به گزارش نوید صنعت نیوز: نشست سهجانبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، سازمان جهانی مالکیت فکری و مرکز مالکیت معنوی سازمان اسناد و املاک کشور با حضور اندرو آنگ، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه “وایپو” به میزبانی مرکز توسعه فناوریهای راهبردی و کانون مدیریت داراییهای فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری برگزار شد.
این نشست که باهدف توسعه همکاریهای بینالمللی و بینبخشی معاونت برگزار شد، مسئله مالکیت فکری بهعنوان پیشران اقتصاد دانشبنیان مطرح و فرصتهای همکاری برای توسعه فناوری در مراکز دانشگاهی و پژوهشی و همچنین بهرهبرداری و تجاریسازی آنها با اهرم دارائیهای فکری و لزوم توجه به مسئله ارزشگذاری داراییهای فکری بررسی شد.
شقایقحق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی ضمن خیرمقدم به مهمانان بر توجه ویژه معاونت به مقوله مدیریت داراییهای فکری در سیاستهای تحولی معاونت تأکید کرد.
در ادامه، میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت داراییهای فکری ساختار و رویکردهای جدید معاونت دراینخصوص را با تمرکز بر راهبردهای بهبود فضای اقتصادی و تقنینی و توسعه اکوسیستم نوآوری مالکیت فکری ارائه و در این مسیر بر راهبرد ترویج و ارتقا آگاهی متناسب با تنوع گروههای مخاطب و محتوای متناسبسازی شده تأکید کرد.
امین لو همچنین به ظرفیتهای معاونت در توسعه مشارکت و احیای برنامه مراکز حمایت فناوری و نوآوری (TISC)، راهاندازی کلینیک مشاوره به شرکتهای دانشبنیان با ظرفیت صادراتی، برنامههای آموزشی و توانمندسازی مشترک و همچنین احصا دادهها و همکاری و ارتقا جایگاه ایران در شاخص جهانی نوآوری (GII) اشاره کرد.
در ادامه سیامک اسلامی، سرپرست مرکز مالکیت معنوی بر اهمیت توسعه اکوسیستم نوآوری بهویژه از مسیر حمایت از داراییهای فکری تأکید کرد و یکی از اهداف و رویکرد مهم مرکز را توسعه تعاملات بینالملل و زمینهسازی برای الحاق به معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی در حوزه مالکیت فکری برشمرد.
او همچنین به دستاوردهای سفر هیئت وایپو به ایران در حوزه فرش، زعفران و پسته با تمرکز بر علامت جمعی اشاره و از اتمام پروژه طبقهبندی و علامت جمعی فرش ایرانی با عنوان (COP: Carpet Of Persia) و توفیقات مطلوب در پروژه برندینگ زعفران خبر داد و نقش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان را در کمک به تکمیل زنجیره ارزش محصول و توسعه بازار، کلیدی خواند.
او ادامه داد: «به دلیل عدم بستهبندی مناسب و نقص در سیستم برندینگ این محصول، 80 درصد سود خالص فروش زعفران ایران به کشورهای دیگر منتقل شده است که نیازمند توجه و سیاستگذاری و اقدامات عملیاتی است.»
اندرو آنگ، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه وایپو نیز ضمن اعلام نقش مرکز مالکیت معنوی ایران در توسعه همکاریهای مشترک، همکاری بینبخشی و حضور بازیگران متنوع در یک شبکه ارتباطی را راهحل کلیدی برای چالشهای تجاریسازی دانست.
او از مراکز حمایت فناوری و نوآوری بهعنوان ابزاری قوی برای توسعه و مدیریت و هدایت داراییهای فکری در راستای هدف اصلی که نوآوری است، یادکرد و به تبدیل این برنامهها در قالب اهداف راهبردی کلیدی معاونت بهمنظور بهبود روند اجرای این پروژهها تأکید کرد.
وی همچنین از تجربه خود در کمک به کشورها برای رفع چالشهای پیشروی بهبود نوآوری در آن کشورها سخن گفت و تأکید کرد که موضوع همکاریها، به دلایلی از جمله تضاد منافع موضوعی مستلزم صرف زمان و تعامل است.
در این نشست که جکی چاربانو، مشاور برندینگ و ویولتا گتو، مسئول امور حقوقی وایپو نیز در آن حضور داشتند، بر افزایش تعامل و ارائه برنامههای کاربردی از جانب سازمانهای مرتبط در ایران به سازمان جهانی مالکیت فکری تأکید شده و این همکاریها را زمینهساز رشد و شکوفایی کشورها در سطح عموم جامعه دانستند.
در پایان این نشست در خصوص توسعه تعاملات بین مجموعهها توافق شد تا جلسات مستمری برای برنامهریزی و مکتوب نمودن برنامهها برای اقدامات مرتبط با مراکز حمایت از فناوری و نوآوری و هشت وبینار بیان تجربیات مدیریت داراییهای فکری در حیطههای متنوع صنعتی برگزار و همچنین برنامه مشترک آموزشی سهجانبه طراحی شود، تا در قالب تفاهمنامه مشترک سهجانبه در سفر دبیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری به ایران به امضا طرفین برسد.
همچنین باتوجهبه نقش معاونت علمی و فناوری در توسعه زنجیره ارزش کسبوکارها، مقرر شد معاونت با ظرفیت خود در بخش توسعه زنجیره ارزش بازار و برندینگ، در زمینه محصولات کشاورزی نظیر پسته و زعفران نیز همکاری داشته باشد.