پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:28 بعد از ظهر

تحول در معماری پایدار با تولید بلوک‌های جلبکی

جلبک‌ها می‌توانند منابع غنی از انرژی، پروتئین و مواد مغذی باشند، اما به تازگی دانشمندان، روش های تازه ای برای بهره گیری از جلبک در صنایع ساختمانی یافته اند.

 

به گزارش نوید صنعت نیوز به نقل از نیو اطلس، یک شرکت معماری به نام SOM، بلوک‌های زیستی جدیدی را طراحی کرده است که با استفاده از جلبک و سیمان ساخته شده‌اند.

این بلوک‌ها می‌توانند کربن دی‌اکسید را از هوا جذب کنند و اکسیژن تولید کنند، و در عین حال مقاومت بالایی در برابر آتش و آب دارند. این بلوک‌ها به عنوان یک راه حل پایدار و ارزان برای ساخت ساختمان‌های سبز معرفی شده‌اند.

این بلوک‌ها با نام بلوک‌های زیستی جلبک (Algae Bio-Blocks) شناخته می‌شوند و از یک فرآیند تولید که “بیوسمنتاسیون”(Biocementation) نام دارد، بهره می‌برند.

در این فرآیند، جلبک‌ها با سیمان مخلوط می‌شوند و با استفاده از نور خورشید، فتوسنتز انجام می‌دهند. این باعث می‌شود که کربن دی‌اکسید را از هوا جذب کنند و به کربنات تبدیل کنند. کربنات باعث می‌شود که بلوک‌ها سخت و مقاوم شوند.

بلوک های زیستی جلبکی، دارای مزایای زیست‌محیطی زیادی هستند. اول اینکه، از مصرف آب کمتری نسبت به سیمان سنتی استفاده می‌کنند. دوم اینکه، کربن دی‌اکسید را از هوا کاهش می‌دهند و به جای آن اکسیژن تولید می‌کنند. سوم اینکه، در صورت نیاز، می‌توانند بازیافت شوند و به عنوان کود برای گیاهان استفاده شوند. و در آخر از لحاظ زیبایی، می‌توانند رنگ‌ها و الگوهای متنوعی را به ساختمان‌ها بیفزایند.

این محصول کاربردی، توسط شرکت معماری SOM در همکاری با “موسسه تحقیقاتی اکولوژیک استودیو”(EcoLogic Studio) و “دانشگاه باث” (University of Bath) طراحی شده‌ است.

پروژه تحقیقاتی این گروه، بخشی از “نمایشگاه آینده ساختمان” (Future of Building) است که در موزه علم و صنعت لندن (Science Museum London) برگزار می‌شود. این نمایشگاه به معرفی فناوری‌های نوین و پایدار در زمینه معماری و ساختمان می‌پردازد.

این بلوک‌های زیستی جلبک، نشان‌دهنده یک رویکرد جدید در معماری هستند که با استفاده از مواد زیستی، می‌توانند محیط زیست را حفظ و بهبود بخشند. محققان با تولید این محصول امیدوارندکه در آینده، بتواننددر ساخت ساختمان‌های سبز و پایدار از این محصول استفاده کنند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *