سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 4:51 قبل از ظهر

وقتی افزایش قیمت انرژی در ترکیه فرصت طلایی می شود برای صادرات فولاد ایران/فرصت سوزی دوباره نکنیم

به گزارش نویدصنعت‌نیوز، ترکیه از اکتبر 2023 تعرفه برق را 20 درصد افزایش داده که فشار مضاعفی بر صنعت فولاد این کشور است و برآوردها حاکی از این است که قیمت گاز برای این صنعت از اکتبر 15تا 20 درصد افزایش می‌یابد. اگرچه این افزایش انرژی باعث اعتراض فولادسازان ترکیه شده است اما پیش بینی می شود که حجم صادرات فولاد توسط تولیدکنندگان احتمالا در سال 2023 به دلیل تقاضای پایین جهانی حدود40 درصد کاهش یابد این در حالیست که در سال گذشته میلادی فولادسازان ترکیه صادرات محصولات خود را تا 20 درصد کاهش دادند و به 21 میلیون تن رساندند. آغاز جنگ روسیه و اوکراین جذابیت صادرات صنایع را مضاعف کرد تا جایی که ممکن بود به دنبال پرکردن خلا حضور دو کشور مشغول به جنگ، بازاهای داخلی با کمبود مواجه شود. در این فرصت طلایی بود که وزارت صمت وقت، با وضع عوارض صادراتی، فرصتی به ارزش پنج میلیارد دلار طی دو ماه ابتدایی جنگ روسیه و اوکراین را از دست داد.

فرصت سوزی دوباره نکنیم

رضا شهرستانی، عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران، در گفتگو با نویدصنعت‌نیوز درباره علت افزایش عوارض صادراتی فولاد روسیه گفت: مقایسه صادرات 5 ماهه ابتدای امسال با سال گذشته در صادرات محصولات نهایی و نیمه نهایی فولادی خبر از کاهش یک میلیون تنی می دهد. آغاز جنگ اوکراین و روسیه فرصتی بود که با تصمیم اشتباه وزارت صمت فرصت سوزی شد.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها این است که صادرات شرکت‌های فولاد ایران 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد چراکه روسیه در گرداب مدیریت صادرات فولاد است و ترکیه هم درگیر تاثیرات افزایش حامل های انرژی در صنعت فولاد و ایران موقعیت بهتری نسبت به ترکیه خواهد داشت. عراق، سوریه کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای افریقایی بازارهایی است که شرکت‌های ایرانی برتری نسبی در آن دارند.

شهرستانی تصریح کرد: تنها فرمولی که می تواند تولید و صادرات محصولات فولادی را در کشور مدیریت کند این است که دولت دخالتی در مکانیسم بازار نداشته باشد و تولیدکننده بتواند محصولات را صادر کند و عرضه محصولات تولیدی در داخل کشور در بورس صورت گیرد و لاغیر و با هر روندی خارج از این چارچوب به جد برخورد شود و مجازات سنگینی برای متخلف اعمال گردد.

عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد ایران، رواج امضاهای طلایی را آسیب جبران ناپذیر به صنعت فولاد کشور دانست و گفت: امیدواریم با توجه به فرصت طلایی با توجه به اتفاقات روسیه و ترکیه برای ایران رخ داده است این بار بتوانیم نهایت بهره را ببریم و با کاهش دستوری قیمت سیمان و فولاد برای کاهش قیمت تمام شده مسکن مجدد این صنعت را دچار چالشی کرد که در نهایت به فرصت سوزی دوباره می انجامد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *