پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:15 بعد از ظهر

برگزاری اردوهای پیشرفت برای آشنایی دانش آموزان با مراکز صنعتی /برنامه‌های سال تحصیلی جدید با هدف عدالت آموزشی و تربیت دینی طراحی می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برنامه‌های سال تحصیلی جدید با هدف تربیت دینی دانش‌آموزان و برقراری عدالت آموزشی طراحی و اجرا خواهند شد.

به گزارش خبرنگار نوید صنعت نیوز، محمدرضا ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مدارس در سال تحصیلی جدید با شعار “مهرورزی نبوی” بازگشایی می‌شود و بیش از 1 میلیون نفر دانش‌آموز در مدارس استان اصفهان تحصیل خواهند کرد. تمامی برنامه‌های آموزش و پرورش استان اصفهان در راستای تربیت دینی و عدالت آموزشی طراحی شده و سیاست اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مدرسه موردنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید تلاش شود که آثار مثبت این سند در مدارس مشهود باشد. 120نفر رهیار سند تحول بنیادین، برای اجرای این سند بخصوص در مدارس دولتی عادی آموزش دیده‌اند.

 

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری نوید صنعت نیوز با اشاره به لزوم آشنایی دانش‌آموزان با پیشرفت‌های کشور تصریح کرد: باتوجه به اینکه لازم است دانش‌آموزان با دستاوردها و پیشرفت‌های کشور آشنا شوند، اردوهای پیشرفت برنامه ریزی شده که دانش‌آموزان متوسطه با اولویت متوسطه دوم در مراکز مختلف صنعتی استان ازجمله هوا و فضا، هسا، فولاد مبارکه و شرکت‌های دانش‌بنیان حضور یافته و با پیشرفت‌های صنعتی و فناورانه کشور آشنا می‌شوند. در طی این اردوها هویت دانش‌آموزان تثبیت می‌شود و در سال گذشته بیش از 42هزار نفر از دانش آموزان در این اردوها شرکت کردند.

وی ادامه داد: آشنایی با رشته‌های دانشگاهی و صنعت باتوجه به لزوم آن برای دانش‌آموزان، درحال انجام است اما باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این راستا، گسترش برنامه‌های مشترک با دانشگاه‌ها ازجمله برنامه دانشگاه‌گردی و آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف مورد هدف است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ارتباط با تعداد دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی بیان کرد: بیش از نیمی از دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید در دوره دبستان تحصیل خواهند کرد و حدود 46درصد از دوره متوسطه دوم در سال گذشته، در رشته‌های فنی حرفه ای و کار و دانش بوده‌اند و امسال درصدد افزایش این آمار هستیم. یکی از مهم ترین اقداماتی که برای اولین بار در استان اصفهان در راستای اتصال آموزش با صنعت انجام شد، کلنگ‌زنی یک هنرستان در قلب صنعت در منطقه دهق به همت خیرین بود.

وی افزود: گرایش به هنرستان‌ها در کشور و استان اصفهان بیشتر شده و با توجه به رویکرد مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، در سال گذشته بیشترین تجهیزات هنرستانی توزیع شد و تعدادی از دبیرستان‌ها در کل استان به هنرستان تبدیل شد. همچنین 32 پروژه ساخت هنرستان در جوار صنعت با توجه ویژه به حوزه کشاورزی در استان درحال انجام است. در پذیرش دانش‌آموزان متقاضی هنرستان‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان درخصوص افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای رفع معضل مدارس ابتدایی گفت: در دولت فعلی توجه ویژه به مدارس ابتدایی مدنظر قرار گرفته و بیشترین ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به آموزش ابتدایی و آموزگاری تخصیص یافت اما آنقدر کسری نیرو وجود داشته است که هنوز این مشکل برطرف نشده است.

ابراهیمی با اشاره به توجه ویژه به مدارس دولتی عادی اضافه کرد: توجه ویژه به مدارس دولتی عادی نیز در راستای اجرای عدالت آموزشی مدنظر قرار گرفته است. چراکه در سال های پیشین عموم افتخارآفرینان و رتبه های برتر از مدارس دولتی بودند اما در دهه اخیر این اتفاق مشاهده نمی شود. این موضوع در تقسیم نیروهای انسانی شاخص و برگزاری کلاس‌های خاص مدنظر قرار گرفته است. همچنین شاداب‌سازی، تعمیر و تجهیز مدارس دولتی عادی در طرح شهید عجمیان انجام خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ارتباط با اقدامات ویژه در راستای تربیت دینی دانش‌آموزان عنوان کرد: توجه ویژه به برگزاری نماز جماعت، مباحث حجاب و عفاف، هیئات دانش‌آموزی و تقویت هویت ایرانی- اسلامی مدنظر قرار گرفته است. توجه به نمادهای ویژه هویتی ازجمله مفاخر ملی، ادبی، ورزشی، هنری و مذهبی، سرود ملی و پرچم برای تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان در برنامه‌های سال تحصیلی پیش‌رو مورد هدف خواهد بود.

وی افزود: همچنین در این راستا، باتوجه به اینکه استان اصفهان 6هزار دانش آموز و حدود 245 معلم شهید دارد و برخی مدارس بیش از 100شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده‌اند، برای این مدارس برنامه‌های ویژه در کنگره شهدای استان درنظر گرفته شده است.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های تفریحی و ورزشی دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: برای برگزاری اردوهای طبیعت‌گردی و آشنایی دانش‌آموزان با میراث فرهنگی، تفاهم‌نامه‌هایی با اداره کل محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی امضا شده‌است. همچنین 147 پروژه ورزشی در سال تحصیلی گذشته شروع و بهره‌برداری شد. مدارس استان نیز بخصوص مدارس نقاط محروم، در طرح شهید عجمیان با وسایل ورزشی تجهیز شدند.

وی ادامه داد: رتبه سرانه ورزشی استان اصفهان در یک سال گذشته به رتبه دوم در کشور رسید و 144هزار نفر از دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیشین در مسابقات ورزشی استان‌ها شرکت کردند. همچنین مسابقات ورزشی فرهنگیان پس از ۱۳ سال در استان اصفهان برگزار شد.

2700 نفر در دانشگاه فرهنگیان اصفهان پذیرش می شوند

وی با بیان اینکه استان اصفهان یکی از ۵ استان پرچالش در حوزه نیروی انسانی مقطع ابتدایی است، ادامه داد: امسال دانشگاه فرهنگیان در استان اصفهان 2700 نفر پذیرش خواهد داشت و 1450 نفر از معلمان در سال تحصیلی جدید از این دانشگاه جذب می‌شوند. همچنین از این پس افرادی که ازطریق آزمون استخدامی جذب می‌شوند، برای مشغول شدن در مدارس غیردولتی باید 360 ساعت آموزش در زمینه‌های مهارتی، فناورانه، اعتقادی و سایر زمینه‌ها را گذرانده و کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمی دریافت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه تغییر رویه کنکور باعث توزیع رتبه‌های برتر در سطح کشور شد، گفت: بحث کنکور چالش بسیار مهمی بوده و مافیای کنکور هم شکل گرفته است. راهکاری که شورای عالی برای رفع این معضل در پیش گرفت، تاثیر معدل در کنکور بود که لازمه اجرای این راهکار، ارزیابی دانش‌آموزان در شرایط یکسان است.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش در سال تحصیلی قبلی، برگزاری امتحانات نهایی سال دوازدهم بصورت هماهنگ و تصحیح الکترونیکی این امتحانات بود که نتیجه آن ۴۰درصد در ورود دانش‌آموزان به دانشگاه تاثیر داشت. این موضوع برخلاف سال‌های گذشته که رتبه‌های برتر در برخی استان‌ها دیده می‌شدند، باعث توزیع رتبه‌های برتر در کل کشور شد. رتبه‌های تک رقمی ۴ نفر و رتبه‌های دو رقمی ۱۰۳ نفر در استان اصفهان بود که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشت و تعداد افراد شرکت‌کننده در المپیادها نیز ۲۲درصد افزایش داشته است.

لزوم ساماندهی دانش آموزان اتباع

ابراهیمی در ارتباط با حضور دانش‌آموزان اتباع در مدارس و لزوم ساماندهی آن‌ها تصریح کرد: مهاجرت بی‌رویه اتباع یکی از چالش‌های جدی است و در سال‌های گذشته، در برخی مدارس درصد ابتاع افغانی بیش از ایرانی‌ها بود. اداره آموزش و پرورش استان درحال ساماندهی و مدیریت این افراد است و تنها کسانی در مدارس دارای ظرفیت ثبت‌نام می‌شوند که کد رهگیری اتباع را داشته باشند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 54هزار نفر اتباع در مدارس استان تحصیل کردند البته در برخی از شهرستان‌ها و برخی نواحی مرکزی، ثبت نام اتباع ممنوع است. نکته قابل توجه در این موضوع، این است که ترکیب جمعیتی در مدارس نباید دچار اشکال شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به ساماندهی تنوع مدارس عنوان کرد: عمده مدارس در دو گروه دولتی و غیر دولتی دسته‌بندی می‌شوند، برخی مدارس نیز وابسته به سازمان‌ها و نهادهای مختلف هستند اما تنوع مدارس درحال ساماندهی است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وضعیت دانش‌آموزان بازمانده را بررسی می‌کند، افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند برای دانش‌آموزی که شرایط تحصیل در مدارس روزانه را دارد، مانع شود. اداره آموزش و پرورش استان نیز به دنبال افرادی است که در سن تحصیل هستند اما به‌ دلایلی از تحصیل بازمانده‌اند و در سال تحصیلی گذشته نیز امور این افراد پیگیری شد.

کمبود فضاهای آموزشی در استان اصفهان 

ابراهیمی در ارتباط با کمبود فضا و مدرسه در استان بیان کرد: کمبود فضا در استان بخصوص در شهرهای اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، برخوار وجود دارد.دلایل کمبود فضا، مهاجرت‌پذیری استان، کهنسالی برخی مدارس و خارج شدن مدارس از گردونه استفاده به دلیل پدیده فرونشست است. سرمایه گذاری دولت و خیرین در امر مدرسه‌سازی نسبت به سال‌های گذشته بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته و تعداد زیادی از مدارس درحال ساخت هستند.

وی ادامه داد: ۵۳ واحد آموزشی با ۲۵۰ کلاس در هفته پیش افتتاح شد و حفظ و نگهداشت مدارس باید مورد توجه قرار گیرد. در دوره کنونی تعداد زیادی از املاک آموزش و پرورش که بلاتکلیف یا در دست نهادهای دیگر بودند، برگشتند زیرا نیاز به این املاک هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و حفظ زمین، لازمه مدرسه‌سازی است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *