جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:38 قبل از ظهر

در نتیجه تلاش هسته نخبگانی دانشگاه صنعتی اصفهان| شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری “شیفت”در برنامه هفتم توسعه کشور تصویب شد

ابتکار ملی شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری “شیفت”، روز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲، در جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی، ذیل یکی احکام برنامه‌ی هفتم توسعه کشور، مطرح و با رأی بالای نمایندگان، مورد تصویب قرار گرفت.

دکتر محمد تمنایی، دانشیار دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و راهبر هسته‌ی نخبگانی طراحی “شیفت” و مجری مطالعات طراحی شبکه بهینه ریلی کشور در افق بیست ساله آتی، با اشاره به تصویب قانون “شیفت” ذیل بند ث ماده ۵۷ برنامه هفتم توسعه کشور گفت: طبق این مصوبه “دولت مکلف است حداکثر تا شش ماه پس از ابلاغ این قانون، با هدف ارتقای جایگاه کشور در بازار تولید و تجارت جهان و افزایش سهم‌بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی بر اساس مزیت نسبی مناطق مختلف کشور، نسبت به تهیه سند پیشرفت شبکه‌ی یکپارچه فرآوری و ترابری (شیفت) و سیاست‌گذاری لازم جهت تشویق و حمایت از بخش خصوصی و راه اندازی زنجیره‌های ارزش با اولویت مناطق محروم کشور اقدام کند.”
دکتر تمنایی افزود: راه‌اندازی شبکه‌ی یکپارچه‌ فرآوری و ترابری (شیفت) توانست به یک راهبرد بنیادی و رویکرد اصلی در سیاست‌گذاری کلان کشور ایران تبدیل شود.
وی بیان کرد:  پیاده‌سازی این شبکه‌ یکپارچه با لحاظ کلیه‌ ملزومات آن، قابلیت آن را دارد که ظرفیت ایران جهت تبدیل شدن به هاب قدرتمند منطقه‌ای و بین‌المللی را به فعلیّت برساند و ضمن ارتقای مشارکت ایران در زنجیره‌ی ارزش جهانی، منبعی پایدار برای تولید ثروت ملی فراهم آورد و درآمدزایی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.
راهبر هسته اولویت‌محور “شیفت”، تبدیل شدن ایران از کشور صادرکننده‌ی کالاها و مواد اولیه خام و نیمه‌خام به کشور صادرکننده‌ی محصولات فرآوری‌شده و با ارزش افزوده‌ی بالا را به عنوان یکی از اهداف این کلان‌راهبرد ملی دانست و اضافه کرد: محرومیت‌زدایی و بهبود عدالت منطقه‌ای در کشور از طریق بازتوزیع حاشیه سود فرآوری کالاها به ویژه در مناطق تحت تأثیر کریدورهای حمل‌ونقل ملی و بین‌المللی و تقویت وابستگی و هم‌بستگی اقتصادی بین استان‌های داخلی کشور، مزیت‌های مهمی است که در صورت اجرای این برنامه برای کشور ما و نیز سایر کشورهای ذی‌نفع در “شیفت” تحقق می‌یابد.
به گفته‌ی دکتر تمنایی، تیم طراحی “شیفت”، در کنار تدوین تئوریک راهبردهای مختلف این ابتکار، در تلاش است تا یک زنجیره‌ی ارزش متناسب با هدف اصلی “شیفت” را به صورت پایلوت در یکی از مناطق کشور پیاده‌سازی و اجرا کند.
گفتنی است “طراحی شبکه‌ی یکپارچه‌ی فرآوری و ترابری (شیفت)” در هسته نخبگانی با محوریت دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب طرح شهید دکتر بهشتی بنیاد ملی نخبگان، در خرداد ماه ۱۴۰۲ تصویب شده است و هم‌اکنون در حال انجام است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *