پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:58 بعد از ظهر

زلزله مراکش|بیش از 820 تن جان باختند| سازمان ملل برای همدردی با مردم مغرب بیانیه داد

بر اساس اعلام وزارت کشور مراکش، در زلزله‌ای که اواخر شب جمعه در مراکش رخ داد، دست‌کم 632 نفر کشته و 329 نفر دیگر مجروح شدند. تلفات بیشتر در مراکش و پنج استان نزدیک به مرکز زمین لرزه بوده است. مقامات انتظار دارند با ادامه جستجو و رسیدن امدادگران به مناطق دورافتاده، این تعداد افزایش یابداسکای نیوز اما این رقم را بالغ بر 820 تن برآورد کرده است. پیش بینی می شود تعداد کشته ها و مجروحان افزایش یابد.

بر اساس گزارش USGS، این قوی‌ترین زمین‌لرزه‌ای بود که در بیش از یک قرن گذشته آن منطقه را لرزانده است. بیش از 120 سال است که زلزله ای به بزرگی 6.8 ریشتر در این کشور و مناطق اطراف آن مشاهده نشده است.

مرکز زمین شناسی آمریکا اعلام کرد این زمین لرزه در ساعت 11:11 شب به قدرت 6.8 ریشتر بوده است. به صورت محلی، با تکان هایی که چند ثانیه به طول انجامید. شبکه ملی نظارت و هشدار لرزه ای مراکش آن را 7 در مقیاس ریشتر اندازه گیری کرد. آژانس آمریکایی گزارش داد که پس لرزه ای به بزرگی 4.9 ریشتر 19 دقیقه بعد رخ داده است.

به گزارش نوید صنعت به نقل از آسوشیتدپرس، رسانه‌های مراکش گزارش دادند که مسجد کوتوبیا از آثار تاریخی قرن دوازدهم در مراکش، یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی شهر، آسیب دیده است، اماهنوز خبری از میزان خسارات وارده گزارش نشده است.

یک روزنامه نگار مراکشی به اسکای نیوز گفته است دولت مراکش به مردم مناطق شمالی مانند کنیترا اطمینان داده است که وضعیت امن است، اما آن‌هایی که به مرکز زمین لرزه نزدیک‌تر و جنوب‌تر هستند «هنوز در شوک» هستند.

وی گفت که امدادگران پزشکی تمام تلاش خود را برای رسیدن به بازماندگان در روستاهای صعب العبور در کوه های اطلس که شدت کامل زمین لرزه احساس شد، انجام می دهند. و مردم از صبح امروز در شهرهای بزرگ کشور برای اهدای خون صف کشیده اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد،  نیز با صدور بیانیه ای از حادثه در مراکس ابراز تاسف کرد. در بیانیه ای که از سوی سازمان ملل منتشر شده است آمده است: «دبیر کل از وقوع زلزله‌ای که امروز مراکش را لرزاند و جان بسیاری را گرفت، عمیقاً متأسف شد». “دبیر کل همبستگی خود را با دولت و مردم مراکش در این شرایط سخت اعلام می کند. او صمیمانه ترین تسلیت خود را به خانواده قربانیان ابراز می کند و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع دارد. سازمان ملل آماده کمک به دولت است. مراکش در تلاش برای کمک به جمعیت آسیب دیده است.»

مراکش تقریباً یک میلیون نفر جمعیت دارد که یک مقصد گردشگری محبوب است که به خاطر کاخ های تاریخی اش شناخته شده است. مراکش در سال 2016 میزبان کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل بود.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) این زمین لرزه 6.8 ریشتری تنها 11 مایلی زیر سطح زمین بوده است. مرکز زمین لرزه در کوه های اطلس بالا در نزدیکی اوکایمدن، در حدود 50 مایلی جنوب مراکش بود.

این منطقه کم جمعیت با روستاهای آمازیغ یا بربر است.خانه ها به طور سنتی با آجر گلی ساخته می شوند و ممکن است در برابر لرزش مقاومت نکرده باشند. همچنین خطر رانش زمین در شیب های تند وجود دارد.

این مکان در داخل صفحه تکتونیکی آفریقا، در حدود 350 مایلی جنوب مرز با صفحه اوراسیا است که اروپا و بسیاری از آسیا روی آن قرار دارند.این دو صفحه حدود 24 میلی متر در سال نسبت به یکدیگر حرکت می کنند.USGS می‌گوید زمین‌لرزه‌هایی که گسل معکوس نامیده می‌شود معمولاً شامل لغزش در منطقه‌ای به طول 20 مایل و عرض 12 مایل است.

زمین لرزه های بزرگ در مراکش نادر است.آخرین مرتبه در سال 2004 زمین لرزه 6.3 ریشتری در الحسیما در سواحل مدیترانه باعث کشته شدن 631 نفر شد و خسارات شدیدی به مناطق اطراف وارد شد.

بیل مک‌گوایر، استاد ژئوفیزیک و مخاطرات اقلیمی در دانشگاه کالج لندن گفت: «در جاهایی که زلزله‌های مخرب نادر هستند، ساختمان‌ها به اندازه کافی محکم ساخته نمی‌شوند تا با لرزش‌های شدید زمین مقابله کنند، بنابراین ریزش زیاد ساختمان ها منجر به تلفات بسیار می‌شود».

گردشگران به یاری زلزله زده های مراکشی رفتند

اسکای نیوز گزارش داد بیمارستان‌های مراکش نه تنها مملو از کسانی است که در شهر به شدت مجروح شده‌اند، بلکه قربانیانی هستند که از روستاهای دورافتاده در کوه‌های اطلس نزدیک‌ترین به مرکز زلزله آورده شده‌اند.

در میان کسانی که برای خون دادن صف کشیده اند، گردشگران خارجی هستند که برای بازدید از معماری تاریخی مراکش به این کشور سفر کرده بودند.

محمود آبغاچ، مسئول یک مرکز اهدای خون، گفت: «خوشحالیم که گردشگران خارجی در پی این رویداد دردناک برای اهدای خون پیوسته اند.ما به هر قطره خون نیاز داریم.»

صدها نفر زخمی شده اند که حال حداقل 205 نفر وخیم است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

حضور سه طرح برگزیده از دانشگاه صنعتی اصفهان در کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت

کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ در سایت وزارت علوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *