پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:39 بعد از ظهر

ماینکس دوازدهم |دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران آغاز به کار کرد

به گزارش نوید صنعت نیوز: دوازدهمین نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران در سالن شبستان مصلی امام خمینی آغاز به کار کرد.

نمایشگاه موسوم به ماینکس (minex) در سه بخش اصلی اکتشاف، استخراج و فرآوری برگزار می‌شود و انواع صنایع تجهیزات و ماشین آلات معدنی، صنایع معدنی، شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار، موسسات مالی و اعتباری و مهندسین مشاور در این نمایشگاه حضور دارند و همزمان با برگزاری این نمایشگاه کارگاه‌های علمی و تخصصی با حضور متخصصان و استادان دانشگاه‌ها و با مشارکت سایر تشکل‌های معدنی با توجه به نیاز بخش معدن طراح شده برگزار می‌شود.

۲۵۰ شرکت داخلی و خارجی از کشورهای روسیه، آلمان، جمهوری‌چک،ایتالیا،لهستان،سوئد،رومانی،ترکیه و همچنین مجموعه‌های بزرگ معدنی کشور نظیر شرکت ایران ذوب، صنایع ملی مس و ذوب آهن اصفهان در این نمایشگاه شرکت کرده اند. امسال شرکت کنندگان نسبت به دوره قبل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس،رئیس سازمان نظام مهندسی معدن،رئیس سازمان سازمان زمین شناسی، و معاون فرآوری و مواد وزارت صمت و روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی ریاست جمهوری،در این رویداد حضور داشتند.

ارائه دستاورد‌های تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری، یافتن بازار‌های جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور، جهت دهی سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش‌های معدن و صنایع معدنی، انتقال دانش و تکنولوژی نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت‌ها، از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه است.

رییس سازمان نظام مهندسی ایران در افتتاحیه نمایشگاه گفت: این دوره از نمایشگاه با رشد 30 درصدی و حضور 250 شرکت همراه شده است. در این دوره کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی با حضور کارشناسان و دانشگاهیان متخصص برگزار می شود.

بستامی ادامه داد: امسال هیات های تجاری و نمایندگان شرکت‌هایی از روسیه، ایتالیا، چین، سوئد و اسپانیا حضور دارند که فرصتی برای گردهمایی و تعاملات برای سرمایه‌گذاری فعالین بخش معدنی محسوب می شود . بخش معدن همواره از جذابیت های زیاد برخوردار است، اما گاهی با موانع روبرو است که سازمان نظام مهندسی معدن با توجه به ارتباطات خود تلاش می‌کند تا برای رفع موانع گام بردارد و برگزاری چنین نمایشگاهی یکی از این موارد است.

45 درصد ناترازی در صورت مالی صنعت فولاد

در ادامه مدیر عامل ذوب آهن در افتتاحیه نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری معدن گفت: کارخانه ذوب آهن نیاز به اورهال دارد تا بتواند کار خود را ادامه دهد. در شرایط امروز با تمام مشکلات مالی و ریالی ذوب آهن پیشران صنعت ریلی است و به عنوان تنها تولید کننده ۱۴۵ هزار تن ریل تحویل دولت دادیم و ریل تمام طرح های توسعه ریل از ذوب آهن است.

کوهی ادامه داد: در حال انعقاد تفاهمنامه برای تامین ریل کریدور شرق هستیم و در طرح نهضت ملی مسکن نیز تامین تیرآهن و میلگرد را بر عهده گرفته‌ایم. در حال حاضر تیر آهن بال پهن ۲۴ ، ۲۸ و ۳۰ همچنین لوله های بی درسایز ۵۲، ۵۸ اینچ نیز در ذوب آهن انجام می‌شود.

مدیر عامل ذوب آهن با انتقاد از بخشنامه وزارت اقتصاد افزود: وزارت اقتصاد بخشنامه ای داده که برای محصولات فولادی  20 درصد عوارض قرار داده.افزایش بهای آب ، گاز و برق، هزینه‌های بازار مالی سنتی، ارزش افزوده ، حقوق دولتی معادن، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی نشان می دهند که حد اعتبار در بانک ها پر شده است.

کوهی افزود: صورت مالی صنعت فولاد حدود ۴۵ درصد ناتراز شده که علت آن هزینه های اضافی است. راهکارهای حمایتی باید انجام و شرکت های بزرگ تقویت شود . معادن باید به روز رسانی شوند تا شاهد حوادثی همچون طبس نباشیم.

وی تصریح کرد: باید در موضوعات معدنی بازنگری و گام چهارم صنعتی را برداریم، چرا که عیار معادن در حال کم شدن است و معادن قدیم و تخریب شده را به محلی برای کسب درآمد مانند تفریحگاه و پارک  تبدیل کنیم. کوهی با بیان اینکه معادن ذغال باید تجهیز و به روز شود، افزود: باید از طریق بازارهای نوین تامین مالی کنیم. مسئولان مربوط در وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصاد مجلس به پیشنهادات ما توجه داشته باشند.

رویکرد نمایشگاه دوازدهم به سمت شرکت های دانش بنیان است

محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در دوازدهمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی افزود: رویکرد اصلی این نمایشگاه تعامل هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی است که از این فرصت‌ها باید بیشترین بهره را برد.

وی گفت: ما در سال گذشته با قوانینی مواجه شدیم که این قوانین موانعی را برای بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرد که از جمله آن‌ها افزایش عوارض، اعمال محدودیت و اعمال مالیات علی الحساب بر صادرات و مواردی از این قبیل بود.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت افزود: ما تلاش کردیم این موضوع را برای دستگاه‌های مختلف توضیح بدهیم و با همراهی دستگاه‌های مربوطه بتوانیم بخشی از این محدودیت‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، فضایی که در سال‌ها و دهه‌های گذشته برای صنایع انرژی بر بوده است تا ابد ادامه داشته باشد، طبیعی است که دنیا به سمت ارتقای سطح فناوری‌ها و کیفیت تولید می‌روند.

محتشمی پور با اشاره به برخی سخت گیری‌های زیست محیطی گفت: مسلما اعمال محدودیت بر مصرف انرژی نیز خواهیم داشت لذا نیاز داریم روند افزایش بهره وری در صنایع داشته باشیم به نظر میاد که وضعیت تامین و قیمت انرژی در سال‌های گذشته ما را کمی از این موضوع عقب انداخته است بنابراین صنایع ما با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند که انتظارش را نداشتند.

وی افزود:ما در کشور از گذشته به سمت اعمال محدودیت بر مصرف انرژی رفته ایم و طبیعی است که هر چه پیش برویم این محدودیت‌ها بیشتر خواهد شد؛ لذا اقدام برای اصلاح این وضعیت جزو اولویت‌ها و فوریت‌های وزارت صمت است.

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت گفت: عدم توسعه صنایع با مصرف انرژی بالا جزو الزامات وزارت صمت است و چیزی نیست که اختیار یا انتخاب باشد بلکه الزام و اجبار فضای کشور است لذا همه صنایع ما چه صنایع متقدم و پیشکسوت و چه صنایع جدید ما موضوع بهره وری انرژی و کاهش مصرف انرژی را باید جزو اولویت‌های خودشان بدانند و گریزی از این وجود ندارد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *