پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 7:35 بعد از ظهر

با حضور وزیر صمت و معاون علمی ریاست جمهوری؛ آغاز همکاری بزرگان معدن و دانش‌بنیان‌ها

به گزارش نوید صنعت نیوز، آئین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی صبح شنبه با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی،عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محمدرضا موثقی نیا رئیس هیئت عامل ایمیدرو، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، عطاالله معروفخانی مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، ‌ علی امرایی مدیرعامل شرکت فولاد سنگان و جمع دیگری از مسئولان در خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT) آغاز شد.

تامین مالی فناوری‌های صنایع فولاد و مس توسط معاونت علمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در آیین امضای موافقت‌نامه‌های همکاری شرکت ملی مس ایران و فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در مجموع ۲۶ پروژه طرح شده برای همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع وابسته به وزارت صمت به ارزش هشت هزار و 600 میلیارد ریال، 21 پروژه دانش‌بنیان به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون جهش تولید حمایت خواهند شد.

روح الله دهقانی در آیین امضای توافق‌نامه‌های همکاری معاونت علمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی مس و فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای توسعه و ارائه محصولات فناورانه و گلوگاهی این صنایع گفت: توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از برنامه‌های اصلی و راهبردی در صنایع کشور است که امروز در قالب توافق‌نامه‌های همکاری با دو صنعت بزرگ کشور یعنی مس و فولاد، جلوه‌ای درخشان از این همکاری‌ رقم خورد.

وی با اشاره به همکاری ارزشمند با صنعت مس، جریان توسعه بازار را یکی از مهم‌ترین ارکان نگه‌داری شرکت ها دانست و بیان کرد: معتقدم این وظیفه دولت است که بازار را برای شرکت ها فراهم کند تا با آرامش خیال به توسعه و آینده بیاندیشند و امیدوارم که این اسناد همکاری به رونق صنایع مختلف بیانجامد.

دهقانی افزود: در راستای رفع نیازهای راهبردی و هوشمندسازی صنایع، برنامه همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مس و فولاد، پس از یک سال تلاش و پیگیری مستر در قالب نشست‌های کارشناسی و تخصصی به شناسایی 26 نیاز راهبردی در صنایع یاد شده منجر شده که از این میان، 21 محصول و خدمت در قالب قرارداد و ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرد و پنج قرارداد همکاری برای هوشمندسازی پنج معدن مس منعقد می‌شود. از این 21 قرارداد توسعه دهنده فناوری‌های روزآمد و پیشرفته که قریب به 860 میلیارد تومان هزینه دارند حداقل به میزان 400 میلیارد تومان در قالب اعتبار مالیاتی توسط معاونت علمی، حمایت خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امضای این توافق‌نامه‌های همکاری، سبب پیوند صنایع بزرگ ‌فولاد و ‌مس کشور با دانش بنیان ها خواهد شد، عنوان کرد: یکی از رویکردهای محوری معاونت علمی، توسعه فناوری‌های راهبردی با نگاه به فناوری‌های مطرح و برافکن دنیا، برای آینده و ‌با شعار کاشتن برای آینده است.

دهقانی بیان کرد: رویکرد دیگری که ‌توسط ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می شود، کارآمد شدن دستاورد‌های فناورانه‌ای است که طی سه، چهار دهه گذشته به دست آورده ایم‌ و می‌خواهیم آن‌ها را در حوزه‌های مهم اقتصادی از کشاورزی، سلامت و امنیت غذا تا سایر حوزه‌ها به‌کار ببندیم.

وی ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس و دست‌اندرکاران بنیان نهادن قانون مترقی و راهبردی جهش تولید دانش‌بنیان، افزود : این قانون امروز زمینه‌ساز حمایت از پروژه‌های مهم و راهبردی در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد شده و 21 قراردادی که امروز مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرند از محل اعتبار مالیاتی مندرج در قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت می‌شوند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهوربا بیان این‌که عزم جدی وزارت صمت به سوی این همکاری ها الگوی موفقی برای سایر دستگاه‌هاست ابراز امیدواری کرد که سال آینده شاهد رونمایی و بهره‌برداری از این محصولات باشیم.

رسوخ هوشمندی و نوآوری در صنعت کشور

عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت هوشمندی و هوشمندسازی عنوان کرد: صنایع ما باید در مسیر آینده حرکت کنند؛ این در حالی است که همچنان در گذشته هستیم و برای حرکت در مسیر آینده می‌بایست هوشمندسازی را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که استفاده از نوآوری و فناوری برای تسلط بر علم و آینده بر داخلی‌سازی مقدم است، ادامه داد: در گذشته بر این باور بودیم که باید در مسیر ساخت داخل حرکت کرد اما آن‌چه امروز اهمیتی بسیار بالا دارد، حرکت در مسیر عقل است و باید به سمت هوشمندی و نوآوری حرکت کرد. نوآوری از داخلی سازی مهم‌تر است و برای حرکت در مسیر آینده، ورود به بازار و پیدا شدن متقاضی مهم‌تر از داخلی سازی است. باید با استفاده از نوآوری و هوشمندی، خود را بر عالم مسلط کنیم و راهبری هوشمندانه، مهم‌تر از هوشمندی است. شما باید به صورت هوشمندانه عالم را راهبری کنید.

وزیر صمت با بیان این‌که به دنبال اتصال صنایع دانش‌بنیان به صنایع کوچک کشور هستیم تا از ظرفیت‌های صنایع بزرگ در وهله اول برای حل مشکلات و سپس برای خلق آینده استفاده کنیم، افزود: از این دست اسناد همکاری در آینده بیش از گذشته منعقد خواهد شد و به دور از شعار و سخنرانی، این همکاری‌ها که منشأ آن همکاری بین معاونت علمی و وزارت صمت برای رسوخ هوشمندی و نوآوری به صنایع کشور است وارد مرحله اجرا شده‌اند.

وی با بیان این‌که پیوند میان شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع منعقد شد افزود: امروز قرارداد تحقق 21 نیاز گلوگاهی صنعت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ ما منعقد شد که می‌تواند تحول چشمگیری را در خلق ثروت رقم بزند.

نهضت توسعه بخش معدن با سیاست های دولت سیزدهم

همچنین موثقی‌نیا در آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی بیان کرد: در این جریان، بحث‌های نوآورانه و خلاقانه بسیار اهمیت دارد؛ چراکه دیگر نمی‌توانیم برای توسعه، به ابزارها و روش‌های سنتی تکیه کنیم.

وی که در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو سخن می‌گفت، تصریح کرد: امضای از این قبیل سندهای همکاری، مسیر ما برای ورود به نهضت توسعه و پیشرفت را هموار می‌کند.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به اهتمام مقام معظم رهبری به بخش معدن، خاطرنشان کرد: این مسئله، وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا در حلقه‌های مختلف معدن، از اکتشاف تا محصولات نهایی بتوانیم یک نهضت توسعه‌ای ایجاد کنیم.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولادمبارکه بر روی ۲۸ شرکت دانش بنیان

محمدیاسر طیب نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه درحاشیه آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی اظهار کرد: دهه ۶۰ در جریان جنگ تحمیلی، مرحله احداث مجتمع فولاد مبارکه بود و این صنعت مادر پایه گذاری شد. در دهه ۷۰ به مرحله بهره داری رسیدیم و با ۲ونیم میلیون تن کار خود را آغاز کردیم و باید خود را به ظرفیت های استاندارد می رساندیم.

طیب نیا ادامه داد: اتفاقات بسیار خوبی، با گذر زمان برای این مجتمع بزرگ فولادی افتاد. کارخانه ای که تمام تجهیزات خود را از خارج کشور وارد کرده بود، به سمت و سویی رفت که خود، به مرحله بهره برداری برسد. با گذر زمان کارشناسان و دستگاه های خارجی، جای خود را به متخصصان ایرانی دادند. امروز به نقطه ای رسیده ایم که باتوجه به تمام محدودیت ها، دانش بهره برداری را نهادینه کرده ایم و ما جز آن دسته از صنایعی هستیم که باوجود مشکلات حمل و نقل و همچنین تامین سوخت و … در انش بهره برداری به یک نخبگی رسیده ایم.

وی افزود: ما در دهه ۹۰ با مشکل تحریم مواجه شدیم و سطح بهره برداری و دانش بهره برداری به گونه ای نبود که بخواهد ارزش افزوده پایدار را برایمان تضمین کند و ما در تامین قطعات و تجهیزات، دچار یک خلل بزرگ شدیم. آغاز دهه ۹۰ با مدد تحریم هایی که صورت گرفته بود، ما توانستیم بومی سازی را آغاز کنیم. درحال حاضر بالای ۹۰درصد قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی، در داخل کشور تولید می‌شود. دانش بومی سازی با حمایت هایی که در فولاد مبارکه شکل گرفت، نهادینه شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما ریسک کردیم و درواقع یک مشتری خطر پذیر شده‌ایم و آزمون و خطاهای بسیار کرده‌ایم تا شرکت های دانش بنیان چنین تجربه ای را امتحان کرده و تولید داخل را آغاز کنند. امروز در دهه ۱۴۰۰، به این نتیجه رسیده ایم که چنین ابزاری نمی تواند ارزش افزوده فوق تصوری که ما دنبال آن هستیم را به ارمغان آورد. به دلیل آنکه نهضت بومی سازی، نگاهی به گذشته دارد و ما دنبال نگاهی هستیم که روبه آینده باشد. امروز ما در فولاد مبارکه، در نقطه‌ای ایستاده ایم که بسیار پر افتخار است و ۱۰۰درصد ظرفیتد های موجود را بهره برداری می کنیم. رمز موفقیت و سودآوری فولاد مبارکه استفاده صد در صدی از ظرفیت هاست.

طیب نیا خاطرنشان کرد: ما هنوز توانایی توسعه تکنولوژی که نکته بسیار مهمی است را نداریم. ما هنوز خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و فناوری های جدید را نداریم. این موارد سبب شد تا استفاده حداکثری از ظرفیت ها و دستیابی به دانش بهره برداری و نهضت بومی سازی را در این دوره دنبال کنیم. این نکته بسیار دارای اهمیت است که ما با رقبای جدی طرف هستیم که درحال حاضر، رو به آینده درحال حرکت هستند که به یک هلدینگ چند رشته ای تبدیل شده اند و ظرف چند سال آینده تبدیل به یک غول بزرگ هواهند شد. اگر بتوانیم به اصل مطلب که توسعه تکنولوژی و خلق ارزش افزوده از طریق نوآوری و دانش است، دست پیدا کنیم، همان هدفی است که درحال حاضر آن را دنبال می کنیم. اما چنین موضوعی نیازمند زیرساخت های اساسی است که در کشور های پیشرفته قابل مشاهده است.

وی گفت: ما در حوزه دانش، نیازمند زیرساخت هستیم که در کشور وجود ندارد اما توان مدیریتی فولاد مبارکه و ظرفیت های موجودی که در دسترس داریم، این امکان را به ما می دهد که در این حوزه نیز، پر قدرت ظاهر شویم و در یک سال و نیم گذشته فولاد مبارکه در این حوزه پر قدرت ظاهر شده و گام‌های جدیدی برداشته است. گام اول ما ایجاد زیرساخت برای نهادسازی و فرآیند سازی برای شروع راه پر شتاب و پرخطر بوده است. ما برای گام اول، ۲ راهکار داشتیم. یکی از راه ها این بود که برای توسعه و خلق تکنولوژی بر اساس نیازهای خود و چالش های پیش رو گروه هایی را تشکیل دهیم و راه بعد این بود که به نوآوری باز روی آورده و از تمام ظرفیت نخبگی کشور استفاده کرده و با سرمایه گذاری خطر پذیر، شرکت های دانش بنیان و تمام نخبگان کشور را به خدمت بگیریم. ما راه دوم را برای پیشبرد اهداف خود انتخاب کردیم.

طیب نیا ادامه داد: در فاز اول، سعی بر این است که گروه ها و شرکت های فناوری که توات تکنولوژی خوبی دارند، در آن ها سرمایه گذاری کرده و به صورت جداگانه آن هارا توانمند کنیم. در عین حال این شرکت ها کسب و کار خودشان را دارند و به ما خدماتی را رائه می کنند. لازم به ذکر است که چنین موضوعی را سرمایه گذاری خطر پذیر می گویند و ما با این اقدام، سرمایه گذاری خطرپذیری کرده ایم. در فاز دوم که در ماه های آتی صورت می گیرد، بحث طبقه بندی و یکپارچه نمودن این شرکت های فناوری است. ما در این گام باید کنسرسیوم ها و مجموعه های هدفمندی را شکل دهیم. هوشمندسازی پایان ندارد

هوشمندسازی پایان ندارد

همچنین امیر خرمی شاد، مدیرعامل شرکت ملی مس ایران، درحاشیه برگزاری آیین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصادی دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی به «روزگارمعدن»گفت: ما در سال ۱۴۰۲ و در ۶ ماه اول سال، چیزی در حدود ۵هزار میلیارد تومان س، قطعات و موادی که ساخت داخل بوده تولید کردیم و از توانمدی‌های داخلی استفاده کرده‌ایم. با این اقدام، نیاز به کشورهای خارجی را تا حد امکان کاهش داده‌ایم.

وی گفت: بنای ما این است که برای هر خریدی که از خارج از کشور صورت می‌گیرد، یک پیوست ساخت داخل نیز داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی در این موارد نیز استفاده کنیم. باتوجه به طرح‌های توسعه و تا آخر برنامه هفتم، بنابر این خواهد بود که به ۶۰۰هزار تن کاتود مس دستیابی پیدا کنیم. این نکته را باید اضافه کرد که در زنجیره‌های پایین دستی مس، بطور جدی ورود کرده‌ایم اما به دلیل آنکه هنوز چیزی قطعی نشده است، نمی‌توان به درستی درباره آن صحبت کرد. ما هرچه به سمت صنایع پایین دستی حرکت کنیم، ارزش افزوده‌ای که برای کشور ایجاد می‌کنیم، به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

خرمی شاد، درباره اهمیت امضای این تفاهم‌نامه با شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: این تفاهم نامه از جهتی دارای اهمیت است که باعث خواهد شد، هزینه‌های شرکت ملی مس کاشته شود و همچنین ارزش افزوده‌ای که برای شرکت ملی مس دارد، بسیار قابل توجه خواهد بود. چنین امری را نمی‌توان یک انتخاب دانست، بلکه باید الزام دانست که شرکت ملی مس ایران، برای بحث هوشمندسازی، عملیات و برنامه‌های خود را اجرایی کند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در ارتباط با بحث هوشمندسازی گفت: مسیر هوشمندسازی پایان ندارد و نمی‌توان برای آن حد و مرز مشخص کرد. در کشور ما و در بخش معدن عقب ماندگی قابل توجهی وجود دارد. ما ابتدا باید در بحث هوشمندسازی، محدودیت‌ها و نیازهای خودمان را بشناسیم و بر اساس این اهداف، برنامه ریزی کرده و اهداف خود را عملیاتی کنیم. نیازی نیست که تمام موضوعات معدن به سمت هوشمندسازی پیش رود و فقط قسمت‌هایی که برای کشور دارای اهمیت است، هوشمندسازی شود کفایت خواهد کرد.

وی افزود: عملیات معدن کاری ما در حوزه مس، چیزی حدود ۳۰۰میلیون تن در سال است و تقریبا حدود ۲۵ درصد از عملیات معدن کاری در کشور، در حوزه مس انجام می‌شود. عملیات معدن کاری در حوزه مس با سایر معادن، قابل مقایسه نخواهد بود. باتوجه به طرح‌های توسعه‌ای که در شرکت صنایع مس ایران تعریف شده است، این حجم از عملیات خاکی به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال خواهد رسید. اجرای چنین عملیات وسیعی، نیازمند دستگاه‌های بزرگ و بی شمار است و چنین موضوعی جز به روش هوشمندسازی میسر نخواهد بود.

خرمی شاد ادامه داد: ما در شرکت ملی صنایع مس ایران، بزرگترین ناوگان حفاری کشور را در اختیار داریم. با این تفاهم‌نامه‌ای که امضا خواهد شد، از قابلیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه استفاده خواهیم کرد و توجه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان خواهیم داشت. این نکته را باید اضافه کرد که در سال آینده از اولین دامپتراک خودران در کشور، رونمایی خواهیم کرد. چنین اقدامی را می‌توان کار بسیار بزرگی دانست که در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: بحث نیروی انسانی در معادن بسیار دارای اهمیت است. با وجود هوشمندسازی و حرکت دنیا به مسیر دیجیتالی شدن، کار انسان به ماشین‌های هوشمند داده خواهد شد و با این اتفاق بسیاری از مشاغل سنتی از دست خواهند رفت. در ازای چنین اتفاقی، ما نیاز به تربیت نیروی ماهر خواهیم داشت که شرکت ملی مس ایران، نسبت به این موضوع توجه خاصی خواهد داشت و سرمایه‌گذاری‌هایی را خواهد کرد که از منظر انسانی و نیروی انسانی، بحث هوشمندسازی دنبال شود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران در  پایاین اظهار کرد: گفتنی است در صورت عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی بابت خرید قطعات و ماشین آلات، قطعا یک پیوست ساخت داخل خواهیم داشت و از شرکت ‌هایی که توانایی لازم را در این حوزه دارند، استفاده خواهیم کرد و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان قطعا در این مسیر کمک حال ما خواهند بود. امید است تا رسیدن به موفقیت‌های بیشتر، بتوانیم در کنار شرکت‌های دانش بنیان، سرعت بالایی در رسیدن به چشم اندازهای شرکت داشته باشیم.

گفتنی است بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) از جمعه سوم الی ششم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی بطور رسمی، با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر صمت و عضو هیات مدیره نمایشگاه‌های تهران افتتاح شد و آغاز به کار کرد. در این دوره از برگزاری متافو ١۴٠٢، صنایعی نظیر فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیر آهنی، ریخته‌گری، ماشین‌کاری، نسوزها و… حضور دارند.

بیستمین نمایشگاه بین المللی متالورژی با مشارکت ۶۳۹ شرکت داخلی و خارجی از ٢٢ کشور خارجی آلمان، چین، ایتالیا، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، انگلیس، فرانسه، هنگ‌کنگ، سوئیس، هند، روسیه، تایوان، کره جنوبی، جمهوری چک، امارات، اسلوونی، آفریقای جنوبی، مالزی، اتریش، آمریکا و سوئد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه با هدف بهره‌مندی حداکثری از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، با محوریت فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیرآهنی، مس، آلومینیوم، روی، ریخته‌گری، قالب‌سازی، ماشین‌کاری، آهنگری، نسوزها، گروه‌های صنعتی و عملیات حرارتی با حضور فعالان این حوزه از ایران، برپا شده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *