پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:22 بعد از ظهر

فناوری‌های عمومی دیجیتال چگونه می‌توانند به توسعه پایدار کمک کنند؟

اندیشکده بروکینگز در گزارش جدید خود، رابطه‌ی بین فناوری‌های دیجیتال و اهداف توسعه‌ی پایدار را بررسی کرده است. این گزارش تأکید می‌کند که فناوری‌های عمومی دیجیتال، یعنی دارایی‌های دیجیتال که برای همگان قابل دسترس هستند، می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله شناسایی، پرداخت، دانش، تبادل داده و نقشه‌برداری، نقش مثبت و مؤثری در پاسخ به چالش‌های توسعه‌ای داشته باشند.

به گزارش نوید صنعت نیوز، دسترسی به فناوری‌های دیجیتال کافی نبوده و برای رسیدن به نتایج مطلوب از اهداف توسعه‌ی پایدار، نظام‌های زیربنای فراتر از فناورانی لازم است. همچنین، فناوري هاي عمومي ديجيتال بايد با رويكردهاي چند جانبۀ حكمراني شده و با حفظ حقوق و حريم شخصي شهروندان، به كار گرفتۀ شوند.

گزارش با تحليل مثال هاي كاربردي از فناوري هاي عمومي ديجيتال در كشور هاي مختلف، راهكار ها و توصيۀ هايي را براي سياستگذاران، جامعۀ مدني و سرمايۀ گذاران ارائۀ مي كند. اين گزارش با اشارۀ به افق سال ۲۰۳۰ در خصوص اهداف توسعۀ پايدار، لزوم يك رويكرد جامع به فناوري هاي عمومي ديجيتال را مطرح مي كند.

در گزارش جدیدی بر روی فناوری‌های دیجیتالی که زمینه‌ی بازی برابر را برای استفاده‌ی همگان از خدمات عمومی و فرصت‌های اقتصادی فراهم می‌کنند، تمرکز دارد و به چالش‌ها و فرصت‌های این فناوری‌ها در رابطه با اهداف توسعه‌ی پایدار پرداخته و راهکارهای چندجانبه برای بهبود آن‌ها را ارائه می‌دهد.

فناوری عمومی دیجیتال، به دارایی‌های دیجیتالی گفته می‌شود که زمینه‌ای برابر را برای استفاده‌ی گسترده‌ و همگانی از خدمات عمومی و فرصت‌های اقتصادی از طرف شهروندان و سازمان‌ها ایجاد می‌کنند. این فناوری‌ها مثل زیرساخت شناسایی، پرداخت، دانش، تبادل داده و نقشه‌برداری، محصولات و پلتفرم‌های دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، سلامت الکترونیک و غیره هستند.

گزارش جدید «فناوري عمومي ديجيتال: چگونه مي تواند به تحقق اهداف توسعه ي پايدار كمك كند؟» که توسط «بخش فناوري و نوآوري» در «برنامة توسعة سازمان ملل» منتشر شده است، به بررسي نقش فناوري عمومي ديجيتال در حركت به سوي افق سال ۲۰۳۰ «اهداف توسعة پايدار»پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که فناوري عمومي ديجيتال مي تواند در بسياري از نتايج اين اهداف تأثيرگذار باشد. به‌عنوان مثال، ثبت هويت شهروندي در نظام های دولت الکترونيک مي تواند به شخص دسترسي به حقوق و خدمات اوليه را فراهم كند.

اما فناوري عمومي ديجيتال نيز چالش های قابل توجّه خود را دارد. از يكسو، اين فناوري ها ممكن است نابرابري ها را تشديد كنند، به تمركز قدرت كمك كنند يا منجر به سوءاستفاده از داده های شخصی شوند. از سوي ديگر، طراحي و استقرار اين فناوري ها نيازمند توانايي های فنی، مالی و سیاسی است که در بسیاری از کشورها وجود ندارد.

گزارش پیش‌رو رویکردهای چندجانبه‌ای را برای بهبود فناوری عمومی دیجیتال پیشنهاد می‌کند. این رویکردها شامل ایجاد فرایندهای طراحی مشارکتی، رژیم‌های حکمرانی داده‌ی شهروندمحور، سیستم‌های پاسخ‌گویی و جبران خسارت، تقویت سواد دیجیتال، تأمین مالی مبتنی بر ریسک و پایداری فناوری‌های عمومی دیجیتال با عملکرد و مدیریت خوب هستند.

فناوری‌های عمومی دیجیتال برای رسیدن به اهداف توسعه‌ی پایدار نقش مهمی دارند. اما برای استفاده‌ی بهینه از آن‌ها، نیاز به همکاری و تعامل بین دولت‌ها، جامعه‌ی مدنی و سرمایه‌گذاران است. دولت‌ها باید فرایندهای طراحی و حکمرانی فناوری‌ها را شفاف و مشارکتی کنند. جامعه‌ی مدنی باید صدای مردم را در سیاست‌گذاری‌ها منعکس کند و سواد دیجیتال را گسترش دهد. سرمایه‌گذاران باید فناوری‌های عمومی دیجیتال را با توجه به ریسک و پایداری حمایت کنند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *