سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 6:23 قبل از ظهر

وقتی زنگ هشدار تغییرات آب و هواشناسی به صدا در می آید/تهدید یک چهارم جمعیت جهان با تنش آبی

به گزارش نوید صنعت نیوز، سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که تابستان امسال، گرم ترین تابستان قرن حاضر بوده است. به گفته این سازمان در گذر تابستان امسال، نیم کره شمالی زمین شاهد گرم ترین تابستان معاصر خود بوده است و دمای میانگین از آستانه 1.5 درجه سانتی گراد عبور کرد. اگرچه تیر و مرداد امسال گرمترین ماه های زمین بوده اما نگرانی از تداوم این افزایش دما نگران کننده است به ویژه برای خاورمیانه که با تنش آبی مواجه است و آبهای سطحی را از زیر زمین به پشت سدها هدایت کرده است تا مخازن پر باشند؛ غافل از اینکه شدت تبخیر افزایش یافته است.

صادق ضیاییان، در گفت و گو با خبرنگار نوید صنعت نیوز اذعان داشت که تکرار پدیده های نامتعارف آب و هواشناسی تایید بر تغییر اقلیم است و این روند حتی پیشگویی آب و هواشناسی را مختل کرده است و دیگر نمی توان بر پایه داده های پیشین رویدادهای آب و هوایی را پیش بینی کرد. نمونه بارز آن را در سیل چند روز پیش برزیل و ترکیه مشهود است.

از سوی دیگر رکورد دما حتی در زمستان کشورهای نیمکره جنوبی هم شکسته شد. زمستانی که در برزیل و شیلی به 40 درجه سانتی گراد هم رسید.

اگرچه سازمان جهانی هواشناسی سالگرد 150 سالگی خود را زیر سایه سنگین تغییرات اقلیمی جشن می گیرد اما نگرانی از تابستانهای گرم، افزایش دما، تبخیر منابع آب شیرین ذخیره شده در مخازن سدها، کاهش چشمگیر آبهای تجدیدپذیر زندگی بسیاری را به ویژه در کشورهای خاورمیانه تهدید می کند چراکه یک چهارم جمعیت جهان ساکن همین منطقه هستند و تنش آبی را در زندگی خود به شکل های مختلف تجربه می کنند.

پیش بینی آب و هواشناسی که هر روز زنگ خطر را برای سیاستگذاران و حکمرانان به صدا در می آورد که تا دیر نشده با راهکارهای مدیریتی بتوانند بر تنش های آبی فائق شوند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *