پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:46 بعد از ظهر

نوید صنعت نیوز از نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان گزارش می دهد: هدف گذاری ایجاد بازار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان

ضرورت توسعه تعاملات بین بخشی/ پلی به آینده

به گزارش نویدصنعت‌نیوز، صبح روز پنج‌شنبه، در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، محمد مجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت اظهار کرد: در ناحیه شروع یا رکود مقدمات شکل گیری زیست بوم دانش بنیان، ایجاد زیرساخت ها و سیاست های حمایتی، رشد کمی شرکت‌های است.

وی افزود: ما می خواهیم پلی بین شرکتهای بزرگ و دانش بنیان ها بزنیم که کارویژه نهادهای میانجی گر ضروری است که شامل اندیشکده ها هستند تا کنش‌گری اندیشکده ها بتواند خلا بین نهادهای حاکمیتی را پر کند.

راهی جز سرمایه‌گذاری بر علوم و فن آوری و نوآوری نداریم

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سخنران دوم رویداد بود . وی ضمن تقدیر از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: اجرای این قانون می تواند نقش مهمی در تولیدات دانش بنیان و دانش پایه خواهد شد.
وی افزود: امروزه دنیا مسیر خودش را از طریق علم و فناوری تعیین می کند. امروزه کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده است به علوم و فنون نوظهور توجه ویژه داشته باشد. امروز متفکران کشورهای پیشرو به این باور رسیدند که باید مزیت سازی کنند و بر مزیت نسبی متوقف نشوند.
زلفی گل با اشاره به اینکه تنوع فرهنگی و جغرافیایی در کشور ما مزیت نسبی محسوب می شود، تصریح کرد: نباید مدیریت جامعه را بر مزیت نسبی متمرکز شویم آینده را از دست خواهیم داد. سرمایه گذاری بر انرژی های نو یک راهبرد کلیدی در جوامع پیشرفته است.
وی گفت: راهی جز سرمایه گذاری بر علم و فناوری و نوآوری نداریم چراکه از این طریق فقط می توان مزیت های جدیدی برای کشور خلق کرد که نتیجه آن قدرت و امنیت بیشتر است.

هدف گذاری ایجاد بازار مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان

در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری اظهار کرد: سیاست تعریف اقتدار کشور بر مبنای قوه علم و سلطان علم توسط رهبر انقلاب سیاست گذاری شده و به نظرم هیچ گفتمانی جز گفتمان علم و فن آوری در سه دهه اخیر توسط رهبر انقلاب پیگیری نشده است.
وی با اشاره به چهار دوره گفتمان دانش بنیان در کشور، افزود: امروزه در دوره چهارم هستیم که به هویت دانش‌بنیان دست یافته‌ایم و قانون جهش تولید فصل جدیدی را نوید می دهد به این معنا شرکت های تحقیقاتی در یک دهه گذشته وارد عرصه صنعت و تولید شده‌اند.
وی افزود: تحقق اقتصاد دانش بنیان در نسل چهارم به منصه ظهور خواهد رسید و باید مردم به طور ملموس این اقتصاد دانش بنیان را احساس کنند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ۱۰ هزار شرکت بنیان در کشور داریم و همچنین زیرساخت‌های سخت‌افزاری خوبی در دست است افزود: باید بازار نیازهای کشور چه در خدمت، فرایندها و بهینه سازی و تولید مورد توجه باشد و در این دوره با همکاری وزارت‌خانه‌ها ایجاد بازارهای دولتی و غیردولتی و بین المللی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است.

مانع تراشی شبکه بانکی در تجلی اقتصاد دانش‌بنیان

سید محسن دهنوی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در این رویداد مهم صنعت کشور ، اظهار کرد: برای تبدیل شدن به اقتصاد دانش‌بنیان، نیازمند این هستیم که وزارت صمت پای کار بیاید اما متاسفانه بانک مرکزی ضعیف آرین عملکرد دارد.
وی افزود: شبکه بانکی باید در کنار شرکتهای بزرگ و وزارت خانه ها قرار بگیرد و امیدواریم این مهم در این دوره تصحیح شود.

فضای گلخانه‌ای دانش‌بنیان را به مزارع سرسبز تولید فناورانه تغییر خواهیم داد

 در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز حضور یافته و به عنوان یکی از سخنرانان این نشست گفت: بعد از اینکه در دهه ۹۰ به تله رشد و سرمایه گذاری نزدیک صفر نزدیک شدیم تلاش دو ساله اول دولت این بود که از این دو تله رشد پایین و سرمایه گذاری نزدیک به صفر خارج شویم.
وی افزود: کیفیت رشد اقتصادی برای دولتی که مبتنی بر اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان باشد، دشوار است. ما به سمت صنعت دانش بنیان با جدیت بیشتری حرکت کنیم و این کار بدون همکاری شرکتهای بزرگ صنعتی و دانش بنیان محقق نخواهد شد.

خاندوزی با بیان ضرورت تدبیر مستمر برای عبور از فضای گلخانه ای دانش بنیان به سمت مزارع سرسبز فناوری و بهره وری دانش بنیان، گفت: این دگرگونی نیازمند مقدماتی است که نقش وزارت اقتصاد به تامین مالی بر می گردد.
وی به تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان ذیل تبصره ۱۸, صندوق های پژوهش و فناوری، گفت: سامانه توثیق ستاره باید افزایش یابد.

شرکت های دانش بنیان مسئله های صنعت را حل کنند

به گزارش نویدصنعت‌نیوز، صبح روز پنج‌شنبه، در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به در تکاپوی خلق زیست بوم صنعت دانش بنیان، اظهار کرد: برای بهتربودن باید تلاش کرد.
علی آبادی با اشاره به رشد شرکتهای دانش بنیان در کشور گفت: اگرچه کل این شرکتهای دانش بنیان کشور بالاست اما متاسفانه زیر ۷۰ شرکت دانش بنیان داریم که عملکرد بالایی داشته باشند.

وی افزود: تمرکز سیاستگذار کشور تا کنون افزایش کمی شرکت‌های دانش بنیان مقیاس کوچک است با در نظر گرفتن بنگاه‌های بزرگ به عنوان صرفا کارخانجات تولیدی و نه پرچمدار توسعه فناوری و تحقیق و توسعه است.

وزیر صمت ابرچالش های تولید را ناپایداری وزرای صمت در ادوار گذشته، بخشنامه های مکرر، اختیارات محدود، فقدان رهبری واحد تولید، مداخلات زیانبار،فشار سیاسی و محدودیت های برق و گاز که فشار آن بر صنعت متحمل می شود بیان کرد.
وی گفت: شرکت های دانش بنیان باید به جای دنبال کردن مسایل خودشان، نیازهای صنعت از جمله ذخیره انرژی برای صنعت، تولید خودروهای هیبرید، توجه به محیط زیست را دنبال کنند.
وزیر صمت همچین با اشاره بر احیا واحدهای راکد گفت : 9000 طرح راکد که عمدتاً از سمت شرکت های دانش بنیان بوده است را در دستور کار قرار دادیم.

چالشهای تغییر حوزه صنایع معدنی با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان

سپس محمدرضا موثقی نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو، در پنل اعلام نیاز فناورانه حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: امروز ظهور مفاهیمی مانند اقتصاد دانش بنیان و خلق ارزش افزوده بالاتر، معادن و صنایع معدنی را با چالش در تغییر رفتار روبرو کرده است
امروزه دانش مهم ترین از منبع مورد نیاز تولید است و شرکت های دانش بنیان با محور قرار دادن این موضوع ظهور موثری داشته باشند.
وی افزود: ما ایجاد کانالهای ارتباطی پایدار و اثربخش بین شرکتهای نوآور خلاق و فناور با صنایع ریشه دار معدنی فراهم می کنیم.

موثقی نیا خاطر نشان کرد: حدود ۵ هزار معدن به بهره برداری شده داریم. برخی فعال و برخی غیرفعال هستند. میزان استخراج ۶۵۰ میلیون تن بوده و چیزی کمتر از ۷ درصد نقش در تولید ناخالص داخلی داشتیم که همه بلاواسطه اذعان داریم درصد بسیار کمی است.
رئیس هئیت عامل ایمیدرو، افزود: امروز می خواهیم با فن آوری و نوآوری بتوانیم سهم بیشتری در اقتصاد کشور ایفا کنیم به همین منظور ایمیدرو سه محور را مورد پیگیری قرار می دهد تسهیل و بهبود محصولات دانش بنیان، تکمیل زنجیره نوآوری و فن آوری های نوین این محورهاست.
وی گفت : توسعه زیرساخت های نوآوری و فن آوری های نوین با محور قرار دادن دانش نقش موثرتری در بهبود اقتصاد مردم داشته باشیم.
گفتنی است در این پنل تخصصی، ایمیدور محورهای دیگر استقرار اقتصاد چرخشی، اقتصاد و بهره وری سبز و معدنکاری سبز، انرژی های پاک، در زمینه های اکتشاف و استخراج را نیازمند تحول عظیمی دانست .تولید آلیاژ و فناوری های نوین در زیرساخت و نسل چهار معدن اینترنت اشیا از دیگر نیازمندی های تحولی در رویکرد ایمیدرو است.

سهم ۳۴ درصدی فولاد مبارکه از تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب نیا، در پنل اعلام نیاز فناورانه حوزه معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه بزرگترین واحد فولادی کشور سهم ۳۴ درصد از تولید فولاد کشور را دارد.

وی افزود: طی چند دهه گذشته با یک نگاه تحولی توسعه کمی از ۲ میلیون تن به ۱۰.۲ میلیون تن در شرکت فولاد مبارکه محقق شده‌است. اما در گام دوم ( دوره سی سال دوم) این شرکت تحول در نگاه را رویکرد خود قرار داده است.
وی با اشاره به ضرورت نیاز به تلاش در کنار تحول در نگاه، حضور وزیر صمت را در نخستین همایش صنعت دانش‌بنیان را ناشی از همین رویکرد مذکور دانست و افزود: چند دهه است در خصوص خصوصی سازی، همچون دانش‌بنیان‌ها اقدام شده است اما رهبر معظم انقلاب فرمودند که هیچ‌کس حرف ما را نفهمید. چراکه تحول در نگاه وجود ندارد بلکه فقط نگاه تحولی است!
مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با گریزی به رویکرد تحول در نگاه با ساختار دولتی در کشور چین داشت و گفت: در شرکت فولاد مبارکه توسعه کیفی و متوازن را در کنار توسعه کمی هدف‌گذاری کردیم، چراکه معتقدیم توسعه متوازن در راستا با حوزه دانش‌بنیان و تکنولوژی روز ایجاد می‌شود. در سالهای گذشته ۴۵ میلیارد تومان به بخش R&D اختصاص دادیم و امسال بودجه ۳۷۰ میلیاردی را به تحقیق و توسعه اختصاص داده شد و این تحول از نگاه است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

زاینده رود؛ بین مرگ و زندگی

به گزارش نویدصنعت نیوز_ زاینده‌رود، رودخانه‌ای که زمانی نماد زندگی و تمدن در قلب ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *