جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:27 قبل از ظهر
امسال گرم‌ترین تابستان زمین از اولین زمان ثبت، بوده است
امسال گرم‌ترین تابستان زمین از اولین زمان ثبت، بوده است

ناسا تاکید کرد:۲۰۲۳ سوزان ترین تابستان زمین/ تا دیر نشده زمین را نجات دهیم

ناسا با انتشار نقشه‌ای از ناهنجاری‌های دمای جهانی، گفت که تابستان امسال گرم‌ترین تابستان زمین از اولین زمان ثبت، بوده است. دانشمندان می‌گویند که شکستن رکورد گرما نتیجه گرم شدن کره زمین توسط انسان و پدیده ال نینو است.

به گزارش نوید صنعت نیوز به نقل از ناسا، این نقشه که توسط رصدخانه زمین ناسا/لورن دوفین، ساخته شده است، ناهنجاری‌های دمای جهانی را برای دوره هواشناسی تابستان  در سال 2023 (ژوئن، جولای و آگوست) به تصویر می‌کشد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مناطق مختلف زمین در مقایسه با میانگین پایه از سال 1951 تا 1980 چقدر گرمتر یا سردتر بوده است.

رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی مناطق گرم‌تر و رنگ‌های آبی و بنفش مناطق سردتر را نشان می‌دهند.

به گفته آژانس فضایی ناسا،گرمای بی سابقه سال 2023 نتیجه گرم شدن کره زمین توسط انسان است و با الگوی آب و هوایی تکرار شونده به نام ال نینو ترکیب شده است. ال نینو زمانی رخ می‌دهد که بادهای بالای اقیانوس آرام، که معمولاً به سمت غرب در امتداد خط استوا از آمریکای جنوبی به سمت آسیا می‌وزند، روال عادی خود را شکسته و تغییر جهت داده به سمت شرق حرکت می‌کنند. این باعث می‌شود که دمای سطح دریا در منطقه استوایی افزایش یابد و تأثیرات جغرافیایی و هواشناسی در سطح جهان داشته باشد.

ناسا گفت که این تحلیل بر اساس داده‌های دمای جهانی است که از 6,300 ایستگاه هواشناسی، کشتیران‌های دریایی، بویه‌های دریایی و انتارکتیک جمع آوری شده است. ناسا هر ماه داده‌های دمای جهانی را منتشر می‌کند و سالانه گزارش خود را درباره تغیرات آب و هوای جهان صادر می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش، مجموع دما در ماه های ژوئن، جولای و آگوست 0.41 درجه فارنهایت (0.23 درجه سانتیگراد) گرمتر از تابستان های گذشته بود. در یکی دیگر از کنفرانس‌های ناسا در مورد وضعیت اضطراری آب و هوایی سیاره در ماه گذشته، دانشمندان تأیید کردند که ژوئیه امسال گرم‌ترین ژوئیه تاریخ بوده است.

بیل نلسون، مدیر ناسا در این کنفرانس گفت: “فقط به اطراف خود نگاه کنید خواهید دید چه اتفاقی افتاده است.” ما رکورد سیل را در ورمونت داریم. ما در فونیکس و میامی گرمای بی سابقه ای داریم. بخش های عمده ای از کشور را داریم که از دچار آتش سوزی شده است و البته این فاجعه ای است که ما در این زمان واقعی شاهد آن هستیم.

دانشمندان می گویند که گرمای شدید ماه جولای به طور مستقیم به مرگبارترین فصل آتش سوزی جنگلی ثبت شده در کانادا و هاوایی و همچنین بارش شدید باران و سیل های ناگهانی در سرتاسر مدیترانه از جمله یونان و ایتالیا کمک کرد.

آخرین به روز رسانی ناسا همچنین در پی گزارش دیگری از سوی سازمان جهانی هواشناسی منتشر شده است که  کشورها  از مسیر دستیابی به اهداف بلندمدتی که در توافقنامه پاریس برای محدود کردن افزایش دما در سراسر جهان توافق شده بود، خارج شده اند.

توافقنامه پاریس با هدف کنترل گرمایش جهانی زیر حدود 2 درجه سانتیگراد نسبت به دوران قبل از صنعت به امضا کشورها رسیده است و تلاش میکند که آن را به حدود 1.5 درجه سانتیگراد بکشد.

گاوین اشمیت، دانشمند آب و هوا و مدیر GISS در بخش فضای ناسا، با اعلام این خبر گفت: “متاسفانه تغیرات آب و هوایی در حال رخ دادن است. چیزهایی که ما گفتیم اتفاق می افتد در حال تحقق هستند.” و اگر به انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای در جو ادامه دهیم، بدتر خواهد شد.

او گفت: “ما باید سریع عمل کنیم. باید تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم. ما باید با همکاران جهانی خود مشارکت کنیم و به توافقات بین المللی پایبند باشیم. باید به آینده فکر کنیم و نسل‌های آینده را در نظر بگیریم.”

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *