جمعه , 30 شهریور 1403 - 4:07 قبل از ظهر

تغییرات اقلیمی یخچال های طبیعی ایران را 19 درصد کاهش داد

فیروز قاسم زاده، مدیرکل اطلاعات و داده های آب کشور از کاهش 19 درصدی یخچال های طبیعی کشور به علت تغییرات اقلیمی خبر داد. 

به گزارش نوید صنعت نیوز، فیروز قاسم زاده، مدیرکل اطلاعات و داده های آب کشور در همایش تغییر اقلیم؛ منابع آب و بهره برداری پایدار، به ظرفیت های آبی کشور بر اساس مولفه های اقلیمی پرداخت و گفت: روند مقایسه ای افزایش دما از دهه 1970 تا 2023 مشهود است. از سوی دیگر تنوع زمانی و مکانی بارش ها در کشور یکنواخت نیست و میانگین 13 ساله بارشها به 232 میلمیتر کاهش یافته است.

وی افزود: با توجه به برداشت حدود 93 میلیارد مترمکعب آب برای تامین مصارف مختلف، حدود 90% از منابع آب تجدیدپذیر کشور مصرف می شود که بیش از دو برابر شاخص بین المللی تعریف شده برای این امر 40% است.

وی سرانه آب تجدیدپذیر در استانهای فلات مرکزی که نیمی از جمعیت کشور را در خود جای می دهند 603 مترمکعب به ازای هر نفر اعلام کرد و افزود: مقایسه حجم برداشت و آب تجدیدپذیر در فلات مرکزی 171 میلیارد مترمکعب است.

قاسم زاده با اشاره به یخچال های طبیعی ایران در سال 1400، گفت: تعداد مناطق یخچالی شناسایی شده 11 منطقه است و تعداد کل یخچال های شناسایی شده 102یخچال و مساحت کل یخچال های طبیعی کشور 34 کیلومتر مربع است.

وی افزود: در مجموع تغییرات سطح یخچال های طبیعی کشور در فاصله سالهای 1392 الی 1400 نشان می دهد که مساحت یخچالهای طبیعی کشور از 42/9 کیلومتر به 34/72کیلومتر کاهش یافته است که با کاهش 19 درصدی تغییرات همراه است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *