پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:05 قبل از ظهر

پایش هوشمند صنایع و معادن/ زیرساخت های هوش مصنوعی تقویت شود

  به گزارش نوید صنعت نیوز، دبیر ستاد فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک گفت: هرچند دانش نرم‌افزاری و مهندسی هوش مصنوعی ایران مطلوب است؛ اما هنوز وضعیت خوبی در حوزه هوش مصنوعی ندارد.

رشاد حسینی، دبیر ستاد فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک در نشست خبری که امروز صبح در معاونت علمی و فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد، گفت: هرچند ایران از نظر دانش هوش مصنوعی، تعداد فارغ‌التحصیلان و استادان توانمند است؛ اما هنوز زیرساخت‌های خوبی ندارد و این زیرساخت‌ها باید تقویت شوند.

 استاد دانشکده برق و رایانه دانشگاه تهران افزود: هوش مصنوعی بازار و تقاضای خوبی دارد از این رو ما قصد داریم در حوزه‌های مختلف به هوش مصنوعی ورود پیدا کنیم. یکی از این حوزه‌ها پایش هوشمند صنایع و معادن است. وی خاطرنشان کرد: با فراهم‌ساختن زیرساخت‌های هوش مصنوعی می‌توانیم بسیاری از چالش‌های محیط زیستی را رفع و مصرف انرژی و آب را کاهش دهیم. متأسفانه اکنون قوانین کمی در این حوزه داریم. به‌عنوان‌مثال بخش اعظم آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین اگر بحث کاهش مصرف آب قانونی شود، کشاورز باید به سمت هوشمندسازی برود.

 حسینی اظهارداشت: بحث زیرساخت داده‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. اکنون یکی از چالش‌های ما مربوط به زیرساخت‌های داده‌هاست تا پتانسیل‌ها و توانایی فنّاوری هوش مصنوعی شرکت‌ها را با استفاده از قوانین_ از جمله قانون دوام_ به فعلیت برسانیم. قانون دوام از سوی مجلس تصویب و دستور پیگیری آن را به شورای‌عالی فضای مجازی ابلاغ کرده است.

 وی تأکید کرد: بحث بیگ دیتا برای ایجاد و راه‌اندازی این زیست‌بوم اهمیت دارد؛ زیرا ارزش‌افزوده بالایی ایجاد می‌کند. اکنون داده‌های دولت طبقه‌بندی‌شده نیست. اگر دولت و سازمان‌ها این زیرساخت‌ها را راه‌اندازی کنند و داده‌ها به‌خوبی ذخیره شوند بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌شود. تمرکز اصلی ستاد فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک اکنون به روی این موضوع است تا با همزایی وزارت ICT این زیست‌بوم را در کشور راه‌اندازی کنیم.

 دبیر ستاد فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک گفت: همچنین به دنبال راه‌اندازی زیر ساخت محاسباتی برای مدل‌های بزرگ‌تر مانند Chat GPT و توسعه علم و فناوری هستیم؛ در بحث توسعه علم و فناوری تمرکز ما به روی فنّاوری‌های نوظهور مانند رباتیک، مدل‌های مقیاس بزرگ و شرکت‌های بزرگ و صنایع بزرگ است.

 وی خاطرنشان کرد: در فرایند تصمیم‌گیری هوش مصنوعی انسان باید قرار بگیرد؛ زیرا امکان خطای هوش مصنوعی وجود دارد. هوش مصنوعی دقت خطای اپراتورها را افزایش می‌دهد. نمونه بارز آن را می‌توان در جرایم راهنمایی‌ورانندگی مشاهده کرد. وی یادآورشدن: هرچند دانش نرم‌افزاری و مهندسی هوش مصنوعی ایران خوب است؛ اما به دلیل اینکه زیرساخت‌های خوبی نداریم، نسبت به کشورهای جهان در این زمینه عقب‌مانده‌ایم.

 حسینی تأکید کرد: انگیزه دولت برای ورود به حوزه هوش مصنوعی باید جدی شود. اخیراً ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال سندی پیرامون هوش مصنوعی تدوین کرده است. در چند نهاد و سازمان دیگر مانند پژوهشگاه ICT و همراه اول نیز پیرامون تدوین سند هوش مصنوعی اقداماتی انجام شده است. هوش مصنوعی یک فناوری فراگیر است و نمی‌توان آن را به فضای مجازی محدود کرد از این رو در سند ملی هوش مصنوعی همه قوه‌ها باید درگیر این مسئله شوند. این سند یک کلیتی خواهد داشت که ۴ هدف کلان، ۵ راهبرد و ۳۰ شاخص کلان و ۱۷۰ شاخص خرد برای آن تعریف شده است. در این راستا یک پروژه مطالعاتی نیز آغاز کرده‌ایم. یک‌قسمتی از آن به مطالعه اسناد بالادستی و قسمت دیگر به وضعیت موجود کشور پرداخته شده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *