پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:09 بعد از ظهر

تسلط آمریکا بر معادن بستر دریاهای مشترک با کانادا و روسیه

به گزارش نویدصنعت نیوز، ایالات متحده ادعا کرده است که تسلط خود بر روی بستر اقیانوس ها را به اندازه دو برابر کالیفرنیا افزایش داده است تا از ذخایر معدنی کلیدی برای فناوری های آینده مطمئن شود.

فلات قاره حدود یک میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد که عمدتا در قطب شمال است و کانادا و روسیه هم ادعاهایی بر مالکیت آن دارند.  بر اساس قوانین بین المللی، کشورها بر اساس مرزهای فلات قاره خود، از حقوق اقتصادی بر منابع طبیعی در بستر و زیر کف دریا برخوردارند.

ربکا پینکوس، مدیر مؤسسه قطبی در مرکز ویلسون در واشنگتن، گفت: این یک معامله بزرگ است زیرا حجم عظیمی از قلمرو مواد معدنی را شامل می شود. این مربوط به حاکمیت ایالات متحده بر بستر دریا است، و بنابراین، چه استخراج از معادن بستر دریا، چه اجاره نفت و گاز، یا کابل، را تضمین می کند. این در حالیست که وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا ادعا کرده است که این توسعه در حوزه جغرافیایی صورت گرفته است نه تسلط بر منابع!

در حالی که مشخص نیست از چه موادی، در صورت وجود، می توان بهره برداری کرد، این ادعاها در حالی مطرح می شود که واشنگتن به دنبال افزایش دسترسی به مواد معدنی به اصطلاح حیاتی است که برای باتری خودروهای الکتریکی و پروژه های انرژی تجدیدپذیر ضروری هستند، صنایعی که دولت بایدن آنها را به عنوان امنیت ملی مهم معرفی کرده است.

جیمز کراسکا، رئیس و استاد حقوق بین‌المللی دریانوردی در کالج جنگ دریایی ایالات متحده، در مقاله‌ای در این هفته نوشت: فلات قاره آمریکا حاوی 50 ماده معدنی سخت از جمله لیتیوم و تلوریم و 16 عنصر خاکی کمیاب است. او نوشت: این تمدید منفعت استراتژیک آمریکا را در تامین امنیت این مواد معدنی سخت در بستر و زیرزمین آن که گاهی صدها مایل دور از ساحل قرار دارد، برجسته می کند.

آخرین ارزیابی توسط سازمان زمین شناسی ایالات متحده، که در سال 2008 انجام شد، تخمین زد که حدود 90 میلیارد بشکه نفت کشف نشده و 1670 تریلیون فوت مکعب گاز در داخل دایره قطب شمال به همراه فلزات حیاتی مورد نیاز برای برق رسانی قرار دارد. با این حال، بیشتر این برآورد بر اساس مطالعات زمین است و پتانسیل دریایی تا حد زیادی ناشناخته است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *