جمعه , 30 شهریور 1403 - 6:15 قبل از ظهر

بومی سازی ابزار RSS برای حفاری افقی میادین نفتی ایران/توسعه 7 میدان نفتی ایران در همکاری با روسها

به گزارش نویدصنعت نیوزتفاهم نامه تاسیس مرکز راهبری هوش مصنوعی و میادین نفتی و گازی دیجیتال و قرارداد کسب فناوری حفر چاه های افقی طویل و چندشاخه با بومی سازی ابزار RSS با حضور معاون عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و معاون وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ایران، شامگاه سه شنبه امضا شد.

در همین ارتباط، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: نیوزتفاهم نامه تاسیس مرکز راهبری هوش مصنوعی و میادین نفتی و گازی دیجیتال و قرارداد کسب فناوری حفر چاه های افقی طویل و چندشاخه با بومی سازی ابزار RSS به عنوان بزرگترین قرارداد فناورانه در حوزه صنعت نفت کشور است و شرکت ملی نفت متعهد شده است که 10 سال ضمانت خرید این تجهیز مهم را داشته باشد.

در ادامه خجسته مهر، رئیس شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اهمیت بومی سازی تجهیز RSS برای حفر چاه های افقی طویل و چندشاخه، اظهار کرد: تکنولوژی این تجهیز پیشرفته در اختیار چند کشور است و ما با اتکا به تخصص و دانش داخلی توانستیم برای اولین بار ابزار RSS را در کشور بومی سازی کنیم. اهمیت این تجهیز برای حفاری چاه های نفتی که لایه های نازک دارند و همچنین امکان حفاری عمودی وجود ندارد حیاتی نیست و ما به وفور به این تجهیز فناورانه نیازمندیم.

وی با اشاره به حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از بومی سازی تجهیز RSS  در حفاری افقی چاه های نفتی، تصریح کرد: این حمایت در راستای دانش بنیان کردن اقتصاد نفت و گاز کشور حائز اهمیت است و ارزش ساخت این تجهیز 500 میلیارد تومان خواهد بود که شرکت ملی نفت ایران ضمانت ده ساله خرید این تجهیز از سازنده را متعهد شده است.

خجسته مهر تاکید کرد: بومی سازی تجهیز RSS امکان دسترسی به لایه های نفتی را میسر می سازد از سوی دیگر با بهره گیری از این ابزار راندمان حفاری جهت دار افزایش می یابد و سرعت حفاری به عنوان پارامتر بسیار مهم در حفاری چاه های نفتی ارتقا می یابد.

وی در پایان با اشاره به همکاری روسها در توسعه 7 میدان نفتی در ایران، گفت: اجرای عملیات توسعه میادین نفتی در جنوب و شمال غرب کشور با همکاری متخصصان داخلی و طرف روسی در حال انجام است و قطعا ساخت تجهیز RSS در آینده نزدیک می تواند به سرعت بخشی این همکاری ها یاری برساند.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *