پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:02 قبل از ظهر

ضرورت تأمین مالی پایدار برای توسعه زیرساخت‌های آب صنایع و معادن کشور/ سال آینده 70 میلیون مترمکعب آب روانه صنایع اصفهان می‌شود

 مدیرعامل ایمواسکو گفت: عزم وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو و همچنین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور در راستای رفع نیاز آب صنایع و معادن و توسعه پایدار این صنایع است و این مهم مستلزم تأمین مالی پایدار خواهد بود.

 محمدحسن اسدی، مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با اشاره به بازدید از خط انتقال آب در استان سیستان و بلوچستان به همراه وزیر صمت، در گفت‌وگو با خبرنگار نوید صنعت نیوز، اظهار کرد: عزم وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو و همچنین شرکت‌های صنعتی و معدنی کشور در راستای رفع نیاز آب صنایع و معادن و توسعه پایدار این صنایع است و این مهم مستلزم تأمین مالی پایدار خواهد بود.

 وی با اشاره به اینکه زیرساخت توسعه معادن کشور با هدف‌گذاری ایمیدرو جهت توسعه معادن هدف‌گذاری شده است، اعلام کرد: خط ۳ انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان با ظرفیت ۲0۰ میلیون مترمکعب است که در گام نخست این خط، از کیلومتر ۳۸۰ خط نخست (منطقه گل‌گهر)، سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب نمک‌زدایی شده از خلیج‌فارس به اصفهان انتقال خواهد یافت که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن (ایمواسکو) با اشاره به اینکه سناریوهای مختلف برای تأمین منابع آبی صنایع و معادن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: تأمین مالی پایدار برای توسعه زیرساخت‌های آب صنایع و معادن ضروری است و در شرق کشور تا زاهدان به 60 همت و تا مشهد به 160همت سرمایه نیاز است.

 وی افزود: با رویکرد جدید وزیر صمت و تجربه انجام مگاپروژه‌های ملی، افق روشن و امیدبخشی را پیشرو خواهیم داشت. افزون بر این، انجام ابرپروژه‌های ملی انتقال آب دریا، از منویات مقام معظم رهبری و مورد تأکید رئیس‌جمهور است.

 انتقال آب دریا در ۵ خط

 مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن با اشاره به برنامه اجرای ۵ خط انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور، گفت: خط نخست به طول ۸۲۰ کیلومتر و ظرفیت سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده و درنتیجه آب دریا به سه مجموعه گل‌گهر و مس سرچشمه در استان کرمان و چادرملو در استان یزد رسیده است.

 وی ادامه داد: خط ۲ از مبدأ خلیج‌فارس و استان هرمزگان با ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال به سمت استان‌های کرمان و یزد می‌رود. سال گذشته، کلنگ‌زنی آن توسط رئیس‌جمهور انجام شد.

 وی افزود: گام دوم آن نیز با ظرفیت سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب، آب را به‌صورت مستقل از دریای عمان به استان اصفهان منتقل می‌کند.

 تأمین آب شرب سیستان از دریای عمان تا دهه فجر سال آینده

 مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن با اشاره به جزئیات خط چهارم معروف به کریدور شرق، بیان داشت: این خط از دریای عمان (چابهار) به طول ۱۳۴۲ کیلومتر خط اصلی و ۴۵۲ کیلومتر انشعاب برای شرب و صنایع و معادن استان‌های مسیر و غرب استان خراسان جنوبی و معادن سنگان خواف است.

 وی ادامه داد: ظرفیت نهایی این خط، انتقال سالانه یک میلیارد مترمکعب در سال آب نمک‌زدایی شده به ۳ استان شرقی (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است. گام نخست آن به طول ۲۸۰ میلیون مترمکعب در حال اجراست. به گفته اسدی، طراحی زیرساخت‌های منطقه شرق برای ۳ خط انتقال آب است از جمله اسیرسازی به میزان موردنیاز، اجرای تونل و تأسیسات آبگیر طرح برای ظرفیت سالانه یک میلیارد مترمکعب انتقال آب طراحی شده است.

 اسدی با بیان اینکه اکنون در خط کریدور شرق، ۴ واحد شیرین‌سازی به ظرفیت هر کدام ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله واگذاری است، گفت: این خط تا ۱۴۰۴ به بهره‌برداری مرحله‌ای می‌رسد. برآورد هزینه این طرح با ۲ نیروگاه (مجموع یک هزار مگاوات) برای تأمین برق موردنیاز واحدهای آب‌شیرین‌کن و ایستگاه‌های پمپ‌زنی، ۳.۸ میلیارد یورو است.

 وی افزود: آنچه در دستور کار قرار گرفته و از سوی معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ و مورد تأکید سرپرست هیئت عامل ایمیدرو است، اولویت تأمین آب شرب موردنیاز بخش سیستان و بلوچستان تا زاهدان باتوجه‌به بحران آب در این منطقه تا دهه فجر سال آینده است.

 طرح اضطراری تأمین آب زاهدان و زابل تا ۴ ماه آینده

 مدیرعامل شرکت تأمین آب صنایع و معادن با اشاره به اجرای یک طرح اضطراری شیرین‌سازی چاه‌های آب‌شور (۱۱۵ حلقه) در محدوده ۷۰ کیلومتری منطقه زاهدان، اذعان کرد: جمع‌آوری آب این چاه‌ها توسط وزارت نیرو انجام و در مخزنی تحویل شرکت (ایمواسکو) می‌شود.

 وی ادامه داد: این شرکت طی ۴ ماه از زمان تخصیص منابع مالی و ارز مورد نیاز، ظرفیتی روزانه معادل ۱۰۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن نصب می‌کند تا انشا الله آب شرب موردنیاز زاهدان و زابل و شهرهای اطراف تأمین شود.

 خط ۵؛ انتقال ۹۵ میلیون مترمکعب آب به فارس

 اسدی درباره خط پنجم انتقال آب دریا گفت: این خط از خلیج‌فارس برای استان فارس با ظرفیت (اولیه) ۹۵ میلیون مترمکعب ارسال و ظرفیت نهایی ۲۱۰ میلیون مترمکعب در دست اجرا است.

 وی افزود: با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، همه خطوط تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 به گفته اسدی، طرح ملی انتقال آب دریا در مجموع در توسعه فعلی حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب و در توسعه نهایی حدود ۲ میلیارد مترمکعب در سال آب موردنیاز شرب و صنعت استان‌های فلات مرکزی و شرق کشور را تأمین و زیرساخت لازم برای رشد و توسعه این مناطق معدن خیز را فراهم خواهد کرد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *