پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:52 بعد از ظهر

ساخت نیروگاه برق با استفاده از رطوبت هوا

به گزارش نوید صنعت نیوز به نقل از سایتک دیلی محققان یک نیروگاه جدید ابداع کرده اند که با بهره گیری از رطوبت طبیعی هوا و یک ماده نانوساختار به نام پلی اکسومتالات، سیگنال های الکتریکی مستمر تولید می کند.این نیروگاه اولین نیروگاهی است که از این ماده استفاده می کند و یک راه جدید و پایدار برای بهره برداری از انرژی ارزان را نشان می دهد.

این نیروگاه از تجمع رطوبت هوا و توزیع نامتقارن و حرکت جهت دار یون ها در یک فیلم نازک از پلی اکسومتالات بهره می گیرد و جریان الکتریکی را ایجاد می کند. پلی اکسومتالات یک کلاس از مواد مولکولی معدنی هستند که خواص منحصر به فردی دارند و می توانند در محیط های نوری، حرارتی و شیمیایی پایدار باشند. این مواد می توانند به صورت خودکار به شکل ساختارهای میکروپوری شکل بگیرند که قادر به جمع آوری رطوبت هوا هستند.

محققان این نیروگاه را با قرار دادن فیلم نازک از پلی اکسومتالات بین دو الکترود ساخته اند و آن را در معرض هوا گذاشته اند. این نیروگاه می تواند در شرایط مختلف رطوبتی هوا از 10 درصد تا 90 درصد کار کند و ولتاژ 0.68 ولت را تولید کند. این ولتاژ می تواند برای روشن کردن یک LED یا راه اندازی یک ساعت مورد استفاده قرار گیرد.

این تحقیقات در مجله [Nano Research] منتشر شده است و توسط محققان دانشگاه تسینگ‌هوا در چین انجام شده است. این محققان امیدوارند که بتوانند این نیروگاه را برای تامین انرژی برای دستگاه های الکترونیکی کوچک و حسگرهای محیطی که نیاز به تعویض باتری ندارند، به کار ببرند.

گفتنی است توسعه روز افزون فناوری های الکترونیکی، نیاز به مصرف انرژی زیست سازگار را برای محقق برجسته ساخته است و در این رابطه تحقیقات و دستاوردهای علمی مختلفی بدست آمده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *