سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 6:51 قبل از ظهر

متخصص بیوتكنولوژی:واریانت Eris در حال غالب شدن است اما سرایت و کشندگی بالایی ندارد

به گزارش نوید صنعت نیوز، به رغم نگرانی درباره شیوع واریانت Eris در دنیا و اعلام وزارت بهداشت از عدم مشاهده سویه جدید در سه چهار هفته گذشته در کشور و با توجه به تقاضا جامعه نسبت به آگاهی در این زمینه با مصطفی نوری‌زاده، متخصص بیوتكنولوژی دانشگاه علوم‌پزشکی آزاد اسلامی تهران، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

مصطفی نوری‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار نوید‌صنعت‌نیوز، گفت: زیرسویه جدیدی از امیکرون با عنوان EG.5.1 که با واریانت  Eris مشهور است، شیوع یافته است. فروردین‌ماه این زیرسویه در آمریکا شناسایی شد که امروزه غالب گردیده است.

وی افزود: این واریانت از ویروس کرونا که از زیرسویه‌های امیکرون است از ایمنی، قابل گریز است. تا امروز بیش از ۲۰۰ جهش در زیرسویه امیکرون شناسایی شده است و آنچه اهمیت دارد غالب شدن جهش‌ها در جوامع بشری است.

نوری‌زاده افزود: زیرسویه Eris علاوه بر آمریکا در کشورهای بریتانیا، هندوستان و کره جنوبی هم گزارش شده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای پاندمی کرونا در ایران، ردیابی قدرتمندی در مورد غالب شدن جهش‌های این ویروس در کشور نداریم، تصریح کرد: علایم این زیرسویه هم مشابه علائم زیرسویه‌های قبلی است و با علائم سرماخوردگی همراه است. در واریانت Eris، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و کاهش بویایی قابل مشاهده است و قدرت سرایت‌پذیری و کشندگی بالایی ندارد.

نوری‌زاده در پایان با تاکید بر به‌روز شدن واکسن کرونا در کشور، گفت: واکسن‌های موجود در کشور، برای ایمنی در برابر ویروس ووهان طراحی شده است و نیازمند است وزارت بهداشت و درمان نسبت به به‌روز کردن این واکسن‌ها اقدام کند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

26 شهریور؛ روز ملی اورژانس شد

به گزارش نویدصنعت نیوز رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرد: با پیگیری‌های مستمر و درخواست‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *