سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 5:58 قبل از ظهر

10 درصد تولید فولاد به فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا اختصاص دارد

به گزارش نوید صنعت نیوز، هم اکنون دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس با موضوع فولاد و مواد اولیه با نگاهی بر فولادهای پیشرفته با ارزش‌افزوده بالا در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است در این دوره از کنفرانس استیل پرایس، دو پنل برگزارمی‌شود. محور پنل نخست، جایگاه فعلی ایران در جهان در این صنعت، نیازسنجی برای نیاز داخل و امکان صادرات و چالش‌های پیش رو مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. همچنین در پنل دوم، تکنولوژی‌های روز دنیا و ایران و همچنین مزیت‌ها و چالش‌های تامین مواد اولیه مورد نیاز از سوی کارشناسان بررسی خواهد شد.

بیتا بصیرانی دبیر اجرایی دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس اظهار کرد: بانک جهانی گزارشی در سال ۲۰۱۰ منتشر کرد که این گزارش حاکی است که مسیر توسعه کشورها یکسان نبوده است. توسعه از هر کجا که آغاز شود اگر با قدرت شروع کند می‌تواند مسیر را طی کند. در استانداردهای جهانی ۱۰ درصد از ظرفیت تولید صنعت فولاد، به فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا اختصاص دارد. فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا نماد توسعه و پیشرفت کشورها است.

در ادامه مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بیان کرد: ذوب آهن اصفهان با قدمتی ۵۲ ساله به عنوان مادر صنعت فولاد در بلندای صنعت فولاد کشور می‌درخشد. بیش از ۱۰۰ میلیون تن محصولات طویل در صنعت فولاد کشور توسط ذوب آهن تولید شده است. صنعت فولاد موتور مولد و پیشران توسعه کشور است که نقش تاثیرگذاری در شرایط تحریم برای اقتصاد کشور داشته است. ذوب آهن به تکنولوژی تولید ریل دست یافت و بیش از ۱۴۵ هزار تن از این محصول تولید و تحویل راه‌آهن سراسری و مترو کلان شهرها داده شده است. مترو مشهد، تبریز، اصفهان و تهران بازار جدید ما است که وارد مدار استفاده از محصولات ذوب آهن اصفهان می‌شوند. در حال حاضر صنعت ساختمان از سیستم ساخت و ساز گچ و خاکی خارج شده است. ذوب آهن بر روی تولید محصولات ارزش افزا همچون تیرآهن بال‌پهن کار کرده و تیرآهن بال پهن ۲۴ در این مجموعه تولید شده است. این محصول سرعت ساخت‌و‌ساز و ایمنی ساختمان را افزایش می‌دهد. ذوب آهن برای پروژه نهضت ملی مسکن و انبوه‌سازی محصولات جدید خود را طراحی و تولید می‌کند. آرک‌های فولادی برای توسعه معدنکاری و ارتقای HSE توسط ذوب آهن اصفهان رونمایی شده است. کیفیت اولویت اصلی این شرکت است.

کمال‌زاده مدیرعامل فولاد آلیاژی ایران در دهمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس بیان کرد:رصنعت فولاد در جهان به صورت مستقیم ۶ میلیون نفر و غیر مستقیم ۹۰ ملیون نفر اشتغالزایی دارد. میزان تولید فولاد خام در دنیا یک هزار و ۹۰۰ میلیون تن است که تولید فولاد در کشور ما ۳۰ میلیون تن است. سهم ما از تولید فولاد دنیا ۱.۵ درصد است. چین و هند به ترتیب در رتبه اول و دوم تولید دنیا و ایران در جایگاه دهم تولید دنیا قرار دارد. ایران جز ۱۰ کشور اول مصرف‌کننده تولید فولاد نیست. ایران ۲۱۷ کیلوگرم حدود ۷۰ درصد سرانه تولیدش را مصرف می‌کند. ۱۲ درصد از تولید فولاد دنیا فولاد آلیاژی است. سرانه مصرف فولاد آلیاژی کشور ۱۱ کیلوگرم به ازای هر نفر است که حدود ۱ تن می‌باشد که توسط شرکت فولاد آلیاژی و واردات این عدد تامین می‌شود. هر چه توسعه‌یافتگی در کشور بیشتر باشد، مصرف فولاد آلیاژی در آن کشور عدد بیشتری را به خودش اختصاص می‌دهد. واردات ما در حوزه فولاد آلیاژی در حوزه ورق، مقاطع تخت و گریدهایی است که در داخل کشور تولید نمی‌شود.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *