پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:18 قبل از ظهر

یک شرکت دانش‌بنیان در اصفهان تولید روزانه نفت کارون را به 75 هزار بشکه رساند

 شرکت دانش بنیان قطعه ثمین، از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، موفق شد با طراحی و تولید مبدل حرارتی واحد نمک‌زدایی، تولید روزانه نفت شرکت نفت و گاز کارون را به 75 هزار بشکه افزایش دهد.

علی‌محمد حق‌شناس مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان قطعه ثمین، در گفتگو اختصاصی با نوید صنعت نیوز با بیان اینکه، چالش شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، در ابتدا طراحی این مبدل بود، گفت: ما با اتکا به توانمندی خودمان در بخش طراحی، چالش ساخت قطعه را پذیرفتیم و پیشنهاد اجرای کامل این پروژه را به شرکت بهره‌بردار دادیم.

حق‌شناس افزود: این پروژه در سال 1401 با هزینه 28 میلیارد تومان و در طول 14 ماه به‌صورت صفر تا صد توسط متخصصان جوان و کارآمد ایرانی اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت دانش قطعه ثمین، در مورد این پروژه گفت: پروژه طراحی و ساخت مبدل حرارتی واحد نمک‌زدایی برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون، یکی از پروژه‌های مهم و راهبُردی صنعت نفت کشور است که باهدف افزایش دمای نفت ترش و کاهش آسیب‌های ناشی از آن به تجهیزات تولید انجام شده است.

وی افزود: مبدل حرارتی ساخته شده توسط این شرکت دانش‌بنیان، از نوع مبدل‌های حرارتی پوسته و لوله نفت به نفت است که می‌تواند با توان حرارتی 18 مگاوات، دمای نفت را از 18 درجه به 72 درجه افزایش دهد. این مبدل با ظرفیت حرارت‌دهی به 70 هزار بشکه نفت خام در روز، با دمای بالاتر از انتظار شرکت نفت و گاز کارون (65 درجه) در مدار فعال شده است.

حق‌شناس تصریح کرد: این پروژه باعث شده است که تولید روزانه نفت در کارخانه منصوری (از شرکت‌های زیرمجموعه نفت و گاز کارون) 75 هزار بشکه افزایش یابد و همچنین با یک‌چهارم هزینه نمونه خارجی به بهره‌برداری رسیده است.

مهندس جوان کشورمان گفت: مبدل‌ها در اردیبهشت‌ماه امسال به شرکت بهره‌بردار تحویل داده شد و طی دو ماه تست عملیاتی، ظرفیت از 35 هزار بشکه در روز به 75 هزار بشکه رسید و خوشبختانه موفق به اجرای کامل فرایند طراحی شدیم.

فناور کشورمان با بیان اینکه، این شرکت تا کنون در حوزه ساخت فناوری‌های خاص مبدل‌های حرارتی همکاری موفقی با مناطق نفتی بزرگ کشور داشته است خاطرنشان کرد: باوجوداینکه توانمندی و تخصص ما برای شرکت‌های نفتی در سراسر کشور ثابت شده است تا کنون موفق به همکاری با شرکت نفت سپاهان و پالایشگاه اصفهان که در منطقه فعالیت شرکت است نشده‌ایم.

حق‌شناس با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان را باید با دانش و تخصصشان سنجید نه وسعت فضا و تجهیزات گفت: متأسفانه برخی از صنایع استان اصفهان، معیار همکاری را وسعت فضای کار در نظر می‌گیرند. در این زمینه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اقدامات خوبی برای تسهیل این ارتباطات داشته است و امیدواریم پیگیری آن نتیجه‌بخش باشد.

گفتنی است شرکت دانش قطعه ثمین، از سال 1393 تاکنون در زمینه طراحی و ساخت مبدل حرارتی صنعت نفت و گاز فعال بوده و پروژه‌های مختلفی را در حوزه تجهیزات نفت و گاز به انجام رسانده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

وضعیت صنعت فولاد در دوره اتابک با توجه به وضعیت انرژی، آب، برق و گاز

به گزارش نوید صنعت نیوز، صنعت فولاد یکی از ارکان اصلی اقتصاد صنعتی و زیرساختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *