پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:55 بعد از ظهر

تهران با رتبه 34 در بین 40 شهر برتر دنیا در زمینه نوآوری

تهران با کسب رتبه سی و چهارم در گزارش سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری، به عنوان یکی از خوشه‌های علم و فناوری برجسته جهان شناخته شده است. این شهر با داشتن بیش از 9000 مقاله علمی و 37 درخواست ثبت اختراع، رقابت را با شهرهای معروف دنیا در حوزه نوآوری برقرار کرده است.

به گزارش نوید صنعت نیوز، تهران به عنوان پایتخت ایران، محل تجمع دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های فناوری است. این شهر در سال‌های اخیر توانسته است با افزایش تولید علمی و فناورانه، جایگاه خود را در جدول رده‌بندی خوشه‌های علم و فناوری جهان بهبود بخشد. بر اساس گزارش سال 2023 سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، تهران رتبه سی و چهارم را در بین 100 خوشه برتر علم و فناوری کسب کرده است.

خوشه‌های علم و فناوری مناطق جغرافیایی هستند که دارای تجمع بالای دانش، کسب‌وکار و کارآفرینی در حوزه‌های نوآورانه هستند. این خوشه‌ها با تبدیل ایده‌های علمی به محصولات و خدمات قابل استفاده، نقش مؤثری در رشد اقتصاد دانش‌بنیان و توسعۀ پایدار دارند. وایپو بر اساس تعداد درخواست‌های ثبت اختراع بین‌المللی (ذیل معاهده PCT) و مقالات علمی نمایۀ WOS، خوشۀ‌ های علم و فناوری را ارزیابی می‌کند.

بر اساس این گزارش، توکیو- یوکو هاما در ژاپن، شنژن- هنگ کنگ- گوآنژو در چین و سئول در کرۀ جنوبی به ترتیب رتبۀ اول تا سوم را به خود اختصاص دادۀ‌اند. تهران با داشتن 37 درخواست ثبت اختراع و 9320 مقالۀ علمی به ازای هر 1 میلیون نفر، رقابت را با شهر های معروف دنیا در حوزۀ نوآوری برقرار کرده است. این شهر در رتبه‌بندی وایپو، بالاتر از شهرهایی نظیر ملبورن (42)، مادرید (48)، زوریخ (49)، میلان (50)، تورنتو (52) و استانبول (59) قرار گرفته است.

دانشگاه تهران با 12 درصد، دانشگاه آزاد اسلامی با 9 درصد و دانشگاه امیرکبیر با 8 درصد بیشترین سهم را در انتشار مقالات در شهر تهران داشته‌اند. بر اساس ارزیابی وایپو، در سال‌های 2017 تا 2022، 63 هزار و 113 مقالۀ علمی در تهران منتشر شده است که 25 درصد آن مربوط به حوزۀ فنی و مهندسی است.

این رتبه‌بندی نشان دهنده توانمندی‌های علمی و فناورانۀ شهر تهران و کشور ایران است که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، همچنان در راستای توسعۀ نوآوری و افزایش سطح دانش خود پیشروی می‌کند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *