پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 5:15 قبل از ظهر
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته

ارتقا کمی و کیفی اقتصاد دانش بنیان/ تا پایان سال بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان خواهیم داشت

#اختصاصی نوید صنعت نیوز: در سال گذشته بالغ بر 6632 شرکت دانش‌بنیان فعالیت داشتند که تا پایان سال به 8250 شرکت افزایش یافت این در حالی است که هدف‌گذاری بر 13 هزار شرکت دانش‌بنیان استوار شده بود؛ اما روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت این نوید را داد که تا پایان امسال شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور علاوه بر رشد کمی به ارتقای کیفی هم دست خواهند یافت.

 به گزارش نوید صنعت نیوز، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور، در برنامه صف اول شبکه خبر در مورد آمار عملکرد و دستاوردهای این معاونت اظهار کرد: در چهار دهه گذشته و با عنایات ویژه مقام معظم رهبری شاهد این هستیم که گفتمان علم و فناوری جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور بازکرده است و این نکته باتوجه‌به روحیه ایرانیان در توجه به علم و فناوری حاصل شده است.

 وی با اشاره به اینکه علم و فناوری در کشور به بلوغ رسیده است، تصریح کرد: امروزه دیپلماسی علم و فناوری و دانش‌بنیان را در سفر رئیس‌جمهور به کشورهای مقصد شاهد هستیم و محصولات دانش‌بنیان به اهدا هدیه‌های مرسوم بین رؤسای جمهوری محدود نمی‌شود؛ بلکه معاونت علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان در هر سفر خارجی به برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای محصولات دانش‌بنیان در کشور مقصد اقدام می‌کند.

 معاون علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان از آذرماه گذشته، اظهار کرد: این قانون که در دولت دوازدهم پایه‌گذاری شد و توانست سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز را در دولت سیزدهم کسب کند؛ با عنایات مقام معظم رهبری و حمیت رئیس‌جمهور این قانون پیشرو در حمایت از کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در کشور به فرجام رسید و به‌عنوان یکی از افتخارات مهم در آینده از آن یاد می‌شود.

 وی اشاره‌ای هم به اصلاح آیین‌نامه ارزیابی دانش‌بنیان‌ها داشت و ادامه داد: مقرر گردید وزارتخانه‌ها در تعامل با معاونت علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان ریاست‌جمهوری هماهنگ عمل کنند و برخی از وزارتخانه‌ها نظیر وزارت نیرو، نفت، اقتصاد و صمت مصمم و با جدیت اقدام کردند و امیدواریم شاهد تحولات هماهنگ در حوزه اقتصاددانش بنیان در کشور باشیم.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی واکنش مقامات کشورهای خارجی از دستاوردهای علمی و فناوری ایران را توأم با حیرت مفتخرانه دانست و گفت: در سفر اخیر رئیس مجلس کشور ویتنام اطلاعات از جزئیات دستاوردهای اقتصاددانش بنیان ایران توسط این مقام مسئول قابل‌تأمل بود و همچنین سفر هیئت‌های بلندمرتبه از کشور اندونزی هم متعاقب با سفر رئیس‌جمهور به این کشور باهدف آشنایی از دستاوردهای دانش‌بنیان به کشور صورت گرفت.

نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها به جدیت دنبال می‌شود

 دهقانی فیروزآبادی فرصت‌های همکاری مشترک و تقویت دیپلماسی علم و فناوری را از دستاوردهای مهم معاونت علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور دانست و گفت: توسعه کمی شرکت‌های دانش‌بنیان از اهداف مهم ما محسوب می‌شود؛ اما اهمیت به خروجی نهایی این شرکت‌ها از لحاظ کیفی برای این معاونت مهم‌تر خواهد بود. در همین راستا سه محور «جدیت به‌نظام ارزیابی دانش‌بنیان‌ها» «ارتقا سرعت و کیفیت ارزیابی» و «تقویت زیرساخت‌ها» را مدنظر قرار دادیم. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بیش از 10 هزار شرکت دانش‌بنیان با استانداردهای مذکور در کشور فعال شوند.

معاون علمی فناوری و اقتصاددانش بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای ایران در حوزه‌های فناورانه نانو، زیستی، هوش مصنوعی، ارتباطات، اتصالات، کوانتوم، میکروالکترونیک و شناختی، تأکید کرد: حوزه‌های اقتصاد دانش‌بنیان سلامت، کشاورزی، نفت، انرژی، پتروشیمی با رشد هدف‌مند به موفقیت‌های شایان توجهی دست یافته‌اند و باتوجه‌به نیازسنجی انجام شده، توسعه در حوزه‌های فناورانه در نفت و انرژی و معادن را با جدیت دنبال می‌کنیم و از سال گذشته توجه ویژه‌ای به اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی داشتیم؛ چرا که کشور باید در غذا و امنیت غذایی، دانش‌بنیان شود.

صرفه جویی ارزی 1.8 میلیارددلاری مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان

وی با تأکید بر اینکه در بخش سلامت و دارو و درمان مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان به صرفه‌جویی 1.8 میلیارددلاری دست یافتیم، گفت: باتوجه‌به تحریم‌های ظالمانه به‌ویژه در بخش سلامت به موفقیتی نایل شدیم که تنها در اختیار 7 کشور جهان است. این موفقیت توسط شرکت دانش‌بنیان چندملیتی حاصل شده است که خط تولید انسولین از خط سلول تا مرحله نهایی را دایر کرده است و این دستاورد برای نخستین‌بار در خاورمیانه انجام می‌شود که به‌صرفه جویی 100 میلیون یورو در سال منتج خواهد شد.

 دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه 15 کارخانه نوآور در کشور فعالیت دارند، افزود: رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیازمند تقویت زیرساخت‌های نرم اعم از فرهنگ و قوانین و آیین‌نامه‌هاست و همچنین نیازمند زیرساخت‌های سخت است که در این زمینه توسعه پارک‌های علم و فناوری مراکز نوآوری و مراکز هم‌آفرینی را در اهداف معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تعریف کرده‌ایم. اگرچه اصراری بر توسعه کمی بدون پشتوانه محصول مؤثر نداریم؛ اما امیدواریم کارخانه‌های نوآور تا پایان سال جاری با افزایش 20 درصدی همراه باشند.

وی با اشاره به اینکه مراکز نوآوری را در 500 صنعت بزرگ کشور در افق ۴ساله تعریف کردیم، گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری 30 مرکز نوآوری در صنایع بزرگ توسعه یابند و مراکز هم‌آفرینی هم به‌صورت ماهانه و باهدف کاهش هزینه‌ها ایجاد شود.

صادرات 672 کالای دانش بنیان در سال 1401

 معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در سال گذشته 672 کالای دانش‌بنیان به کشورهای مقصد صادر شده است، گفت: 8 کشور را به‌عنوان کشورهای مقصد صادرات کالاهای دانش‌بنیان هدف‌گذاری کردیم و امیدواریم 590 شرکت دانش‌بنیان که ظرفیت صادرات دارند بتوانند محصولات باکیفیت عرضه کنند؛ چراکه این محصولات نماینده ملت ایران است.

وی با تأکید بر گسترش عدالت‌محور و متوازن شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، گفت: برنامه «برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان» را در استان‌های کرمان، یزد، آذربایجان شرقی، زنجان و مرکزی آغاز کردیم؛ به این نحو که استانداران این استان‌ها 11 شاخص تعریف شده اقتصاد دانش‌بنیان را در استان خود بررسی خواهند کرد و به معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گزارش خواهند داد. این برنامه باهدف خردنکردن منابع محدود به منابع بی‌ارزش و در اختیار قراردادن فرصت‌های برابر در استان‌های کشور صورت می‌گیرد.

 وی در پایان به رسوخ فناوری در صنایع بزرگ اشاره کرد و گفت: بورسیه نخبگان از دیگر اقدامات معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور است تا دانشجویان همراه تحصیل به‌صورت تجربی در محیط کار دانش‌اندوزی کنند و در آینده اشتغال مؤثرتری داشته باشند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *