دوشنبه , 26 شهریور 1403 - 11:02 بعد از ظهر
کاهش منابع آبی
48 درصد کاهش منابع آبی

48 درصد کاهش منابع آبی ایران

به گزارش پایگاه خبری نوید صنعت نیوز، با محاسبات مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و بر اساس برآوردهای منتهی به سال 1400، کاهش چشمگیر منابع آب در دسترس کشور در حد 48 درصد رخ داده است.

این در حالیست که به دلیل برداشت از منابع آب زیرزمینی، سالانه حدود 5 میلیارد مترمکعب و در مجموع بیش از 130میلیارد مترمکعب از منابع آب بین نسلی زیرزمینی و فراتر از ظرفیت تجدیدپذیر آن نیز برداشت شده است که به معنای تهدید شهرها و زیرساخت‌های کشور به دلیل پدیده فرونشست است.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که در تاریخ 16 مردادماه منتشر شده است، بررسی روند تغییرات متوسط میزان رواناب در نیمه اول دهه 50 نسبت به نیمه اول دهه 90، نیز کاهش بیش از 50 درصدی این مقدار از 107 میلیارد مترمکعب به 48 میلیاردمترمکعب را نشان می‌دهد.

بررسی‌های مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران نشان می‌ده که حل بحران آب بدون پذیرش یک دوره ده ساله ریاضت آبی در کشور که در آن از یک سو، دولت‌مردان و سیاست‌گذاران با پذیرش این واقعیت ابزارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازم را تدارک دیده و شرایط لازم برای اجرای آن را فراهم کنند و در کنار آنها بهره‌برداران و مصرف‌کنندگان نیز، با تغییر در روش‌های مصرف و مدیریت آب و سازگاری با شرایط جدید آبی، راهکارهای اجرایی لازم را به کار گیرند، امکان‌پذیر نیست.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *