پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:05 بعد از ظهر

طغیانی نماینده اصفهان در گفت و گو با تشکل دانشجویی آرمان: تمرکز صنعت وحمل و نقل در اطراف اصفهان بحران آلودگی را ایجاد کرده است

به گزارش نوید صنعت نیوز: شب گذشته، نماینده مردم اصفهان در گفتگو با تشکل دانشجویی آرمان دانشگاه صنعتی اصفهان به صورت برنامه زنده اینستاگرامی با تاکید بر اینکه مسئله آلودگی هوا در حال تبدیل  شدن به بحران بزرگ است گفت: در اطراف اصفهان واحدهای صنعتی آلاینده داریم که شهر را پر کرده اند. حدود 10000 واحد صنعتی داریم که حدود 80 درصد آن در شعاع 50 الی 70 کیلومتری شهر اصفهان متمرکز شده‌اند.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه واحدهای صنعتی بزرگی همچون ذوب آهن(به عنوان آلاینده ترین واحد صنعتی استان)،فولاد مبارکه،نفت جی،سیمان اصفهان و سپاهان و … در آلایندگی اصفهان نقش موثر دارند خاطر نشان کرد:  این واحدهای صنعتی مواد اولیه و محصولات را از کمربندی شهر اصفهان جابجا می‌کنند که بیشتر از ماشین‌های سنگین فرسوده استفاده میکنند.

وی افزود: تمرکز صنعت،حمل و نقل و … در اطراف اصفهان ایجاد شده که نقش موثری در آلودگی هوا دارند. در چهار دهه اخیر توجهی به مکان یابی واحدهای صنعتی و مسائل زیست محیطی آن نشده است.

طغیانی خاطر نشان کرد: تهران با موقعیت مشابه جغرافیایی و جمعیت چند برابری نسبت به اصفهان این مقدار آلایندگی را ندارد و دلیل آن متمرکز نبودن این حجم از واحدهای صنعتی در اطراف شهر است .

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در هیچ جا از ظرفیت قانون هوای پاک استفاده نمی‌شود افزود: در شهرهای صنعتی بزرگی همانند پاریس و مونیخ وضعیت آلودگی هوا شبیه به ما ندارند.قوانین به شکلی است که اجازه تولید این‌حجم از آلودگی را نمی‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید به سمت استفاده از فن آوری روز برای کنترل آلودگی هوا حرکت کنیم، اضافه کرد: در این زمینه  بسیار ضعیف هستیم و همچنین از ظرفیت دانشگاه ها هم استفاده نشده است. سازمان محیط زیست اصفهان امکانات کافی جهت نظارت جدی تر بر این موضوع را ندارد.  در راستای کنترل آلایندگی،مشارکت دانشگاه و دانشگاهیان برای بهره مندی و استفاده از فناوری ضروری است.

وی گفت: مسئله اصلی ما به صنعت باز می‌گردد اما تنها عامل نیست.حمل و نقل مربوط به صنعت هم هست .همچنین خواستار حضور جدی دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات آلایندگی در طول سال به صورت دائمی شد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *