پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 6:23 بعد از ظهر

افزایش سه هزار میلیاردی سرمایه 25 صندوق پژوهش و فناوری منتخب

با امضای یک توافقنامه همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن افزایش سه هزار میلیارد ریالی سرمایه ۲۵ صندوق پژوهش و فناوری منتخب، توانمندی صدور ضمانت‌نامه این صندوق‌ها بیش از 9 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش نوید صنعت نیوز،روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در مراسم امضای این توافقنامه که عصر امروز در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد با اشاره به این که بسیاری از محصولات دانش‌بنیانی که در بازار و اقتصاد کشور وجود دارند بیان داشت: این شرکت ها که تامین کننده نیاز صنایع هستند، ماحصل نقش آفرینی صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند.

وی ادامه داد: با حمایت معاونت علمی و مساعدت خوبی که از سوی وزارت اقتصاد انجام شد، تامین مالی برای افزایش سهم دولتی سهام صندوق های پژوهش و فناوری صورت گرفت و با امضای این موافقت‌نامه قریب به ۹ هزار میلیارد تومان بر توان صدور ضمانت‌نامه توسط ۲۵ صندوق‌ پژوهش و فناوری منتخب توانمند و فعال افزوده خواهد شد.

رئيس بنياد ملى نخبگان تصريح كرد: جريان ايجاد شركت هاى دانش بنيان و تبديل دانش و فناورى به ثروت، تقريبا دو دهه است كه در كشور آغاز شده است. تامين كننده، تضمين گر، محرك و كمك كار اين جريان را مى توان همين صندوق هاى «پژوهش فناورى» دانست كه بعضاً و به اشتباه، تحت عنوان صندوق «پژوهش و فناورى» از آن ها ياد مى شود.

دهقانى با بيان اين كه نياز داريم تا بخش قابل توجهى از هزينه‌هاى تحقيق و توسعه شركت‌ها به كمك صندوق‌هاى پژوهش و فناورى تامين و خون تازه‌اى در رگ‌هاى شركت‌هاى دانش‌بنيان جارى شود، گفت: نياز داريم كه دست‌كم ۲۰ تا ۶۰ هزار ميليارد تومان از منابع مورد نياز برای تحقيق و توسعه از محل صندوق هاى پژوهش و فناورى باشد.

وی گفت: حدود دو ماه پیش، نظام ارزیابی دارایی های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان در تعامل معاونت علمی و وزارت اقتصاد اجرایی شد که گامی ارزشمند در افزایش سرمایه این شرکت‌ها به شمار می‌رود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به شکل گیری بازار ویژه شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه گفت: عرضه اولیه و صدور اوراق بدهی شرکت های دانش بنیان اتفاقات دیگری است که می‌تواند یک گام رو به جلو در تامین سرمایه این شرکت ها باشد.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، نیز در این نشست به رویکرد‌های نو و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت سیزدهم اشاره کرد.

وی افزود: در همین راستا به کمک سامانه سپاص که اطلاعات تمامی صندوق ها را ثبت می کند، صندوق هایی که کمتر از ۴۵ درصد ظرفیت بلااستفاده داشتند شناسایی شدند. همچنین صندوق های مستقر در مناطق کم برخوردار نیز برای تخصیص این مبلغ در قالب این برنامه شناسایی شدند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با تخصیص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان برای افزایش سرمایه ۲۵ صندوق منتخب، سرمایه صندوق ها به بیش از ۸۳۲ میلیارد تومان افزایش پیدا می کند تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور با سرمایه بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کشور فعالیت دارند. ضمانت نامه های صندوق های پژوهش و فناوری تاکنون از ۱۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است. این افزایش سرمایه، ظرفیت صدور ضمانت نامه های اعتباری صندوق‌ها را ۹ هزار و 600 میلیارد تومان افزایش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: این دولت تلاش کرده است تا با حمایت از اشتغال و رشد اقتصاد، منابع را به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص دهد. در مراحل مختلف، منابع حمایتی به عنوان اهرم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین، تحولات در استفاده از منابع و تقویت صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز صورت گرفته است. این تجربه نهادی به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد کشور خواهد بود.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *