پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:22 قبل از ظهر

متالکس پانزدهم و دغدغه چالش برق فولادسازان ایران

به گزارش نوید صنعت نیوز، متالکس پانزدهم به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های فولاد و متالورژی ایران از اول تا چهارم شهریورماه در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد. اما تفاوت این دوره با ادوار گذشته دغدغه انرژی برق در صنایع فولادی بود. دغدغه‌ای که از همان روز نخست و در افتتاحیه تا اختتامیه مطرح شد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس، چالش برق در صنعت فولاد را اینگونه مطرح کرد که امروز ایران چیزی حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌کند و در رده‌بندی انجمن جهانی فولاد دارای رتبه دهم است. قرار بود در سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم و این در حالی است که به خاطر مشکل برق تعدادی از فولادسازان کارشان متوقف شده و برق تا ۹۰ درصد برای این تولیدکنندگان محدود شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید این میزان از فولاد طبق برنامه، را نیازمند انرژی دانست و تاکید کرد که طی سال‌های گذشته گاز و برق صنعتی اشتغال‌زا و سودآور با محدودیت مواجه شده است. فولاد ارز خوبی را برای کشور تأمین می‌کند چرا که نیمی از میزان تولید کشور صادر می‌شود. امروز با توجه به ظرفیت ۴۵ میلیون تنی کشور چیزی حدود ۱۵ میلیون تن ظرفیت خالی است و دلیل آن همین محدودیت‌هایی است که فولادسازان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما حمیدرضا فولادگر، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالکس اظهار کرد: مشکلات انرژی نظیر محدودیت‌های گاز و برق در فصول مختلف سال نیز از جمله این چالش‌هاست و صنایع طبق برنامه هفتم باید خودتأمین این مشکل را حل کند. این در حالی است که امروز تمرکز صنایع باید بر کار خودشان باشد و این ضعف است که ما نمی‌توانیم بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تولید برق فعال کنیم.

فولادگر تصریح کرد: مدیریت برق صنعت کشور به مدیریت خاموشی تبدیل شده و امروز برای رفع نیاز برق کشور شاهد محدود کردن برق صنایع هستیم که این موضوع نیز باید اصلاح شود تا سرمایه‌گذاران در عرصه تولید برق ورود بیشتری داشته باشند.

در حال حاضر مصرف برق در ایران 6 برابر میانگین جهانی، 7 برابر ترکیه، 5.3 برابر آلمان، 1.9 برابر ژاپن و حتی 1.5 برابر کشور کوچک عمان است. در بسیاری از کشورها، تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگی با اختلاف بسیارزیاد نسبت به سایر مشترکان تعیین می شود و حکمرانان نسبت به انرژی سیاست تنبیهی را بر تشویقی ترجیح می دهند. در برخی از کشورها هم برای مشترکان پرمصرف قیمت‌های تمام شده در نظر گرفته شده و این خود عامل مهمی است که پرمصرف‌ها رعایت سایر مشترکان برق را به واسطه پرداخت مضاعف داشته باشند.تعرفه برق مشترکان پرمصرف بیش از دو برابر بهای تمام شده تولید برق در این کشور و در مقایسه با ایران 25 برابر تعرفه برق است.این به آن معناست که نه تنها مشترکان پرمصرف، برق ارزان قیمت دریافت نمی‌کنند، بلکه بهایی بسیار بیشتر از تولید می‌پردازند که عاملی بازدارنده برای مصرف بی‌رویه برق تلقی شده و در عین حال به توسعه و اقتصاد صنعت برق کمک می‌کند.گرچه در ایران میانگین قیمت برق معادل ۲ سِنت به ازای هر کیلووات ساعت انرژی است اما بازهم می‌توان پارامترهایی را برای کاهش قیمت تمام شده برق لحاظ کرد. سیاست های امسال وزارت نیرو برای پایداری و تامین برق بخش خانگی در قالب تفاهم نامه ای با وزارت صمت چرخ تولید به ویژه در بخش صنعت را کند کرد و صنعت مکلف شد از نیمه خردادماه تا نیمه تیرماه، 4 هزار مگاوات برق به وزارت نیرو کمک کنند و این مقدار در نیمه تیرماه تا اول شهریورماه به 6 هزارمگاوات افزایش دهد و از اول شهریورماه تا نیمه شهریور مجددا صنایع 4 هزارمگاوات به وزارت نیرو کمک کند.

در سالی که راهبرد آن بر «رشد تولید» است اعمال محدودیت برق، بخش صنعت را که موتورمحرکه تولید محسوب می شود را تحت تاثیر قرار داد و شاید یکی از کلیدواژه های مهم در این مسیر مساله فرهنگ باشد. نکته ای که محمدیاسر طیب نیا در آخرین روز متالکس در جمع خبرنگاران بر آن تاکید کرد و نقش رسانه در فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی را یادآوری نمود.

 اما پیرامون نکته ای که مدیرعامل شرکت فولادمبارکه به درستی از آن یاد کرد ذکر این نکته مهم است که بدانیم مصرف گرایی یا اسراف کلمه جامعی است که ریشه در لیبرالیسم دارد چرا که سرمایه داری به دنبال جذب بازار است و نیازمند مصرف. این در حالیست که ماهیت جغرافیایی ایران و آموزه های قران کریم به گونه ای است که پیشینیان همواره اعتدال و صرفه جویی را در بافت زندگی خود نهادینه کرده بودند.

 متاسفانه رسانه های نوظهور و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در مصرف گرایی به ویژه در نسل جوان داشته اند و شواهد دال بر مصرف‌گرایی جامعه ایرانی پس از جنگ تحمیلی است. از سوی دیگر این موضوع را باید در نظر داشت که فرهنگ یک شبه حاصل نمی شود. مهمترین عامل در فرهنگ آموزش است و این آموزش باید در کودکی و از نهاد خانواده شکل گیرد و در بستر آموزش و پرورش تقویت گردد.

متالکس پانزدهم به پایان رسید و 170 شرکت صنعتی در حوزه فولاد و متالورژی تجارب و محصولات خود را به عرضه گذاشتند و شاید نکته مهم این دوره از نمایشگاه شنیدن صدای مظلومیت صنعت فولاد از محدودیت‌های برق بود. بزرگترین صنعت فولادی کشور از راه‌اندازی نیروگاه های برق در آینده نزدیک خبر داد تا به کمک بخش دولتی بیاید و بتواند ایران را در بخش صنعت در قله حفظ کند. اما سئوال اینجاست تا کی باید کندی چرخ تولید جور عدم مسئولیت‌پذیری شهروندی به منابع کشور را بکشد. منابعی که به ما ارث رسیده است و باید امانت‌دار برای آیندگان باشیم و چرا مصرف بهینه از فرهنگ ما ایرانیان فاصله گرفته است و چراهای دیگر که لابد مسئولیت رسانه را سنگین تر می کند!

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *