پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:38 قبل از ظهر

ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک راه‌اندازی می‌شود

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری باهدف توسعه و به‌کارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در کشور، ستاد توسعه این فناوری‌ها را تشکیل داد. این ستاد با مأموریت‌های مشخص، برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش نوید صنعت نیوز به نقل از پایگاه خبری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، به‌منظور بهره‌گیری بهینه از پتانسیل بالای فناوری هوش مصنوعی در حکمرانی و موضوعات کلان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور، این معاونت ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک را با مأموریت‌های مشخص راه‌اندازی کرده است.

این ستاد با رصد و شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های توسعه فناوری در داخل کشور و جایگاه آن در آینده، بهره‌گیری از نتایج مطالعات آینده‌نگری فناوری، تعیین اولویت‌های کاری، تدوین نقشه راه توسعه فناوری و توسعه فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین، قصد دارد زیربنای لازم برای پاسخ به نیازمندی‌های آینده کشور را فراهم کند.

در همین راستا، حمایت هدف‌مند از توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه، برگزاری رویدادها و فعالیت‌های ترویجی، بازارسازی برای محصولات و دستاوردهای فناورانه و مشارکت در اجرای برنامه‌های ملی و چند حوزه‌ای از دیگر برنامه‌های این ستاد عنوان شده است.

هدف‌گذاری: ایران در بین 10 کشور برتر صاحب فناوری هوش مصنوعی

طبق پژوهش‌های انجام شده، سطح دانش و مهارت در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در کشور در وضعیت خوب قرار دارد. با سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت داده و زیرساخت محاسبات، تحقق این هدف که کشور جزء ۱۰ کشور برتر صاحب این فناوری قرار بگیرد، ممکن خواهد بود.

ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در افق ۱۴۱۲ قصد دارد کشور را به یک کشور دارای فناوری هوش مصنوعی تثبیت شده، پیشرفته و نوآور و در حال گسترش تبدیل کند که به طور پایدار از این فناوری به‌عنوان یک ابزار مؤثر در افزایش امنیت ملی، بهره‌وری، ثروت ملی و رفاه عمومی بهره می‌گیرد.

برای سال اول فعالیت ستاد، برنامه‌های حمایتی گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفته است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به راه‌اندازی زیست‌بوم داده و زیرساخت‌های موردنیاز آن، توسعه زیرساخت محاسباتی و سکوهای ابری، اجرای مطالعات شناسایی و ارزیابی زیست‌بوم هوش مصنوعی و زیست‌بوم داده کشور، تدوین اسناد استانداردها و ملزومات زیست‌بوم، توسعه ظرفیت‌های نیروی انسانی زیست‌بوم، توسعه فناوری‌های اثرگذار، پیشرفته و نوظهور و حمایت از تجاری‌سازی و افزایش مقیاس فناوری‌ها و محصولات هوش مصنوعی در زمینه‌های اولویت‌دار و اثرگذار اشاره کرد.

ستاد هوش مصنوعی همچنین قصد دارد با برگزاری رویدادهای علمی، فرهنگی و نوآورانه، شبکه‌سازی میان بازیگران مختلف این حوزه را تقویت کند. فراخوان شناسایی و حمایت از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی، نشست شورای نخبگان ستاد و اجرای اولین برنامه انتقال تجارب ماندگار (تلکس) از رویدادهای آتی ستاد خواهد بود.

کانال‌های ارتباطی ستاد هوش مصنوعی منطقه الکترونیکی به نشانی info@ai.isti.ir و شماره تماس 88064947 021 است.

گفتنی است فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک از جمله علوم و فناوری‌های مفید و اثرگذار در شئون مختلف فردی و اجتماعی هستند که در سال‌های اخیر به‌شدت موردتوجه دولت‌ها، بخش خصوصی و مردم عادی قرار گرفته‌اند و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران، فعالیت‌های گسترده‌ای در این حوزه آغاز کرده‌اند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *