفوس به دلیل این ضربه تغییر کرده است و این تغییرات با استفاده از نورسنجی دقیق قابل اندازه‌گیری هستند.

شايان ذكر است  دكتر سجاديان استاديار گروه اختر فيزيك و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان،عضو فعال گروه مايندستپ و نماينده ايراني در اين پروژه رصدي است كه پيش از اين نيز در  كشف سیاه‌چاله ای منفرد در کهکشان راه شیری مشاركت داشته است.

 

 

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *