سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 5:08 قبل از ظهر

35 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با تولیدداروهای پیوسته رهش در اصفهان

 یک شرکت داروسازی دانش‌بنیان در اصفهان موفق شده است تا برای اولین‌بار در کشور با تولید در بخش فراورده‌های دارویی صرع، تشنج و اعصاب، کشور را نسبت به واردات این اقلام بی‌نیاز سازد و حدود 35 میلیارد دلار در سال برای واردات این محصولات صرفه‌جویی ارزی کند.

غلامرضا اخوان فرید، مدیرعامل شرکت داروسازی رها، در گفتگوی اختصاصی با نوید صنعت نیوز، گفت: 4 قلم از داروهای تولیدی داروسازی رها با شاخص پیوسته رهش در صندوق شکوفایی و نوآوری به‌عنوان محصولات دانش‌بنیان ثبت شده است که کشور را تا 80 درصد از واردات محصولات خارجی بی‌نیاز ساخته است.

اخوان فرید با بیان اینکه قرص‌های “پیوسته رهش” نسبت به داروهای مشابه عملکرد متفاوتی دارند، افزود: مصرف این دارو باعث آزادشدن تدریجی مواد مؤثر در گوارش بیماران می‌شود و عوارض دارو به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: تولید این نوع داروها هم برای بیماران و هم نظام سلامت کشور صرفه‌جویی اقتصادی به همراه دارد. چرا که بیمار با مصرف میزان کمتر دارو عوارض کمتری متحمل می‌شود و از سوی دیگر هزینه مصرف دارو در بیماران و به‌طورکلی نیاز دارویی کشور، برای واردات و تولید این داروها کاهش پیدا می‌کند. به طور مثال دارویی که لازم است هر 6 ساعت تکرار شود، با داروهای پیوسته رهش هر 24 ساعت یا هر 12 ساعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل داروسازی رها، همچنین از راه‌اندازی خط تولیدداروهای خطرساز یا هازارد با مجوز سازمان غذا و دارو در این شرکت خبر داد و گفت: راه‌اندازی خط تولیدداروهای خاص نیازمند تجهیزات پیشرفته و استانداردهای بالای ایمنی برای کارگران در خط تولید است و با وجود مشکلات ناشی از دوره کووید، این شرکت در سال 1402 خط تولید این داروها را با استاندارد و کیفیت قابل‌رقابت و مشابه با نمونه‌های خارجی راه‌اندازی کرد.

داروساز نمونه کشور، پیشرفت صنایع دارویی کشور را مطابق با استانداردهای بین‌المللی دانست و اضافه کرد: تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی طی سال‌های گذشته با پیشرفت بسیار قابل‌توجهی مواجه بودن و توانستند بخش عظیمی از مواد اولیه موردنیاز کشور را بر اساس آخرین کیفیت فارماکوپه (Pharmacopeia) مشابه آنچه که در بازارهای بین‌المللی و کشورهای صنعتی پیشرفته وجود دارد، در داخل تولید کنند علاوه بر اشتغال‌زایی سبب خودکفایی کشور در مواد اولیه دارویی شوند و این بسیار ارزشمند است.

وی کمبود تجهیزات و نقدینگی در شرکت‌های داروسازی را یک چالش پیشروی توسعه صنایع داروسازی کشور دانست و گفت: تورم و كمبود نقدينگي و سود ناكافي باعث شده است که شرکت‌های دارویی با محدودیت‌های بزرگی برای توسعه و نوسازی خط تولید مواجه گردند. خطوط تولیدي مرتباً نیاز به نوسازی دارد و بخشی از کمبودهای دارویی در داخل ناشی از مشكلات مذكور مي باشد.

اخوان دراین‌رابطه گفت: کمبود دارو در کشور سه دلیل عمده دارد که در وهله اول، استهلاک ماشین‌آلات است که توقف در خط تولید را منجر می‌شود. مسئله دوم داروسازي ها باید با دانش روز دنیا هماهنگ باشند تا کیفیت توليدات خود را بتوانند با استانداردهای جهانی بروز نمايند و سومین عامل، افزایش متوسط سن افراد جامعه و بالارفتن میزان تقاضای دارویی در کشور است.  لذا بالا رفتن مصرف دارو در كشور در صورت عدم نوسازي و توسعه صنايع داروسازي باعث مي گردد صنعت داروسازي نتواند نيازهاي دارويي كشور را تامين نمايد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان رها دارو گفت: بالارفتن متوسط سن جامعه باعث شده است، بیماری‌های غیرواگیردار همچون دیابت، فشارخون، پروستات در مردان و بعضي بيماريها در زنان افزایش پیدا کند و نیازهایی دارویی در این بخش به‌شدت بیشتر گردد؛ لذا چنانچه تورم کنترل نشود و صنعت داروسازي از سود كافي برخوردار نباشد ، امكان نوسازي، تحقيق و توسعه  در اين صنعت وجود نخواهد داشت تا با داروهاي جديد و تكنولوژي روز دنيا پيشرفت داشته باشد.

راه اندازی خط تولید داروی ویژه بیماری سالک

اخوان همچنین از راه‌اندازی خط تولیدداروی ویژه بیماری سالک که در مناطق کویری کشور شایع است در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی این مأموریت را باتوجه‌به داشتن خطوط استریل در رها دارو، به این شرکت دانش‌بنیان واگذار کرده است و به‌زودی داروی درمان بیماری سالک را که تا بحال وارد ميگرديده و همواره در تامين آن مشكل وجود داشته ،‌ در اين شركت توليد و در اختيار مراكز بهداشتي کشور قرار گيرد.

شرکت دانش‌بنیان رها، از شرکت‌های جوان داروسازی کشور به شمار می‌آید که با بهره‌مندی از نیروهای متخصص و دانشگاهی توانسته است نسبت به تولید بیش از 15 قلم داروهای پيوسته رهش موردنیاز کشور قدم‌های شایان توجهی بردارد. این شرکت واحد تحقیق و توسعه خود را در پارک علم و فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌منظور ارتقا دانش و کیفیت محصولات خود مطابق با بالاترین استانداردهای دارویی جهان راه‌اندازی کرده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

فولاد مبارکه و زاینده‌رود: روایتی نو از مصرف آب و عدالت در قضاوت

به گزارش نویدصنعت نیوز- مسئله بحران آب و کاهش منابع آبی، به‌ویژه در مناطق خشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *