جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:10 قبل از ظهر

سهم 2 درصدی ایران در انتشار گازهای گلخانه‌ای/تغییرات اقلیمی اجازه برداشت نفت و گاز را از ایران می‌گیرد

به گزارش نویدصنعت نیوز، تغییرات اقلیمی به عنوان مهمترین تهدید کره زمین و بشر و تمام جانداران مطرح است. در همین زمینه کشورها راهی جز رو آوردن به کاهش انتشار کربن ندارند. ضرب المثل معروفی است که انسان به خاطر کمبود سنگ از عصر حجر عبور نکرد بلکه منطق و عقل او اجازه نداد که در عصر حجر بماند. امروز هم تکرار همین است عقل و منطق بشر دیگر اجازه نمی دهد که سوختهای فسیلی تا ده سال دیگر مشتری داشته باشد و ایران به عنوان رتبه اول ذخایر فسیلی نفت و گاز در جهان چاره ای جز این ندارد که بتواند از این فرصت کوتاه بهره بگیرد و برای مرحله گذار با توسعه صنایع پاک چاره اندیشی کند و اقتصاد خود را با این نگرش بازتعریف سازد.

در همین ارتباط  حسین خواجه پور، استادیار دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به سهم بالای ایران در انتشار گازهای گلخانه ای،  اظهار کرد: در سطح جهان، 73 درصدازانتشارات گازهای گلخانه ای از تولید و مصرف انرژی است.آخرین تخمین دولتی از سهم انتشارات گازهای گلخانه‌ای در کشور به ده سال پیش برمی‌گردد اما مطالعات کارشناسی متعدد نشان می‌دهد که یک میلیارد تن دی اکسیدکربن در سال تولید می کنیم و نزدیک به 2درصد از انتشارات گازهای گلخانه ای جهان در ایران رخ می دهد و نزدیک به 85 تا 90 درصد از این گازهای گلخانه ای از بخش تولید و مصرف انرژی است.

وی با اشاره به اینکه مصرف زغال سنگ، نفت و گاز منجر به انتشار گازهای گلخانه ای و کربن در اتمسفر شناخته شده است، تصریح کرد: 80 درصد از انرژی توسط سوختهای فسیلی انجام می شود و این مقدار را نمی توان با هزینه کم کاهش داد و مساله قابل توجه این است که هنوز بخش عظیمی از انرژی فسیلی در زمین باقی مانده است و با توجه به تغییرات اقلیمی ناگزیریم زودتر از اینکه سوختهای فسیلی به اتمام برسد باید به گذار انرژی دست یابیم چراکه منطق بشر این اجازه را نمی دهد. این در حالیست که با توجه به سهم درآمدی کشورها بر پایه سوخت های فسیلی مقاومت هایی در این زمینه صورت می گیرد.

خواجه پور با اشاره به اینکه 19 درصد سوختهای فسیلی صرف تولید محصولات می شود، گفت: ایران مانند هر کشور در حال توسعه ای روند افزایش انتشارات گازهای گلخانه ای داشته است اما مساله آنجاست که رشد انتشار گازهای گلخانه ای در ایران بیشتر سریعتر از رشد اقتصادی است. برای یک درصد از جمعیت جهان انتشار 2درصد گازهای گلخانه ای در ایران عدد بزرگی است و در مقام مقایسه با کشورهای منتشرکننده گازهای گلخانه ای ایران در جایگاه چهارم قرار دارد و در بخش شدت انتشار گازهای گلخانه ای در جهان رتبه اول به ایران اختصاص پیدا می کند و این زنگ خطر برای کشور است.

استادیار دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف ایران نزدیک به 155 میلیارد بشکه اثبات شده نفت در اختیار دارد، گفت: این بدان معناست که در 120 سال گذشته نزدیک به 40 درصد از ذخایر نفتی را برداشت کردیم و پنجره زمانی برای برداشت 60 درصد از ذخایر نفتی ایران محدود است. در مورد گاز شرایط از این بغرنج‌تر است نزدیک به 32 هزارمیلیارد مترمکعب ذخایر گازی داریم و رتبه دوم جهان به کشور ما اختصاص یافته است و از نظر مجموع سوختهای فسیلی نفت و گاز رتبه اول جهان به ایران تعلق دارد. نزدیک به 140 سال می توانیم با نرخ 800 تا یک میلیون مترمکعب در روز داشته باشیم اما تغییرات اقلیمی و جهان این اجازه را به ما نخواهد داد و این فرصت خریدار داشتن سوختهای فسیلی هر روز بیشتر از دیروز به پایان نزدیک می شود.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *