سه شنبه , 27 شهریور 1403 - 5:20 قبل از ظهر

 رشد 7 درصدی فولاد خام در سال گذشته به‌رغم محدودیت‌های شدید انرژی

سخنگوی دولت گفت:  در سال گذشته با تولید بیش از 30 میلیون تن فولاد خام به رشد 7 درصدی رسیدیم که این دستاورد به‌رغم محدودیت‌های شدید انرژی به ویژه در برق حاصل شد.

 به گزارش نوید صنعت نیوز، علی بهادری، سخنگوی دولت در نشست خبری صبح امروز با اشاره به اینکه ایران در بین 10 کشور نخست جهان در تولید فولاد و سیمان است، اظهار کرد: رشد تولید فولاد خام در سال گذشته نسبت به سال 1400 با رشد 7 درصدی و معادل بیش از 30 میلیون تن حاصل شد. رشد محصولات فولادی معادل 12 درصد و 22 میلیون تن همراه بود که این دستاورد به‌رغم محدودیت‌های شدید انرژی به‌ویژه در حوزه برق به دست آمد. در حوزه سیمان هم با تولید 63.2 میلیون تن به نیاز داخلی پاسخ دادیم.

 وی از افتتاح گام ۱۱ پارس جنوبی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این گام پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی و با توان و تخصص مهندسان ایرانی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

 سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری در طی دهه ۹۰ متأسفانه متوسط سرمایه‌گذاری ما منفی بوده است و این عدد منفی ۵.۲ بوده است که در دو سال فعالیت دولت سیزدهم این عدد مثبت شده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه تولید داخل و تحقق رشد اقتصادی در حال شکل‌گیری است.

 بهادری جهرمی تصریح کرد: نگاه دولت در حوزه قیمت‌گذاری این است که جبران زیان خودروسازها با افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو و افزایش تولید محقق شود.

 وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه آزادسازی منابع ارزی کشورمان در کره نیز گفت: منابعی که به‌ناحق در سال گذشته بلوکه شده بود با دیپلماسی عزتمندانه و نتیجه‌گرا در دولت آزاد شد و مراحلش را طی می‌کند که در اختیار دولت قرار گیرد.

 سخنگوی دولت گفت: منابع ما در بانک‌های کره و در عراق در اختیار قرار گرفته و برای مصارف کالاهای غیر تحریمی مورداستفاده ملت ایران قرار خواهد گرفت. این منابع در اختیار بانک مرکزی است تا در مصارف مختلف ارزی کشور مدیریت کند که چه مصارفی از چه منابع محل‌های مورداستفاده قرار دهد و فشار بر روی سایر منابع ارزی کشور کاهش پیدا کند.

 بهادری جهرمی در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت واردات خودروهای کارکرده گفت: در حوزه واردات خودروهای کارکرده، دولت دو حوزه را مدنظر دارد که واردات خودروهای کارکرده عمومی و سواری است.

 وی افزود: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده عمومی در گروه‌های دولت نهایی شده است و به‌زودی ابلاغ می‌شود و من فکر می‌کنم احتمالاً یکشنبه در جلسه هیئت دولت نهایی شود.

 وی افزود: مسیر مذاکرات مسیر خودش را پیش می‌برد اقدامات دیپلماتیک دولت برای لغو تحریم‌های غیرقانونی در دستور کار قرار دارد.

 وی افزود: البته در دوره‌ای با سازوکار اینستکس توافق شده بود که نفت در برابر غذا معامله شود که همان هم نتوانستند انجام دهند. اما منابع ارزی گسترده امروز کشور قابلیت مصرف این گونه معاملات (نفت در برابر غذا) را ندارد؛ چرا که میزان مصرف کالاهای اساسی کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

 بهادری جهرمی درباره حل مشکل کم‌آبی سیستان نیز با تأکید بر اینکه دولت حل مشکل کم‌آبی سیستان را متوقف به مذاکرات دیپلماتیک برای دریافت حقابه هیرمند نمی‌کند، تصریح کرد: حکومت افغانستان ادعا داشت که کم‌آبی مانع از این شده که حقابه هیرمند را بدهند. پس از تذکر رئیس‌جمهور سرانجام افغانستان پذیرفت که هیئت فنی ایران به این کشور سفر کند.

 سخنگوی دولت بیان کرد: جهت دریافت حقابه ایران وضعیت رودخانه هیرمند و ایستگاه آب‌سنجی دهراوود توسط هیئت فنی اعزامی کشورمان بازدید شد و اندازه‌گیری مشترک از جریان آب در محل ایستگاه دهراوود توسط کارشناسان دو طرف صورت گرفت و در خصوص اندازه‌گیری مجدد در ماه‌های آتی تفاهم به عمل آمد.

 وی افزود: دولت از طرق دیگر از جمله اجرای طرح‌های آبرسانی، انتقال آب از دریای عمان و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌ها نیز حل این مشکل را پیگیری می‌کند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *