پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:34 بعد از ظهر

توسعه همکاری ایران و کوبا در حوزه علم، فن‌آوری، سلامت و انرژی

#گزارش_اختصاصی

توسعه همکاری ایران و کوبا در حوزه علم، فن‌آوری، سلامت و انرژی

به گزارش نویدصنعت نیوز، روز گذشته دیداری بین معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و وزیر علم،فن‌آوری و محیط‌زیست کوبا برگزار شد.
در این دیدار، روح‌الله دهقانی بر همکاری‌های مشترک دو کشور ایران و کوبا در زمینه علوم و فن‌آوری تاکید کرد و گفت: نشست ۷۷ و چین دستاوردهای مهمی برای دو کشور داشت و ما این آمادگی را داریم که علاوه بر حوزه‌های نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، همکاری‌های دو کشور را به ویژه در عرضه خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه بخشیم.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی متخصص است، گفت: دو کشور ایران و کوبا از نظر سرمایه‌های انسانی متخصص در حوزه علوم و فن‌آوری غنی هستند و امیدواریم با تعاملات بیشتر از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم.
معاون علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های متنوع در مهمترین نمایشگاه علم و فن‌آوری کوبا که در سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود ، حضور ویژه‌ای خواهند داشت.
وی ضمن دعوت وزیر علم، فن‌آوری و محیط زیست کوبا در بازدید از نمایشگاه ایران‌ساخت، تاکید کرد: ما عمیقأ معتقد به تعریف چشم‌انداز بلند در حوزه تقویت فعالیت‌های دانش‌بنیان و علوم و فن‌آوری بین دو کشور هستیم و امیدواریم در افق یک الی دو ساله ثمره تلاش‌های دو کشور در این عرصه‌ها نمایان گردد.

ضرورت همکاری ایران و کوبا در حوزه علم و فن‌آوری

در ادامه مونتایا، وزیر علم، فن‌آوری و محیط زیست کوبا گفت: امروزه دسترسی به فن‌آوری در کشور کوبا مهم است و معتقدیم پیشرفت کشور باید مبتنی بر فن‌آوری شود.
وی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بین ایران و کوبا در حوزه علم، فن‌آوری و محیط‌زیست در آینده نزدیک، تصریح کرد: این ابتکار فناورانه مهم و ضروری است و دولت کوبا از این همکاری حمایت خواهد کرد.
وی افزود: پرداختن به موضوع آب، سلامت، تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، امنیت غذایی، انرژی و بیوتکنولوژی محور‌های اساسی کمیته مشترک ایران و کوبا در حوزه علم و فن‌آوری خواهد بود و امیدواریم ایران نسبت به تأسیس این مرکز حمایت‌های لازم را به عمل آورد.
مونتایا با تاکید بر اینکه ایران در قالب اقتصاد دانش‌بنیان به خوبی توانسته است فن‌آوری را به اقتصاد پیوند دهد، گفت: عرضه محصولات دانش‌بنیان در بازارهای داخلی و خارجی ایران، دستاورد مهمی است که امیدواریم دولت کوبا هم بتواند از تجربیات این دستاورد بهره‌مند شود و درهای بازار کوبا و آمریکای لاتین به روی محصولات دانش‌بنیان ایران باز است.
وی افزود: موضوع دارو و مسائل بیوتکنولوژی برای دولت کوبا حائز اهمیت است و امیدواریم در کمیته مشترک دو کشور در حوزه علم و فن‌آوری و با اعزام نیروهای متخصص به دو کشور بتوانیم دستاوردهای اقتصاد مبتنی بر دانش‌بنیان را تقویت کنیم.
گفتنی است پیش‌نویس سند همکاری در حوزه علوم، فن‌آوری و دانش‌بنیان بین ایران و کوبا جهت توسعه همکاری‌های دو کشور در این حوزه آماده امضا قرار گرفته است.

در ادامه پادکست خبری این گزارش را بشنوید

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

حضور سه طرح برگزیده از دانشگاه صنعتی اصفهان در کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت

کتاب فرصت‌های مطالعاتی برگزیده در جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۲ در سایت وزارت علوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *