جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:45 قبل از ظهر

ازجیره بندی شیرخشک در کشور تا جذابیت قاچاق غذای کودکان

رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران گفت: علت کمیابی شیر خشک را در قیمت‌گذاری دستوری، جذابیت استفاده از این محصول ارزان در سایر صنایع و قیمت غیرواقعی است و نیاز است که دولت هر چه سریع تر قیمت شیرخشک را واقعی کند و یارانه آن را مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

به گزارش نویدصنعت‌نیوز،در داروخانه مادری که به تازگی صاحب دوقلو شده بود به متصدی داروخانه التماس می کرد که یک قوطی شیرخشک رگولاری ولو با قیمت بالاتر به او بدهد. خواهش او با این جمله ادامه داشت که این غذای دو روز دوقلوها هم نیست. متصدی داروخانه در پاسخ مادر گفت: اگر این قوطی شیرخشک را به شما بدهم در واقع حق نوزاد دیگری را تباه کردم. مادر قوطی ها را در پلاستیک جا داد و از داروخانه خارج شد. اگرچه خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) از جیره‌بندی شیرخشک در استانهای پرجمعیت نظیر سیستان و بلوچستان خبر داده است اما به گزارش همین خبرگزاری از اسفندماه سال گذشته دربسیاری از استانها، برای کنترل مصرف نوزادان ارائه شیرخشک با کد ملی و تاریخ تولد نوزادان همراه بوده است.

اما چرا شیرخشک کمیاب شد؟
رحیم بناءمولایی، ریئس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران، در گفتگو با نویدصنعت‌نیوز، اظهار کرد: در کشور 7 شرکت با تولید120 میلیون قوطی شیرخشک فعالیت دارند که با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند به گونه‌ای یک شرکت در استان مرکزی به خاطر نبود ماده اولیه متوقف شده است و دیگری در دو ماه آینده متوقف خواهد شد.

وی افزود: با وجود آنکه تمام مواد اولیه تولیدکنندگان با ارز دولتی تامین می‌شود، اما از اسفند ماه به اکثر تولیدکنندگان هیچ ارزی تخصیص داده نشده است. این درحالی است که وزارت بهداشت برای واردات 30 میلیون قوطی مزایده گذاشت که هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

بناءمولایی با اشاره به اینکه نیاز داخل کشور به شیرخشک در بالاترین حالات 60 میلیون قوطی است، تصریح کرد: اما همین شرکتهای داخلی توان تولید 120 میلیون قوطی شیرخشک را دارند. یعنی علاوه بر تامین ظرفیت داخلی، توانایی صادرات به عراق و افغانستان نیز وجود دارد؛ این در حالی است که آمار زاد و ولد در کشور هر سال کمتر می‌شود و سال گذشته به یک میلیون و 200 هزار نوزاد رسید. حال با این همه ظرفیت داخلی سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی ترجیح می‌دهند که به جای تخصیص ارز به تولیدکنندگان داخل به واردات ارز اختصاص دهند.

وی افزود: ارز دولتی(4200 تومانی) که به این محصول تعلق می‌گیرد باعث شده که قیمت تمام شده این محصول حدود 60 هزار تومان باشد این درحالیست که همین تولید داخلی در کشورهای همسایه 5 تا 7 دلار فروخته می‌شود و همین موضوع باعث جذابیت قاچاق در کشورهای همسایه شده است.

رئیس سابق انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک ایران گفت: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولیدو توسعه سیاست های مولد بودن در کشور متاسفانه دولت و مجلس شورای اسلامی در جهت توسعه امر واسطه گری و مصرف گرایی محض فی البداهه با مسائل برخورد می کنند که موجب دلسردی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران و نخبه های صنعتی که در نهایت منجر به فرار سرمایه و مغزها خواهد شد و کشور فقط مصرف کننده و واردات محور علی رغم این همه سرمایه در کشور خواهدشد. علت کمیابی شیر خشک را در قیمت‌گذاری دستوری، جذابیت استفاده از این محصول ارزان در سایر صنایع و قیمت غیرواقعی است و نیاز است که دولت هر چه سریع تر قیمت شیرخشک را واقعی کند و یارانه آن را مستقیم در اختیار مردم قرار دهد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *