پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:16 بعد از ظهر

بحران آب ماحصل قوانین ناکارآمد است

به گزارش نویدصنعت نیوز، صبح امروز، 13 آذرماه، به مناسبت هفته پژوهش میزگرد مدیریت بحران و مدیریت آب در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این نشست علی نوریان، معاون قضایی رئیس دادگستری استان اصفهان با اشاره به بحران آب در اصفهان، گفت: وضعیت بحرانی امروز در آبهای سطحی و زیرزمینی استان اصفهان ناشی از عدم نگرش سیستمی، سیاست گذاری ناکارآمد و وضع قوانین نادرست و متناقض است.

وی با اشاره به قانون پیشرو مدنی در سال 1307، گفت: هنوز هم قانون مدنی جوابگوی مسائل حقوقی است اما متاسفانه شاهد این هستیم که امروز قانونگذار در وضع قوانین ناکارآمد است.

نوریان با اشاره به اینکه در گذشته نگاه به مساله آب مالکیت خصوصی بود که در دهه 40 خورشیدی این رویکرد به نگاه مالکیت عمومی تغییر کرد، گفت: در اصف 45 قانون اساسی آب در زمره انفال است اما در دهه ها اخیر شاهد این هستیم که وضع قوانین متناقض باعث شده است که بی رویه آبهای زیرزمینی را مصرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید از هر وسیله ای مانع برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی شد، تصریح کرد: شورای عالی آب به عنوان مهمترین نهاد تصمیم گیری آب مصوباتی را برعدم بارگذاری بر رودخانه زاینده رود تصویب شده است اما متاسفانه شاهد انجام بارگذاری هستیم و برخلاف مصوبات شورای عالی آب پروژه ای افتتاح می شود. این مسائل از چالشهای مهم مدیریتی در منابع آبی است.

معاون قضایی رئیس دادگستری استان اصفهان با تاکید بر نظارت بر اجرای قوانین، گفت: مسئولیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانونگذاری نظارت بر قانون هم است. این در حالیست که متاسفانه در قانون پروانه بهره برداری چاه ها شاهد تناقض هستیم.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *