پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:58 بعد از ظهر

انرژی هسته‌ای: یک فرصت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و کمک به کاهش مصرف زغال‌سنگ|چین بزرگترین تولید کننده هسته ای جهان

به گزارش نوید صنعت نیوز: انرژی هسته‌ای، به عنوان یکی از منابع انرژی کم انتشار دی‌اکسید کربن و قدرتمند، همچنان به عنوان یکی از راه‌ها برای کاهش تأثیرات گرمایش جهانی و اعتماد به منابع انرژی تمیز مورد مطالعه و بحث قرار دارد.

انرژی هسته‌ای و تأثیرات زیست‌محیطی
انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع انرژی مناسب از نظر زیست‌محیطی شناخته می‌شود. این نوع انرژی در حین تولید برق دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کند و در واقع می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. در یک مقاله از سال 2017 که از دانشگاه تگزاس منتشر شد، انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از منابع انرژی با کمترین میزان انتشار دی‌اکسید کربن شناسایی شد.

تأثیر حادثه‌های چرنوبیل و فوکوشیما
اما باید توجه داشت که تاریخچه انرژی هسته‌ای همراه با دو حادثه مهم چرنوبیل در سال 1986 و فوکوشیما در ژاپن در سال 2011 نیز همراه بوده است. این حوادث به بی‌اعتمادی عمومی نسبت به انرژی هسته‌ای و ترس از آثار ناخواسته این فناوری کمک کرد. پس از حادثه چرنوبیل، اشتهای جهانی برای استفاده از انرژی هسته‌ای به طور چشمگیری در حال افزایش بود، اما پس از 25 سال، حادثه فوکوشیما باعث کاهش تولید برق هسته‌ای در جهان شد.

رشد انرژی هسته‌ای در جهان
البته، رشد جهانی انرژی هسته‌ای در دهه گذشته به طور متوسط 0.3 درصد در سال بوده است، و در سال 2022، تولید هسته‌ای حتی 4.4 درصد کاهش یافته است. اما ایالات متحده همچنان با سهم جهانی 30.3 درصد در تولید انرژی هسته‌ای در جهان پیشتاز است. این کاهش نقطه‌آغاز تغییراتی مثبت در صنعت انرژی هسته‌ای است.

چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای
در مقابل، چین به عنوان سریع‌ترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای شناخته می‌شود. چین توانسته است تولید انرژی هسته‌ای خود را سه برابر کند و با نرخ رشد فعلی، به عنوان بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته‌ای در جهان از ایالات متحده جلوگیری کند.

انتقال به انرژی هسته‌ای و کاهش وابستگی به زغال‌سنگ
با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده زغال‌سنگ جهان است، دیدن چین در حال افزایش تولید انرژی هسته‌ای دلگرم‌کننده است. هند، دومین مصرف‌کننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان، نیز تولید هسته‌ای خود را در مقیاس بزرگتری نسبت به چین افزایش می‌دهد.

آینده انرژی هسته‌ای
آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که باید تولید هسته‌ای جهان تا سال 2050 دو برابر شود تا به انرژی خالص صفر برسیم. اگرچه نمی‌توان گذشته را تغییر داد، اما می‌توان برای بهبود نگرش عمومی نسبت به انرژی هسته‌ای تلاش کرد. امکان ساخت، طراحی و راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای که بتوانند از انواع فجایع مشاهده شده در چرنوبیل و فوکوشیما جلوگیری کنند وجود دارد. اما طبیعتاً متقاعد کردن مردم به دلیل خاطرات بدی که وجود دارد، مدتی طول می‌کشد.
چالش‌های انرژی هسته‌ای
یکی از چالش‌های اصلی در راه بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای، اختصاص منابع کافی به این صنعت است. در غیر این صورت، کاهش جدی انتشار کربن جهانی به یک چالش غیرقابل حل تبدیل می‌شود، بر اساس رشد تقاضای کلی برای انرژی و ناتوانی انرژی‌های تجدیدپذیر حتی برای همگام شدن با رشد تقاضا.

منبع گزارش: Oilprice.com – Can China’s Nuclear Ambitions Offset Its Coal Addiction?

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *