پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 6:24 بعد از ظهر

 تحولات پزشکی با فناوری‌های هوش مصنوعی

 با گسترش ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، دامنه کاربرد این فناوری نوظهور در تمام عرصه‌های زندگی بشر گسترده شده است. یکی از حوزه‌هایی که از نظر توسعه‌دهندگان می‌تواند به ارتقای سطح زندگی انسان‌ها کمک کند، مراقبت‌های سلامتی است. شاید نتوان با اطمینان گفت، روزی هوش مصنوعی پزشکان را کنار می‌گذارد، اما می‌توان انتظار داشت که پزشکان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بتوانند دقت، سرعت و عملکرد خود را توسعه دهند.
به گزارش نوید صنعت نیوز، کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های پزشکی، در مراحل تحقیقاتی قرار دارد. دولت بریتانیا، در سال 2020، بالغ بر 250 میلیون پوند در آزمایشگاه هوش مصنوعی مراقبت از سلامت (NHS) سرمایه‌گذاری کرده است. در آمریکا نیز، سازمان غذا و دارو، به نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی به‌عنوان یک دستگاه پزشکی، مجوز داده است.
هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری‌ها به پزشکان کمک می‌کند. این فناوری قابلیت این را دارد که با در اختیار داشتن یک پایگاه‌داده وسیع‌تر از ذهن یک پزشک، تجزیه‌وتحلیل درستی از علائم بیمار ارائه کند و به‌عنوان یک دستیار هوش مصنوعی پزشکی، در موارد تشخیصی، مانند یک دستگاه اسکنر عمل کند و روند درمان را سرعت بخشد. این امر خود منجر به کاهش هزینه‌های درمانی می‌شود.
از دیگر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در خدمات پزشکی، قابلیت سنجش میزان موفقیت درمان‌ها باتوجه‌به نوع بیماری و انتخاب نوع درمان دارویی یا جراحی‌های موردنیاز بیمار است. با وجود اطلاعاتی که از وضعیت و علائم بیمار به نرم‌افزارهای تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی داده می‌شود و بانک اطلاعاتی که می‌تواند از فیزیولوژی بدن انسان در اختیار داشته باشد، برنامه درمان موفق‌تری را برای پزشکان توصیه می‌کند.
با این حال این اطمینان باید وجود داشته باشد که درمان نهایی توسط پزشک باید انتخاب و تأیید شود. زیرا هوش مصنوعی فاقد آگاهی‌های اجتماعی است و این تنها در حوزه مشاهده عینی پزشکان است؛ بنابراین ضرورت حضور پزشک و اتکا به نظر هوش انسانی باعث می‌شود پزشکان خود را برای این دوران آماده کنند. درعین‌حال این هشدار از طرف متخصصان حوزه هوش مصنوعی داده می‌شود که استفاده از این پلتفرم‌ها نباید جنبه عمومی داشته باشد تا از خطر استفاده نادرست و غیراخلاقی از آن پیشگیری شود.
همچنین هوش مصنوعی در تشخیص اختلالات روانی به پزشکان کمک می‌کند. یکی از نگرانی‌های عمده پزشکان سلامت روان، عدم‌اطمینان از اطلاعاتی است که بیمار به آن‌ها ارائه می‌کند و پزشک بر حسب شواهد (EBM) اقدام به درمان می‌کند. درحالی‌که این روش با آزمون و خطای زیادی همراه است. هوش مصنوعی با الگوریتم‌های دقیقی که دارد، می‌تواند در فرایند تشخیص بیماری و شناخت الگوهای رفتاری بیماران عملکرد موفقی ارائه کند.
از دیگر دلایلی که نشان‌دهنده روی‌آوری به فناوری‌های هوش مصنوعی در خدمات پزشکی است، کمبود پزشکان در سراسر جهان است. بر اساس تحقیقات انجام شده، برآورد شده است کمبود 5 میلیون پزشک در سراسر جهان تا سال 2030 را شاهد باشیم. استفاده از خدمات هوش مصنوعی، از فشار بر نیروی خدمات پزشکی و بهداشتی می‌کاهد.
سرعت رشد فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار بالاست و رسیدن به این خدمات، به‌سرعت اتفاق می‌افتد. همان‌طور که در حال حاضر ساعت‌های هوشمند روی مچ دست شما، قادر است اطلاعات سلامتی شامل ضربان قلب، فشارخون، میزان استراحت و اکسیژن بدن و…را نمایش دهد، متخصصان می‌توانند دامنه این خدمات را به‌سرعت به تشخیص و درمان در حوزه سلامت و پزشکی به شکل پیشرفته‌تر انتقال دهند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *