سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 5:13 قبل از ظهر

کاهش 50 درصدی دانش‌آموختگان معدن/تداوم طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به کاهش 50 درصدی دانش‌آموختگان معدن، گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در 4 مولفه اطلاعات پایه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و اطلاعات مربوط به چرخه اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی به ویژه ذخایر فلزی در دستور کار قرار دارد.

رضا جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار نویدصنعت‌نیوز با اشاره به اینکه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی از سال 1400، آغاز شده است، اظهار کرد: این پروژه در در 4 مولفه اطلاعات پایه زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و اطلاعات مربوط به چرخه اکتشاف به روش ژئوفیزیک هوایی به ویژه در بخش ذخایر فلزی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در پروژه تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی اهداف چندوجهی دنبال می‌شود، بیان کرد: اطلاعات تولید شده در این طرح صرفا مشمول یک نوع ماده معدنی نمی‌شود بلکه در بحث اکتشاف اهداف چندوجهی و اکتشافات جامع و گسترده را دنبال می‌کنیم. این پروژه با هدف احصا اطلاعات مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، گوهرسنگ‌ها، کانی‌های قیمتی و عناصر معدنی استراتژیک در جریان است.

چالش کمبود نیروی انسانی در حوزه معدن

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه به چالش مناقشه‌انگیز کمبود نیروی انسانی متخصص در رشته معدن پرداخت و توضیح داد: متاسفانه امروزه کمبود سرمایه‌های انسانی معدن در بخش دولتی و خصوصی مشهود است؛ به گونه‌ای که در یک دهه اخیر با افت 50 درصدی دانش‌آموختگان دانشگاهی در رشته‌های زمین‌شناسی و معدن مواجه هستیم که تکافوی نیاز این بخش را نمی‌دهد.

وی با اعلام رایزنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با سازمان اداری استخدامی کشور در جذب 400 نیروی انسانی در بخش دولتی، گفت: امیدواریم در صورت تامین اعتبار لازم در سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه 1403 بتوانیم تا حد معقولی کمبود سرمایه‌های انسانی متخصص در بخش زمین‌شناسی و معدن را جبران کنیم.

جدیدی ادامه داد: در قالب تفاهم‌نامه سه جانبه با معاونت معدن وزارت صمت و ایمیدرو قصد داریم نسبت به جذب نیروی انسانی متخصص در بخش خصوصی هم اقدام کنیم تا بخشی از کمبود سرمایه‌های انسانی در بخش زمین‌شناسی و معدن کشور ترمیم شود و همچنین ارتقا توانمندی و آموزش‌های لازم به کارکنان این بخش در دستور کار قرار دارد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

اما و اگرهای رشد بخش معدن ایران

سرمایه‌گذاری در معادن یکی از موضوعات بسیار مهم است که آینده صنعت معدن را تعیین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *