پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:02 بعد از ظهر

ایران تولیدکننده داروی سکته مغزی شد|صرفه جویی ارزی سالانه 10 میلیون دلار با تولید دانش بنیان

با افتتاح خط تولید داروی بیولوژیک آلتپلاز – تنها داروی مورد تایید برای درمان سکته مغزی ایسکمیک حاد – در شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش، ایران به عنوان کشور تولید کننده داروی حیاتی از زیر سایه تحریم ها خارج شد.

به گزارش نوید صنعت نیوز؛ این خبر را روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در مراسم افتتاح خط تولید این دارو با نام تجاری التلایز، که صبح دوشنبه سوم مهرماه برگزار شد، اعلام کرد.

وی گفت: این دارو یک درمان راهبردی و حیاتی برای بیماران سکته مغزی است که تامین آن تاکنون با چالش های فراوان از طریق واردات انجام می‌شد.

به طور میانگین سالیانه ۱۰ میلیون دلار واردات این فرآورده دارویی بیولوژیک به کشور است که با ورود این محصول به چرخه درمان و قطع واردات، ضمن صرفه جویی ارزی و ایجاد اشتغال، ارزآوری قابل توجهی از طریق صادرات به کشورهای همسایه و بازار اروپا برای کشور به همراه خواهد داشت.

به گفتهدکتر دهقانی، شرکت دانش‌بنیان آرنا حیات دانش با استفاده از فناوری نوین، توانسته است این دارو را با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر نسبت به نمونه خارجی آن تولید کند. این شرکت همچنین قصد دارد این محصول را به بازارهای همسایه و اروپایی صادر کند.

دهقانی همچنین به جایگاه و نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، دارو و درمان و به طور خاص حوزه زیست‌فناوری اشاره کرد و گفت: معاونت علمی با تغییر ساختار و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت‌های خود را نسبت به آن‌ها گسترش داده است. از جمله حمایت‌های معاونت علمی می‌توان به تامین مالی، اخذ مجوز، تخصيص بازار و حضور در بازار صادرات اشاره کرد.

آلتپلاز چيست؟

آلتپلاز یک فرآورده بيولوژيك است كه باعث حل شدن لخته های خوني در رگ های بسته شده مي شود. اين دارو در درمان سكته مغزي حاد، سكته قلبي حاد و آمبولي ريوي كاربرد دارد. استفاده از اين دارو باعث كاهش عوارض و معلوليت های ناشي از سكته مغزي يا قلبي مي شود. اين دارو تاكنون توسط يك شركت آمريكايي توليد مي شد و ايران ساليانه ۱۰ ميليون دلار براي واردات آن صرف مي كرد. اما با تلاش شركت دانش بنيان آرنا حيات دانش، ايران به عنوان دومين كشور توليد كننده اين دارو در جهان شناخته شد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *